HJälp!
Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
/Jesper
Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
/Jesper
Högst sannolikt inte. Jag provade häromåret på Padjelantaleden. Basstationen står i Ritsem och täckningen försvann cirka en mil rakt söderut.Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
Hej.jesper.holst; sa:HJälp!
/Jesper
Raskesven; sa:Hej.
Jag vet inte men, inte för att vara elak, jag hoppas verkligen inte det. Att slippa mobiltelefoner är en faktor som numera ytterligare ökar värdet av vandringar i skog och fjäll, enligt min subjektiva uppfattning.
Jo men...FJS90/91; sa:Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.
FJS90/91; sa:Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.
Håkan K; sa:Jo men...
Det är ju det som är så svårt. Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
/Håkan
Comviq kan du glömma norr om Luleå enligt deras täckningskarta Telia har bästa täckning i landet men som du ser så har man täckning mot Nikkaluoka, Kebnekaise och även Norgevägen med Abiskojaure kan du nog glömma. Om man har en 450 så är täckningen ännu bättre. Det generella rådet i fjällen är - lita inte på din mobiltelefon!jesper.holst; sa:Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
Lösningen på detta är åxå enlekelt - det finns inget nät som funkar! Beträffande färdplaner och oroliga anhöriga har jag skippat alla färdplaner. Jag har en utgångspunkt och en tid på 1-2 veckor som mina anhöriga känner till. Sedan får väder, vattennivåer, matransoner och dagsform anpassa färdvägarna. Det finns ingen orsak för någon att oroa sig, det är farligare att köra bil på E20 // RolandHåkan K; sa:Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
FJS90/91; sa:Håkan K; sa:Jo men...
Det är ju det som är så svårt. Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
/Håkan
För mig e detta enkelt.. Jag umgås inte med irriterande Pellejönsar på min frilufstid. Dom får allt bli hemma i stan! Plötsligt så var det inget problem längre..
Absolut! Men om det finns alltför utbredd mobiltäckning i fjällen (och annan "vildmark") så inger det en trygghet. En falsk trygghet av att "Vi kan ju alltid ringa fjällräddningen, så kommer de och hämtar oss". Man överlämnar, medvetet eller omedvetet, ansvaret för den egna säkerheten till någon annan. Ökad mobiltäckning skulle kunna medföra fler olyckor då fler som tidigare avstått fjällvandring p g a ovana och säkerhet ger sig iväg på alltför avancerade turer.FJS90/91; sa:Om man ser till säkerhetsfunktionen så e mobilen rätt bra i många lägen..