hjälp om ny cykel

Hejsan!

Jag är i behov av en ny cykel. Min gamla trotjänare har nu börjat gå sönder lite för ofta för att jag ska orka laga den igen.

Jag cyklar varje dag kortare sträckor och tycker det är kul och skönt att sticka iväg på små dagsutflykter på 4 - 9 mil. Skulle även tycka det var kul att ha en cykel som klarar av att ta packväskor och cykla lite längre sträckor på.

Jag hade inte tänkt mig något dyrt, utan runt 6000-7000:-, men har väldigt dålig koll på cykelmarknaden. Jag har sneglat lite på Crescent Hamra. Har hört en del positivt om Merida, men har inte koll på märket alls.

Någon som har några tips på vad man ska leta efter?

Cykel

Hej

Köper du en Crescent gör du ett bra val. Crescent har många fina kvalitetscyklar i sportklassen. Hamra har ingen pakethållare på från början och vill du ha det plus skärmar och lysen går det på ett antal hundra till. Kebne däremot har pakethållare och skärmar redan från början men hamra har en lite finare bakväxel och andra däck, och ingen framstötdämpare.
Åk till en Crescenthandlare och jag är helt säker på att denne kan hjälpa dej i valet av cykel.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var runt lite på stan idag och sprang bland annat in i en trek 7200 fx och en Tunturi 300 båda runt 6500:-. Någon som vet något om dom?

Trek

Själv har jag en Trek 7500 FX och är jättenöjd. Har en kompis som har en 7200 FX sen ett år tillbaka och är väldigt nöjd också. Han valde en stel framgaffel till sin, finns också med dämpare, som jag inte vet något om.

Men denna cykel är nog värd priset. Tunturi är finskt och lär ha bra rykte, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Man tackar för svaren!

har kikat lite mer på mina val än så länge. Det är lite svårt att hitta cyklar att välja på här i Lund. Misstänker att man får leta sig till Helsingborg/Malmö också kanske.

Det var så länge sedan jag var insatt i cykelsvängen så jag har ingen som helst koll på shimanosystemen längre.

Hur stor skillnad är det mellan alivio och nexave 300 t ex?

Jag såg även att tunturin hade dubbelbottnade fälger vilket väl borde vara bra om man ska ha lite vikt på den.

Ja, jag kan inte fatta att alla hänger upp sej på att Crescent ska vara ett så fantastiskt kvalitetsmärke. På senare år har de visserligen ryckt upp sej efter att ha legat hopplöst efter i utvecklingen, men priserna är ju löjliga i jämförelse med lika bra cyklar av andra märken. Gynna inte Crescent!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips