Hjälp! Min första vandring!

Vitaminer får du inte brist på fast du skulle leva på vatten på veckor.

Lite salt behövs dock vatje dag.

Var ju en som cyklad 250 mil med bara vatten och salt...no food all...om han inte lyckades suga i sig nån fluga då och då
 
Någon skrev att den frystorkade innehöll runt 600kxal men de där real turmat fattar jag det som mellan.2000-2500kcal per paket.

Skilj på kcal och kJ, en realportion innehåller ca 600kcal (motsv ca 2400 kJ), varierar lite mellan de olika smakerna. Så du behöver 3-4 paket torrfoder per dag för att få i dig tillräckligt mycket energi. Härt ett exempel på en Real rätt:
https://realoutdoorfood.com/products/chili-stew-with-beans/

Hittar du ICA kan du ju även koka pastarätter, risotto mm på Trangiaköket. Och passar du på och laga maten nära butiken och lätt kan lämna sopor på avsedd plats går det ju fint att värma konserver med.
 
Jag har tittat på kcal. Antar det är när maten är färdig, alltså med vatten. Annars är det sämre med energiintaget där. Skiljer ju från 130 gram till 500gram. Jaja,jag har en del fett att förbränna själv så...

Vatten innehåller ingen näring eller energi, och börjar du tära på kroppens resurser är det inte bara kroppsfettet utan även musklerna som tar stryk.
 
Vatten innehåller ingen näring eller energi, och börjar du tära på kroppens resurser är det inte bara kroppsfettet utan även musklerna som tar stryk.

Jag vet att vatten inte innehåller energi. Förutsatte dock att det var det ätbara de satt upp kcal för 🙂 men men...

Vitaminer gör att man återhämtar sig bättre. Brist får jag väl inte men...

Den kommer välja fettet långt innan musklerna så det är jag i.te rädd för. Räknar ju med att gå net upp mot 15 kilo på sex veckor.

Positivt på ett sätt att en påse bara innehåller 600kcal. Men kanske därför kroppen.skrikit efter ölkorv. Haha. Behöver bunkra vid nästa affär. Men svårt fatta vad jag ska laga som går att bära med,både hållbarhet och vikt.

Nu blir det lite stormkök. Sen fiske och förhoppningsvis eld ikväll 🙂
 
Vill du gå ned i vikt och ha prestanda så ät kolhydrater innan och under ansträngning - soppa.föe kroppen oavsett det är socker eller pasta.

Kvällsmat och nattmat proteiner , reparerar kroppen.
 
Vatten gör ingen skillnad! :-D

Det kanske finns familjeförpackningar? Eller också har du tittat på näringsinnehållet per 100 g torrvara.
 
blir dyrt om man ska sätta i sig 3-4 påsar torrfoder varje dag plus väldigt skrymmande. själv åt jag 1-2 senast jag vandrade och kompletterade med nötter, frön och lite kolhydrater i form av havregryn, russin och choklad.

Tycker inte att det är så farligt om man ligger på underskott en tid. Bra att rensa upp lite i systemen också.
 
Nu är det tufft. Vaknar till kyla, dis och allmänt tråkigt väder. Packar ihop och beger mig mot Angereds Kyrka. Ser en ica och pizzeria framför mig i målbilden. Pizzerian fanns bara i drömmen. Begav mig med buss mot Olofstorp. Sen mot Ica och sen ut i helvetet igen.

Blir verkligen inte pepp på kommande vecka/vecor då vädret är helt mot mig. Sex grader på dagen och noll om natten. Visst, sovsäcken klarar ju det men det är inte vad jag behöver just nu. Har endast en tröja som värmer. Så ska man offra den om dagen på vandring eller ha den torr vid lägret? Suck! För helvete kan vi ha rena jävla vintervädret i maj? Finns för fan inte.

Gårdagen satt jag mest i mitt läger och skrev en plan för kommande dagar för att nå målet Strömstad. Bör nå det innan jag är slut med några vilodagar men många saker kan knäcka mig.

Vädret, dåligt skyltat, matbrist! Det är väl de tre sakerna som känns mest troligt nu.

Uddevalla bör jag nå om en vecka ungefär. Funderar redan nu på två dagar på hotell, checka in tidigt så man.utnyttjar tiden max. Sen mot Dingle men hur fan ska jag ta mig hela vägen? Ena sekunden känns det möjligt, medan det i nästa känns helt omöjligt.

Hade behövt vädra fötterna men avstår och hoppas på det bästa.

Närmaste planeringen är mot Gäddevatten ikväll, sen in i Kungälv och ät ordentligt imorgon. Sen ha med allt jag behöver mot Uddevalla som godis och ölkorv och ev ngt annat...

Vädret gör mig helt omotiverad bara. Kan ta mycket men sex grader är fan värre än att korsa Antarktis ju.

Kommande etappmål för mig är åtmintone...

Gäddevatten
Romesjön
Ålevatten/Bottenstugan
Rödvatten
Djupevatten
Store-Väktor
Stenshult
UDDEVALLA HOTELL TYP!
""
????????
Kåtan
"Munkedalsälven"
N Harska
Dingle och Aspen
Äntervattnet
Vaktarekullen
Sjökärrssjön
Flötesmarksön
Nornäs
Älgafallet
Ekelidvattnet
Sandvatten

Sen har jag inte något att sikta på de sista små stegen mot Strömstad. Igår i värmen kändes det realistiskt. Idag tänker jag... hur fan ska jag kunna klara alla de här målen?

Uddevalla ska jag till. Sen får jag revidera. Vid bättre väderprognoser siktar jag mot Dingle också. Men det krävs fan lite moraliskt stöd från högre makter om jag ska fixa hela.

Känns kanske bättre ikväll när jag krupit ner i sovsäcken. Nu är jag svettig och fryser lite. Kanske borde byta undertröja. Valde merinoull idag. Känns som syntet. Hjälper föga när det är blött och man börjar frysa.

Blir nog en pommestallrik på pizzan också. Haha.
 
Kanske min turdag ändå. Nu erbjöd pizzeriaägaren mig en dusch och allt 😀 Exakt det jag behöver i de motigare stunderna 😀

Ser fram mot att fylla på med lite godis sen som jag äter lite av normalt.

Fick kaffe nu också som jag oftast inte dricker men i kyla är något varmt underbart.

Blir storhandling på Ica sen.

Dyrt projekt.inte nog man sprängde budgeten innan, nu får det mycket på mat dessutom.

Genomför jag inte hela nu i sträck så kommer jag sikta på att gå klart den innan sommaren är slut åtminstone.
 
Mobilen håller längre nu när jag dragit ner skärmljus till noll. Laddar upp fullt nu hoppas jag innan jag traskar vidare ikväll. Sitter gärna och myser här även om det inte är varmt här. Men en dusch blir gött. Jobbiga är väl att jag kommer vara genomsvettig sen ikväll igen 😀

Hur många här har egentligen gått hela leden? I ett slag elker uppdelat?
 
Försökt optimera så mycket jag kan med batteriet nu och fyllt på kanske knappt en power bank. Ska försöka fylla dem.helt till imorgon i Kungälv. Solen tittade fram nu. Gav lite hopp. Med eller utan regnjacka är frågan nu. Kl 17 ger jag mig mot Ica och runt 17.30 in i skogen igen. Birde slå läger vid 20-tiden. Hoppas på en skön kväll som inte blir för tuff med att jag irrar fel eller så.

Nu är jag snart på topp igen. Samtidigt undrar jag hur galen jag är som trycker all in på det här.men möten med alla människor gör det värt det.

Snart dags att koppla ner sig och förbereda sig för verkligheten igen 😀
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.