Hjälp! Min första vandring!

Jag kan bara hålla med dig, att efter en fin inlednng av våren med sol och värme, kom detta bakslag med kyla, regn, snö, åska och hagel. Men det är väl tyvärr de nycker i väder vi får räkna med så här långt norrut. Nog pendlar vädret fram och tillbaka under våren, men inledningen av denna månad tillhör nog det sämre.
Hoppas du har allt för att hålla dig varm, speciellt nattetid med sovsäck och liggunderlag? Om det är lite kyligare på dagen tycker jag inte gör så mycket, då man blir rejält varm av att vandra (nästan tuffare att vandra när det är riktigt varmt). Dock blir ju rasterna och speciellt kvällarna lidande och man kan inte njuta av tillvaron på samma sätt.
Ser man på prognoserna som du också har koll på gissar jag, ser det ut som om vädret långsamt blir varmare och stabilare nästa vecka (dock ser torsdag och lördag denna vecka rejält regniga ut).
Blir säkert lättare att fortsätta efter lite vila och god mat i Uddevalla;)
 
Du har upplevt ett äventyr. Kontrasten mellan skit och lycka kommer att bli underbar.
Givetvis är du sen förtjänt av en Budapest-paus.
Synd att du inte fick tag på ett par värmeisolerande handskar. Tur att du har fickor.
Det är bra och spännande läsning här för oss åtminstone. Lite action med vädret må jag säga!

Jo, värsta dramaturgin! Glad för att solen tittade fram och dagens vandring bör gå med lätta fötter tror jag.

Självklart är en.sådan här vandring mer värd på sitt sätt än om allt var under perfekta förutsättningar. Men ljuspunkterna måste infinna sig annars blir man dränerad på energin till sist.

Handskar kommer inte behövas nu när solen är framme. Vilken omställning från typ riktigt vinterväder med snö...

Jo,Budapest ska jag se fram mot. Ska vara vackert och billigt som Prag och där har jag stortrivts!
 
Jag kan bara hålla med dig, att efter en fin inlednng av våren med sol och värme, kom detta bakslag med kyla, regn, snö, åska och hagel. Men det är väl tyvärr de nycker i väder vi får räkna med så här långt norrut. Nog pendlar vädret fram och tillbaka under våren, men inledningen av denna månad tillhör nog det sämre.
Hoppas du har allt för att hålla dig varm, speciellt nattetid med sovsäck och liggunderlag? Om det är lite kyligare på dagen tycker jag inte gör så mycket, då man blir rejält varm av att vandra (nästan tuffare att vandra när det är riktigt varmt). Dock blir ju rasterna och speciellt kvällarna lidande och man kan inte njuta av tillvaron på samma sätt.
Ser man på prognoserna som du också har koll på gissar jag, ser det ut som om vädret långsamt blir varmare och stabilare nästa vecka (dock ser torsdag och lördag denna vecka rejält regniga ut).
Blir säkert lättare att fortsätta efter lite vila och god mat i Uddevalla;)

Jo,är det för varmt blir det jobbigt att vandra men en 15 grader och sol så får man ju även de underbara kvällarna. Var ju fantastiskt vid Dalen nämligen för några kvällar sen. Jo, sovsäcken har komfort till nollan. Liggunderlaget är okej. Inget att jämföra med på ovan dock. Men värmen är okej. Jag är relativt varm av mig så,men sover kasst. Inatt mycket pga underlaget och sluttning. Sömn är ju viktigt för att orka.

Regnet om några dagar kan bli jobbigt men på fredag skiter jag helt i vädret efter 13 typ. Då lär jag ligga i en säng och bara ta det lugnt 😀

Snart beger jag mig norrut ytterligare en mil. Efter dagens vandring har jag runt 37 kilometer kvar till Uddevalla bara 😀 Hittills har jag vandrat på i runt 110 kilometer. Låter lite men så verkar det vara... 😀 13 dagen jag är ute nu.

Keep on fighting!
 
Om du ändå ska avsluta i Uddevalla så kan du ju gå från Stora Väktor till Ljungskile. Finns vindskydd vid Skarsjon (syns på karta) att sova sista natten i.

Innan du kommer fram till St Väktor är det rätt tråkiga kalhyggen, och efter Bredfjället är det inte heller så himla fint. Bredfjället och Skarsjön är däremot superfint, och det är bara 10 min gångväg från att du kommer ut ur skogen till Ljungkiles tågstation, tåget tar 50 min från Gbg.

Ska du fortsätta efter Uddevalla är det ju bara att pinna på, efter Uddevalla blir det fin skog igen. Finns även en kåta efter Uddevalla där du kan elda i kamin och torka grejer vid behov.. Strömmens Naturreservat i närheten av Munkedal är fint också!

Längre än Strömmen har jag aldrig gått..
 
Att jag ens når Djupevatten idag är sjukt. Skav i ljumskarna som jag försökte tejpa bort. Kyla och vind i kombination med ovan att kroppen aldrig blev varm vilket medförde mindre steg vilket blev en ond cirkel. Hälarna värkte dessutom, möjligen som orsak av ovan.

Nu är det bara negativa tankar. Blir buss på fredag vid etapp elvas slut. Avstår etapp tolv då skavet är största boven. Tar för lång tid att transportera sig nu och med smärta hela tiden.

Ska jag ens överleva detta måste jag bara fokusera på hälsa nu.

Tråkiga är att det blåser som fan. Bara ett ställe att slå upp tältet på typ och mitt i en korridor där det blåser.

Känns som kallaste dagen det här. Var inte nådigt. Hur fan kunde jag gå så länge idag? Sjukt att komma fram 17.10. Får kolla när jag startade men innan 13 tror jag. Får reka stället nu, få upp tältet, byta kläder och få i mig lite varmt.
 
En tråkig vilodag idag bara så att skavet i grenen kan läka ut så gott det går. Har lite svårt hitta fokus på något idag. Vet inte om det är lönt att fiska något i Djupevatten ens. Samt är det rätt kyligt. Blåser åtminstone inte viljet är bland det mest positiva 😀

Måste hitta en plan för hur jag ska gå imorgon. Slår jag läger vid Store-Väktor som var nästa delmål så blir det en bit att gå på fredag morgon för att nå Ljungskile och en buss (eller tåg). Speciellt då jag måste ut i icke markerad terräng (stigar etc).

Skarsjön som någon nämnde är ju annars ett mål imorgon så blir det rätt nära till att transporteta sig till hotellet på fredag. Frågan är om jag då ska följa de större vägarna eller hur.

Gillar inte att inte ha en plan. Blir lätt att inget händer alls då. Nu måste jag ju dock bege mig imorgon.

Skav kan ställa till det på fleta vis när man har en deadline att passa 😀
 
Vill du bryta innan Bredfjället så kolla på kartor - Hasteröd och kika efter väg 167 o gå efter den mot Backamo och sedan lirka mot Ljungskile.

Lite scyssta kullar och takrasnedförsbacke innan du kommer ned till 167 men sedan är det väg hela vägen till Ljungskile.Kolla kartan löpande för genvägar i form av mindre vägar.

Du kommer in i Ljungkile söderifrån viket som
 
Vill du bryta innan Bredfjället så kolla på kartor - Hasteröd och kika efter väg 167 o gå efter den mot Backamo och sedan lirka mot Ljungskile.

Lite scyssta kullar och takrasnedförsbacke innan du kommer ned till 167 men sedan är det väg hela vägen till Ljungskile.Kolla kartan löpande för genvägar i form av mindre vägar.

Du kommer in i Ljungkile söderifrån viket som
Min tanke ärväl ungefär så. Jag ser det inte som att jag bryter men har hotellet bokat och redan betalat men "non-refunding". Två nätter inkl frukost för 1076 spänn var för bra nämligen.

Så imorgon traskar jag vidare på leden, förbi Hasterld ut på 167. Sen följer jag den en halvmil eller vad det kan vara, därefter svänger jag in mot Grinneröd och följer småvägarna mot Skarsjön där jag slår läger. Upp på fredagen och går in till Ljungskile för vidare transport.

Vill försöka ta mig till Dingle sen men det blir knas i huvudet då jag inte gått strecka elva och tolv. Sen måste jag lyckas styra upp med mat dessutom. Gillar äventyret men kylan har gjort att jag fiskat mindre. Även tröttheten sätter väl sina spår och det är lätt att bli "lat" en dag som denna då jag typ kastat bort alla timmar...

Men det där låter jag vara till jag når hotellet. Nu är det bara fokus att ta mig dit. Hoppas min power bank har ytterligare en full laddning till mobilen efter den jag kör nu 😀
 
Ja fan lite lyx skall man ha ibland , passa på och åk ut till Torps köpcentrum med buss från Uddevalla om du skall fortsätta.

Dom har Biltema för kompl utr som gas och annat t.ex.

Haha du kommer säkert köra på hela vägen till Strömstad...

Eventuellt kan du hitta lyxboende uppe på dödsträckan mot Strömstad efter Dingle , goggla Kynnefjäll.

Sen finns Bullarens camping 2 dygn innan Strömstad , sista natten innan Strömstad övernattar du uppe på Björnerödspiggen , vindskydd och utskickstorn - bohusläns högsta berg med

P.s

Mailat hotellet och förvarnat dom om konkurs om dom har jättefrukosten.
Dom maila tebax att dom bara har vitt bröd och vatten dina dagar
 
Ja fan lite lyx skall man ha ibland , passa på och åk ut till Torps köpcentrum med buss från Uddevalla om du skall fortsätta.

Dom har Biltema för kompl utr som gas och annat t.ex.

Haha du kommer säkert köra på hela vägen till Strömstad...

Eventuellt kan du hitta lyxboende uppe på dödsträckan mot Strömstad efter Dingle , goggla Kynnefjäll.

Sen finns Bullarens camping 2 dygn innan Strömstad , sista natten innan Strömstad övernattar du uppe på Björnerödspiggen , vindskydd och utskickstorn - bohusläns högsta berg med

P.s

Mailat hotellet och förvarnat dom om konkurs om dom har jättefrukosten.
Dom maila tebax att dom bara har vitt bröd och vatten dina dagar
Hotade att bränna ner hela Uddevalla om de inte serverade mig dräparfrukosten på säbgen så det är biff nu!

Jo, drar mig nog ut mot Biltema, Ica Maxi och Stora Coop för ev inköp. Jag är ju sugen att gå till Dingle åtminstone. Men vet inte hur jag får ihop det med maten bara. Blir en del energi man gör av med och jag har att ta av men vill ändå få i mig 1500-2000kcal om dagen iaf. Tanken innan var ju fiske men vädret (och orken) har gjort sitt så nu har jag kört slut på det frystorkade. Vet inte vad jag kan tänkas behöva ha med mig för fem dagar extra. Vädret ska ju bli några snäpp bättre så moralen kan ju stiga lite. Den är i botten nu. Rengar ju hela dagen idag, men ser det mest som transport nu - vilket jag gjort senaste dagarna då det är för pissigt väder för att stanna, hålla paus och njuta.

Till Strömstad kan det inte bli. Ser det inte som realistiskt längre då jag inte kommit igång med fisket. Men någon dag absolut. För någon dag sen var jag dock så less på det här. Lär väl ha sisådär moral under dagens promenad i regnet. Men har bra kläder. Saknar handskar bara. Så får på med regnskydd över ryggsäcken också. Tänkte bege mig snart. Finns gott om plats i ryggsäcken nu efter man ätit upp allt 😀😀😀
 
Ok köp på dig 3 Knorr Spaggetteria per dygn, ta olika smaker..

Dessa skall tillagas med torrmjölk(nån matsked) och en klick smör och blir då helt ok - sen en Tabasco klick i samt ev lite salt.
Köp även med ostpulver och dra i lite ,deras bolognese kan bada i ostsås

Några rätter går att ersätta med
1 snabbmakaroner koka
2 häll i tonfisburk med olja
3 häll i redigt med torrmjölk , 5matskedar
4 tomatpure på tub nån matsked
5 salt och svartpeppar

Gör inget med en 3xtra matsked smör i heller - massa energi
 
Riktig rökt bacon tål värme nån tid, rökt korv likaså. Tonfisk konserv, krossad tomat. Köp med ett kycklinglår till första kvällen. Matig påssoppa, pulvermos, snabbris, snabbmakaroner är alla snälla mot gastuben. Cos-cos, nudlar, smör. Hårdbröd och mjukost på tub.

Jag gillar din berättelse och din öppenhet. Hoppas att du kan hitta sätt som gör att inte hungern blir din begränsning.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.