Hjälp! Mina 3 väger 9129

Hejhej!

Mina tre väger 9129, (7529) om man delar tältet på två. Behöver lite hjälp i hur jag ska börja för att lätta på min packning.
Tidigare i mitt liv har det oftast inte varit så viktigt med vikten på friluftsresor. Då det oftast varit fiskeresor där man åker båt någonstans och slår upp ett basecamp för att gå på dagsturer eller hoppa runt på stenar med kastspöt. Efter lite nörderi i prylar och ökat intresse i det här med att vandra och faktiskt bära runt på allt man har med sig har jag insett att vikten faktiskt spelar VÄLDIGT stor roll.

Det är inte så att jag är ny i det här med att vara utomhus på äventyr. Utan äventyren börjar bli större och kräva båda mer av mig och mina prylar. Skidåkningen övergår till toppturande,Glamping fiskeresorna med farsan till fjälls övergår till fjällvandringar osv...

Spontan köpte egna/nya prylar inför en fiskeresa till Lainio älven för några år sedan.
Ryggsäck

Äger:
Jack wolfskin denali 75 2860g
Gillar det mesta med ryggsäcken förutom att den är tung. Det jag gillar med Kestrel är vätskesystemet.
Kikat på:
kestrel-68-backpack-herr 1780 g

Liggunderlag
Äger:

Therm-a-Rest NeoAir Camper SV XL 1276g
Liggunderlaget är superskönt att sova på men väger mycket är inte så varmt och senast jag testade att blåsa upp det här hemma så märkte jag att det läcker. Är 176 lång och normalbyggd så behöver inget xl.
Kikat på:
Exped HL winter. 430g
Även kikat på den bredare varianten. Slutar ofta med att jag hamnar utanför liggunderlag.

Sovsäck
Äger:

Tarius -5 från Haglöfs 1793 g
Sovsäcken är 175 och därmed för kort för mig och vad jag anser på tok för tung.
Kikat på:
Trestles Elite Eco 20 Sleeping Bag Regular 1000g
Tält
Äger:

Glittertind 3 Pers Tent 3200 g
Gillar den stora absiden på tälten och att det känns rejält.

Vad vill jag då? Jo jag vill lätta mina prylar.
Vart ska jag börja och har ni några tips på prylar/vad man ska tänka på?

Nu kommer ni säkert att ställa motfrågan "vi vet inte hur dina äventyr ser ut = svårt att rekommendera"

Ja det vet inte jag heller, det här med vandringar på riktigt är lite nytt för mig. Har kikat lite på att gå från tex tarralouppa/såmmarlappa tillbaka till kvikkjokk. Den typen av resor vill jag att min utrustning ska kunna ta med mig på. Vill helt enkelt lätta på och uppgradera mina prylar så att jag kan ta med på framtida äventyr. Antar dock att mina resor oftast kommer att bestå av torsdag-söndags resor till fjälls där man går ca 1mil om dagen och har med all mat som behövs under resan, kanske någon gång upp till en vecka. Utrustningen ska helst klara nätter ner till -5°.

Utifrån denna info kanske ni kan hjälpa mig med tips på andra prylar eller i vilken ände jag ska börja. Börjar jag dammsuga nätet på prylar och jämföra hit och dit kommer det ha hunnit bli 2022 innan jag har bestämt mig. Tältet jag har kommer jag självklart aldrig att bära/bo i själv. Tänker att det kanske man tar sist. Kan självklart tänka mig att köpa beggade prylar.

Med vänlig hälsning!
 
Senast ändrad:
Köp någon av Jörgen Johanssons Fjäderlättböcker för allmänna tips

När jag gick med sonen Kvickjokk-Saltoluokta augusti 2019 hade jag Bergans Helium 55 L 1 kg, liggunderlag och sovsäck 1 kg minns inte om det var Exped eller Thermarest Neoair bägge drygt 400g men sovsäcken är Haglöfs LIM 1. Vi bodde i tält 2,2 kg Helsport Reinsfjell 2p. Lätt gaskök.

Du är redan på god väg i och med att du vägt allt.

Thure
 
Hej.
Jag - som vandrar en del - har inte gått in för "fjäderlätt" direkt (då jag tycker att många grejer som är "ultralight" blir för många kompromisser funktionsmässigt, ofta inte håller, och är betydligt dyrare) men tänker att du kan "skära mest vikt" på att byta ut sovsäck och tält.

En dunsovsäck som klarar dina temperaturkrav kommer att väga runt ett kilo. (Mammut Nordic och Simond Makalu är två modeller jag sett riktigt bra pris på, på sistone)

För tält skulle kanske ett endukstält kunna vara lösningen? T.ex. en enklare lavvu? Det finns ju lavvu-tält man kan bygga "modulärt" efter sina behov, som att kunna ha tältet för sig, ha innertält för sig, välja om man vill ha golvtarp och/eller om man vill ha med kamin eller inte - beroende på vilka behov man har. Jag har själv två lavvu-tält. Ett större ("Red Rock" från Seek outside) som jag använder när vi är "fler än två" i familjen som vill ut (tältet klarar 4 pers med kamin installerad och annars 6 personer), och ett mindre tält för 1-2 personer (just det tältet är av ett märke som heter "mountain cattle" och jag köpte mitt hos Röda Stjärnan). Bägge dessa tälten väger in på under 1 och 1/2 kg vardera. Med innertält till rör det sig om ungefär 500-600g till. Det är ungefär som Hillebergs "lättviktstält" Anjan - men med (för mig) bättre komfort med bättre sitt/ståhöjd (vilket ger mindre "ormande" i tältet när man ska klä på/av sig eller gå upp på toa på natten etc.)

Ryggsäcken skulle jag dra mig för att byta i första taget - även om du tycker att det är "många gram på vågen". Sitter den bra är det guld värt, även om den nominellt väger mer än andra alternativ. Själv använder jag en gammal militär ryggsäck som primär "vandringsryggsäck" - trots vikten - just för att den sitter bra på mig, även långa vandringar och över många höjdmeter.

Bara några tankar...
 
Skaffa egen erfarenhet genom att använda det du har, låna eller hyr för att hitta den utrusning som du trivs med. Luras inte av forum, sociala medier etc där olika personer missionerar ut sin passion som inte alltid stämmer med din egen erfarenhet och komfortzon. Du gör ju många småturer och vad jag kan förstår har nära till fjällen för att prova.
Tittar jag lite på din lista är de två mest uppenbara saker du kan börja med att se över är tältet och sovsäcken. Att bära på ett tungt 3- p tält när du är ensam känns onödigt, här kan du spara vikt genom att välja ett 1-p eller mindre 2-p tält som motsvarar dina behov. Såg tips om enkelväggstält ovan, men vill nog rekommendera att du inte går så långt utan ett vanligt dubbelväggigt tält med kopplade inner- och yttertält för komfort och snabbb resning även i busväder. Även sovsäcken kan du lätta på genom att välja en dunsovsäck. Den sovsäck du hade i listan (Marmot Trestles Eco
20 Elite) är nog inte så varm som du önskar utan titta mer på ex Marmot Sawtooth eller om budgeten tillåter en dunsovsäck med högre dunkvalitet. Känns betydligt bättre att lägga pengarna på en bra sovsäck än ett tunnt, skört och dyrt liggunderlag när du redan har ett fullt dugligt och fungerande (om du fårhuset tätt). Behöver du ett nytt liggunderlag, varmare och inte för smalt kan ex Synmat 7 MW vara ett tips.
Även ryggsäcken sticker inte ut speciellt mycket med sin vikt i förhållande till storlek. Visst finns det lättare, men den skall även sitta bra på dig och ha ett bärsystem som passar din rygg och kropp samt kan hantera din packning och dess vikt.
 
Senast ändrad:
Bergans Helium 55 är en populär ryggsäck som inte kostar skjortan och landar på 1000g. Använder den själv och är supernöjd. Klarar utrustning för upp till 10 dagar ifall du packar smart. Har du tur kan du få den för 1000kr.

Liggunderlaget du länkat är bra, kör på det. Finns billigare och lättare, men är inte lika varma. Kommer du vintertälta?

Köp en dunsovsäck/quilt istället, rekommenderar att du kikar på Cumulus. Bra och prisvärda grejjer. Använder en Cumulus 350 quilt. Bra till nollan.(Använder en rejäl vintersäck vintertid, -25 i komf)

Ska du endast tälta de snöfria månaderna kan du kika på Helsports Superlight-serie. Jag kör Helsport Pro-serie, men använder tältet under snöförhållanden på vintern.
 
Ett intressant problem, eller hur ? Och kraftigt kopplat till plånboken. Finns många bra dunsovsäckar på ca 1kg som klarar några minus. Och 1-3 sesångers tält som väger runt 1 kg som funkar kanon, - men kanske inte för storm på vinterfjället. Även lätta ryggsäckar på ca 1 kg el något mer -> inga kommentarer då jag inte provat dessa.
Kommer att kosta dig 10-15k att uppgradera ---
 

avslutad210712

Gäst
Förstår inte riktigt meningen med att lätta dina 3 för att gå tarralouppa/såmmarlappa till kvikkjokk. Inte ens med proviant kommer din packning att vara tung. Testa att gå detoch fundera sen på om du är intresserad av fjällvandring och i så fall hur långa.
 
Förstår inte riktigt meningen med att lätta dina 3 för att gå tarralouppa/såmmarlappa till kvikkjokk. Inte ens med proviant kommer din packning att vara tung. Testa att gå det och fundera sen på om du är intresserad av fjällvandring och i så fall hur långa.
Håller i princip med, med två förbehåll:

1. Ska du gå sträckan ensam så försök låna/hyra/secondhand-köpa ett mindre tält. Inte bara, eller ens främst, för att det blir påtagligt lättare, utan för at det är rejält mycket svårare att få upp ett stort tält ensam i busväder (känner du dig trygg med att du klarar av det så bortse från detta råd).

2. Om din sovsäck är för liten och du ändå behöver skaffa en ny, så är en dunsäck av god kvalitet en god långsiktig investering, som du kommer att ha nytta av länge och på alla sorters turer.

Du kan lätta din packning väldigt mycket genom att lämna saker hemma och se till att det du ändå tar med kan ha flera olika användningar. Ett underställ kan, till skillnad från innerlakan, även tjäna som förstärkningsplagg. En liten dunjacka kan både vara rastplagg och sovsäcksförstärkning. Jag har skippat alla tunga "skaljackor" - en tunn vindskjorta + en renodlad regnjacka väger mindre sammanlagt och blir mer flexibelt. Om alla kläder du har med kan bäras på varandra när det är riktigt kallt, behöver man inte lika varm tröja. Kläder med samma funktion kan också väga förvånansvärt olika mycket... och så vidare.

Maten man tar med kan också väga väldigt olika vid samma kaloriinnehåll. Hemmatorkat och egenhändigt komponerad matsäck blir billigare, godare och med lite kunskap betydligt mer vikt/energi-effektivt än färdigköpt frystorkat. Men det är en personlig smakfråga och börjar bli viktigt först på längre turer. Jag effektiviserar främst genom att höja fettandelen, men det passar inte alla.

Som sagt - jag håller med om att du troligen kommer att göra bättre nyinköp efter att du testat lite längre vandring, så håll igen där du kan. Det är genom egna erfarenheter du får reda på vad just du trivs med och behöver. Vill du ändå få lite inspiration på vad du i alla fall kan lämna hemma, så snegla på folks packlistor i den här tråden.
 
Ryggsäcken skulle jag behålla, viktigare att man trivs med den än att tjäna lite vikt.
Det som sticker ut mest är tältet och sovsäcken. Jag skulle börja med sovsäcken och då välja en dunsäck. Sköter du den håller den länge och den kan du även använda på dina fiskeresor. Gällande tältet skulle jag försöka låna eller hyra (går det?) ett 1p eller 2p tält. Det är lättare att ta beslut när du provat för det kostar lite att uppgradera.
Lycka till.
 
Väga är steg ett, volym är steg två, bestämma sig är steg tre.
Började med LK70 4,2, 3p Tarfala tält 3,8, gummiluftmadrass 3,7, Caravan Fm dun 2,1. Summa 13,8 för de tre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31
nmr mina 3 för 3 Lättpackning 176
Thrashback Hur väger ni er utrustning? Lättpackning 39
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
Sanna81 Vad är det som väger så mycket? Lättpackning 38
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.