Hjälp om Skuleskogen!

Har läst en del trådar här som handlar om skuleskogen och dess leder, men utan att finna riktigt vad jag sökt. Hoppas att någon kan hjälpa mig. Funderar på att gå en helg, fredag eftermiddag lör dag och lite på sön morgon.
Har fått tips att utgå från Näske och sedan gå till slåtterdalsskrevan och sedan tillbaks längs kusten. Detta känns väl dock lite kort för denna tid?? Kan nån rekommendera någon annan rutt. Har endast hittat denna karta, men det finns ej någon skala med? Nån som har hittat någon annan på nätet. Om inte hur långt är det från Näske till skrevan och tillbaks längs kusten?

Tacksam för svar!
 
Har själv vandrat åtskilliga mil i skuleskogens nationalpark genom åren. Vilka vägar du skall ta beror nog vad du är ute efter. Brukar du normalt vandra flera mil om dagen innan du känner dig nöjd så är nog parken lite för liten för dig, med tanke på att du skall vara där fr. fre-sönd.

Uppskattar du hellre naturen o den fantastiska utsikten vill du aldrig åka hem..........
 
Skuleskogen är ett ställe jag gladeligen skulle vandra mer i. Passerade bara som hastigast när jag tog mig fram på Högakustenleden. Stannade i Tärnettvattnen och sov i stugan där. Vilket underbart ställe. Det finns inte så många ställen som det är tillåtet att tälta på i parken så du kan ju behöva planera din tur utifrån det. Vill man inte tälta finns det en del stugor i området.

Om du tittar på kartan som Almgren postade länken till så är det 8,6 från parkeringen i Käl söder om Kälaviken till parkeringen i Näske. Det är dock inte en direkt lätt sträcka att gå, rötter och sten och stora klippblock. Just den sträckan beskrivs här http://www.destinationskuleberget.se/hogakustenleden/9kalnaske.4.146c1a30118e9c69ac68000372.html

Det verkar inte helt lätt att hitta en tur som går så man får se mycket utan att gå på samma våg igen men med en bra karta skall det nog inte vara några problem att ta lite egna vägar heller. Tror det är Terrängkartan 699 som täcker Skuleskogen.
 
Skippa kustdelen

Hej!

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så upplever jag att den delen som ligger precis vid kusten är tråkigast. Här är mest folk, mest upptrampat och den del som faktiskt varit brukad relativt nyligen och därigenom inte den där riktiga vilkdmarken.

Ta istället och lägg turen till de inre delarna! Självklart så är det svårt att lyckas kanske spendera en hel helg där om man ska knata runt hela tiden eftersom det inte är en gigantisk park.

En stig som jag har gått på som jag upplevde som mycket vacker är den som går från Dal till Skrattaborrtjärn, det är grönt, nästan regnskogskänsla nere i dalgången. Ta sedan gärna svängen västerut upp på de hällmarker som finns där och leta dig fram till tjärnarna vid den västra gränsen. Härliga vyer med skog, klippor och vatten! Utsikten uppe ifrån topparna i den här delen ner mot havet är underbar! Jag skulle sedan leta mig vidare ner mot Lillrutenstugan och därefter i riktning mot Skäftedalsberget. (Jag har bara gått den sträckan på vintern så det kan vara väl mycket myrmark om man tittar på kartan där på sommaren). Kanske sover du i Skrattarborrtjärn eller fortsätter i den branta ravin som är bort mot Tärnättvattnet och sover där? Du måste inte använda ledsystemet utan med en kompass och karta kan du klara dig också! Det finns en bra karta som handlar om geologiska sevärdheter att få tag i på exempelvis Skules naturrum i stor skala och förslag på flera intressanta besöksmål.

/Martin
 
Lånar tråden för en annan fråga:
Vid vilka övernattningsstugor inne i skogen finns tillgång på bra färskvatten?
 
Vid Tärnättvattnet har jag tagit vatten från sjön precis vid stugan och vid Näskebodarna går det en bäck strax bakom stugorna som står där.

Skrattaborrtjärn har jag bara bott i på vintern och då var det snösmältning som gällde, men vattnet i tjärnen som ligger 100 m bort är drickbart, jag har släckt törsten där i alla fall. Jag har även för mig att det ska finnas en källa i närheten av den här stugan på sommaren men är inte helt hundra.

Lillrutenstugan har jag aldrig övernattat i men den ligger väl i en dalgång om jag minns rätt så vatten borde inte vara så långt borta.

Stugan på Tärnättholmarna är bara en raststuga och där finns om jag minns rätt inget vatten.

/Martin
 
Jag kan komplettera plasts svar litegrann:

Vid Tärnättvattnen är vatten inget problem. Det är bara att ta vid sjön närmast stugan.

Vid Skrattabborrtjärn finns en källa som man hittar om man går ca. 70 meter rakt ner från stugan (från trappen och ner mot tjärn) och sedan ca. 15 meter åt vänster. Tyvärr är denna pöl torr åtminstone under juli. Jag har tagit vatten i maj och fr.o.m. september. Under högsommarn har jag tagit vatten från tjärn. Det har inte känts så kul, men det har funkat - hittills...

Vid Lillrutenstugan finns en bäck vid förstukvisten, så där är det inga problem.

Vid Tärnättholmarna har jag inte lyckats hitta något färskvatten. När jag går ut dit, så bunkrar jag med vatten från bäcken vid vadet/sundet.

Annars, som svar till Myrek, så tycker jag (som flera tidigare) att man bör undvika kustsidan och gärna också alla markerade leder. Går man vid sidan av lederna, så kan man få uppleva riktig skog. Jag kan rekommendera ravinen som löper nord till syd precis väster om Slåttdalsskrevan, Långrå, och klyftan väst (sydväst) från Stocksjön. Men det finns många fler fina ställen - oavsett om man gillar klippor med utsikt, eller grön och grötig skog (med en bra karta så hittar man det man gillar). Huvudsaken är att man undviker de markerade lederna.
 
Jag kan komplettera plasts svar litegrann:

Vid Tärnättvattnen är vatten inget problem. Det är bara att ta vid sjön närmast stugan.

Vid Skrattabborrtjärn finns en källa som man hittar om man går ca. 70 meter rakt ner från stugan (från trappen och ner mot tjärn) och sedan ca. 15 meter åt vänster. Tyvärr är denna pöl torr åtminstone under juli. Jag har tagit vatten i maj och fr.o.m. september. Under högsommarn har jag tagit vatten från tjärn. Det har inte känts så kul, men det har funkat - hittills...

Vid Lillrutenstugan finns en bäck vid förstukvisten, så där är det inga problem.

Vid Tärnättholmarna har jag inte lyckats hitta något färskvatten. När jag går ut dit, så bunkrar jag med vatten från bäcken vid vadet/sundet.

Annars, som svar till Myrek, så tycker jag (som flera tidigare) att man bör undvika kustsidan och gärna också alla markerade leder. Går man vid sidan av lederna, så kan man få uppleva riktig skog. Jag kan rekommendera ravinen som löper nord till syd precis väster om Slåttdalsskrevan, Långrå, och klyftan väst (sydväst) från Stocksjön. Men det finns många fler fina ställen - oavsett om man gillar klippor med utsikt, eller grön och grötig skog (med en bra karta så hittar man det man gillar). Huvudsaken är att man undviker de markerade lederna.

Synd bara att naturvårdsverket har tagit bort lillrutenstugan från skötselplanen. Dom berättade för mig att den ska förmodligen rivas. Istället skall det byggas fler stugor efter havsbandet. Tråkigt för vi som gillar att vandra inne i parken o skippar strandpromenaderna längs havet.
Skandal att riva en av få övernattningstugor som är fullt användbar!!
 
Tack för jättebra svar om vattnet! Har tänkt ta en helgtur framöver och gå en runda inne i skogen. Tråkigt att det blir en stuga mindre i skogen!
 
Ja, det är verkligen skandal om Lillrutenstugan försvinner! Den kan knappast vara till besvär för någon. Tvärtom så har ju den alltid varit en säker tillflyktsort när de andra stugorna varit upptagna. (Dessutom har gästboken bjudit på osedvanligt intressant läsning. Man får skynda sig dit för att uppdatera sig på de senaste händelserna!)

Sist jag var i skogen (vilket var förra hösten - skam till sägandes) så såg jag att man höll på att bygga en ny stuga ute på Tärnättholmarna. Det är förstås roligt att det byggs (lite) nytt, men det kändes lite onödigt, dels eftersom man hade fått ut en dubbelsäng vid gamla stugan, och dels eftersom stugan vid sundet hade öppnats för alla. Om Lillrutenstugan försvinner pga denna sovstad som skapas vid Tärnättholmarna, så är det illa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
broberg.marcus Skuleskogen 2016-05-24 Vandringsleder 1
Myrek Skuleskogen/Käl Vandringsleder 3
npeter Skuleskogen? Vandringsleder 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...