Hjälp mig välja hund

Jag bor utanför Västerås i hus o har hundgård till mina två huskys.. Brukar gå en runda på 20min på morgonen 20min på kvällen o ca 1tim runda efter jobbet nästan varje dag utom dom 2-3 dagar i veckan jag dragtränar vovvarna med kickbike el så blir de en långtur i naturen under helgerna.
 
Hej
Ny här på utsidan och tänkte fråga om råd. Jag står inför den smått ofattbara lyxen att bli med hund för första gången i livet och behöver råd/hjälp att välja ras.

Jag vill ha en kompis som är med mig i vått o torrt, på fjällvandringar, skogsvandringar ev. med i kanoten och några tältnätter emellanåt och som tycker om det och den får gärna tycka om att simma samt klara av att korsa mindre åar/älvar simmandes.

Jag vill helst kunna ha hunden lös då jag ofta (nåja, åtminstone på semestern samt ibland på helger) vistas i skog och mark med väldigt få mänskliga besökare så helst ska hunden inte ha för mycket jaktinstinkt och/eller vara relativt lätt att kalla in samt en vilja att återvända till husse.

Vidare önskar jag inte ha en alltför "skällig" hund, förstår att detta är individuellt och även hänger mycket på mig som hundägare men det finns förmodligen olika benägenheter i olika raser, generellt sett.

Sist men inte minst önskar jag en hund som kräver minimal pälsvård och som fäller så lite hår som möjligt.

Storleksmässigt tänker jag mig från terrier upp till Labrador.

Hundens utseende spelar mindre roll.

Tack på förhand!

Johan

Min erfarenhet är att hundar som inte fäller hår ofta kräver en del pälsvård. Favoriter bland hundar för min del är Bouvier des flanders. Tåliga, modiga, lugna, trogna, you name it. Hårar inte, men pälsvård krävs. Hm...en Airedale terrier eller liknande kanske skulle vara passande? Enda jag kan komma på som inte hårar och inte kräver omfattande pälsvård.
 
Min erfarenhet är att hundar som inte fäller hår ofta kräver en del pälsvård. Favoriter bland hundar för min del är Bouvier des flanders. Tåliga, modiga, lugna, trogna, you name it. Hårar inte, men pälsvård krävs. Hm...en Airedale terrier eller liknande kanske skulle vara passande? Enda jag kan komma på som inte hårar och inte kräver omfattande pälsvård.

Min erfarenhet av hundar som behöver pälsvård hör hemma i storstäder...så enkelt som att gå ut på vintern o de hänger snöklasar som vindruvor på hela hunden..
 
Min erfarenhet av hundar som behöver pälsvård hör hemma i storstäder...så enkelt som att gå ut på vintern o de hänger snöklasar som vindruvor på hela hunden..
Mnja, bara för att hunden "inte behöver pälsvård" (~fäller?) så betyder det inte att den har en päls som funkar bra. Min borzoi behöver ingen pälsvård, utan fäller som en jag vet inte vad två ggr/år (och då blir det pälsvård bara för att alternativet är att dammsuga konstant), men nog fastnar det snö i hennes päls när det är fel förhållanden. Däremot mina föräldrars karelare... hon har päls som en säl, du kan gnugga henne i ett lerdike, en ruskning senare är hunden torr och ren igen.

Kort sagt, att hunden fäller är ingen garant för att den har en bra päls, det kommer an på ras och vettig uppfödning.

Jag funderar seriöst på en pudel som nästa hund, de verkar vara glada och lagom aktiva små hundar som gillar att träna och lära sig nya saker. De behöver visserligen klippas, men satan vad jag är less på hundar som fäller...
 
Jag har Siberian Husky, grönnlandshund och golden hemma och jag tycker det låter som du beskriver en golden retriver (möjligen mer från jaktlinjer och inte utställning)
 
En husky kan man nog ta med på vandra redan vid 7-8 månader o bära klövje vid 10-12 månader..

Huskys börja tränas drag lite lätt vid 6månader..

Ja precis, att följa med ut kan de ju göra ganska tidigt!

När jag skulle börja med klövja så kollade jag upp "all" info jag kunde hitta som man ju ofta gör som nybörjare. Och de allra flesta raser har inte utvecklat sitt skelett tillräckligt för att kunna bära klövja innan ca två års ålder. Då menar jag packad för tur, att bära själva klövjan tom eller med lättare packning går ju bra innan dess.
 
Tollan:
Tack för tipset, har faktiskt tänkt en del i de banorna, men även tänkt att det kanske inte passar mig då jag inte haft hund tidigare

Det beror ju på vilken individ du väljer. Kan vara mycket lättare att köpa en vuxen och förståndig ;) hund än en valp första gången. Att köpa en omplaceringshund behöver inte innebära en "problemhund". Samtidigt är det ju mysigt och charmigt med att följa en hund ifrån valpstadiet. Det blir nog bra vilket du än väljer, har erfarenhet av båda varianterna själv och kan inte säga att det ena varit bättre eller sämre egentligen, bara lite olika.
 
Min erfarenhet av hundar som behöver pälsvård hör hemma i storstäder...så enkelt som att gå ut på vintern o de hänger snöklasar som vindruvor på hela hunden..

Å ena sidan förstår jag vad du menar, å andra sidan kan jag tycka det du skriver enligt mig är lite trångsynt. Men nog om den saken.
En Airdale funderar jag en del själv på. Helst hade jag haft en Bouvier, men pälsvården och storleken får mig att avstå.
 
Intressant fråga och inlägg.
Hittat din vänn änn?
Själv har jag en Finsk Lapphund. Som passar bra påde i stad och i fjäll.

Det kan vara klurigt att välja ras, egenskaperna är generella och som valp är det svårt att se hur individen blir som vuxen med all påverkan, både posetiv och Negativ. Men möjligheten att forma personligheten tidigt är ett +.
Oavsett storlek och ras ska man inte låta hunden gå långt, bära eller dra något första året.

En omplaceringshund är ett bra alternativ. Men vänta några månader så att hunden känner sig trygg med sitt nya hem och familj. Jobba på tillit och sammarbete i början.

Det finns även små trubbnosade raser som har mycket vilja, engagemang och orkar gå mycket långt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...