Hjälp om Skuleskogen!

Nej! Det lät bedrövligt! Jag har ju den kvar på min lista att få övernattat i! Eftersom det är tältförbud i de delarna av parken så känns det ju bedrövligt att den ska tas bort...

Då är det bara att ta ett snack med kontakterna på länsstyrelsen och fråga vad dom håller på med! :)

/Martin
 
Vid Skrattabborrtjärn finns en källa som man hittar om man går ca. 70 meter rakt ner från stugan (från trappen och ner mot tjärn) och sedan ca. 15 meter åt vänster. Tyvärr är denna pöl torr åtminstone under juli. Jag har tagit vatten i maj och fr.o.m. september. Under högsommarn har jag tagit vatten från tjärn. Det har inte känts så kul, men det har funkat - hittills...
Har nu varit där, men hittade tyvärr ingen källa. Såg en fuktig håla som möjligtvis skulle kunna vara källan, men inget dricksvatten där inte. Fick ta ur sjön, men det gick bra det med!
Måste bara tillägga: Vilken otroligt vacker skog! Den är helt klart värd fler besök och trots ett 20-tal bilar på parkeringen var det folktomt i skogen uppåt Skrattaborrtjärn. Alla trängdes väl vid Slåttdalsskrevan kanske...
 
Angående Lillrutenstugan

Jag skrev ett mail till den ansvarige på Länsstyrelsen av skötseln och fick följande uttömmande svar som väl visar att det finns både hopp och förtvivlan angående Lillruten:

Hej!
Intressant läsning som fanns att tillgå i cyberrymden. Ringer eller mailar man till oss (som du gjort) så kan man dock garanterat få korrekt förstahandsinformation, iallafall vad beträffar leder, stugor mm. När det gäller Lill-Rutenstugan så kommer den med all säkerhet att bli kvar ännu i flera år. För ett tag sedan så skrev jag på uppdrag av Naturvårdsverket ett förslag till ny skötselplan för nationalparken. Det förslaget ligger nu hos verket för beslut. Mitt förslag var att på sikt riva Lill-Rutenstugan, en äldre stuga vid Näskebodarna samt raststugan längst ute på Tärnettholmen. Detta till förmån för en satsning på fler stugor av samma eller liknande modell som vid Skrattabborrtjärn. Jag föreslog nya/ kompletterande stugor vid Skrattabborrtjärn, Tärnettsundet, Näskebodarna samt vid Tärnettvattnen (mindre modell). Denna satsning på att höja nivån på boendestandarden i parken med fler och ändamålsenliga stugor krävde då emellertid att vi samtidigt gjorde oss av med de stugor som är nergångna och enligt vår mening inte riktigt håller måttet. Lill-Rutenstugan har förvisso sin charm men är i ganska stort behov av upprustning. Närheten till Skrattabborrtjärn (som föreslås utökas med en likadan stuga) gjorde då att vi bedömde att Lill-Rutenstugan skulle kunna avvecklas.

Återstår att se hur Naturvårdsverket beslutar och oavsett det så tror jag att Lill-Rutenstugan kommer att finnas kvar ännu flera år.
 
Skönt att höra att lillrutenstugan får vara kvar förhoppnpngsvis några år till. Kul med dom andra stugsatsningarna Däremot tycker jag att det är fel att bygga flera stugor påsamma ställen. "Stugbykänsla" finns att få på campingar överallt om man söker det. Nä, sprid ut stugorna på flera ställen. Satsningen som görs kring parken är på 80 milioner med väganslutningar o.d, i den summan känns det som det finns utrymme för en liten upprustning av Lill-rutenstugan...........
 
Ved?

Jag har tänkt åka ut till Skuleskogen i helgen. Nu undrar jag om någon vet hur vedtillgången är i stugorna. Jag är mest intresserad av stugan vid Tärnättvattnen eller Skrattabbortjärn.
 
Snart dags att dra iväg på sensommartur i Skuleskogen igen. Såg att det startats upp en ny sida om nationalparken: http://www.skuleskogen.se
Lite sparsamt med information än så länge, men det finns bl.a. en bra karta över skogen och det pågår arbete med att anlägga fler leder. (Direktlänk karta)

För att anknyta till diskussionen om Lillrutenstugan så är den inte längre utmärkt på kartan och finns inte med i information om övernattningsstugor, så det får väl tolkas som att Länsstyrelsen lyft sin hand från den och istället byggs ny stuga på Tärnettholmarna.
Andra nyheter är att tältförbudet utökats så i perioden 1a maj till 30 september är det bara tillåtet att tälta i direkt anslutning till stugorna. Övriga tider tillåtet att tälta överallt.
 
Gustav Cronhamn

Svar det är en dagstur om man går hela vägen, i ett sträck. Det är dock väldigt vackert, jag gick kustvägen upp till skrevan och ner på andra sidan. En bit innan skrevan sett från detta hållet ligger en sjö som är väldigt vacker och hade jag haft tid skulle jag tillbringa en natt där.

//Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Svar det är en dagstur om man går hela vägen, i ett sträck. Det är dock väldigt vackert, jag gick kustvägen upp till skrevan och ner på andra sidan. En bit innan skrevan sett från detta hållet ligger en sjö som är väldigt vacker och hade jag haft tid skulle jag tillbringa en natt där.

//Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Låter som Tärnettvattnet, har några bilder här http://picasaweb.google.com/beatrice.karjalainen/HGakustenleden#5227463422239761010 ett riktigt mysigt ställe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
broberg.marcus Skuleskogen 2016-05-24 Vandringsleder 1
Myrek Skuleskogen/Käl Vandringsleder 3
npeter Skuleskogen? Vandringsleder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.