Hjälp med utrustning

Hej

Första veckan i September skall jag ensam ge mig ut på en 5-dagars vandring i jämtlandsfjällen. Det är min första fjällvandring och när jag nu börjar planera dyker det upp mer och mer frågor.

Jag tänkte här beskriva vad jag tänkte ta med mig och ta upp lite allmänna frågor och skulle uppskatta lite synpunkter från mer erfarna vandrare.

Kläder

På mig under vandring:

Kalsonger
Merinounderställ
Tunna vandrarbyxor i funktionsmaterial
Softshelljacka. (Marmot, tunn, vindtät med hög andningsförmåga)
Hatt
Kängor (Lundhags Park med dubbla ullstrumpor)

I ryggsäcken:

2 par strumpor
1 par kalsonger
Underställ
Fleecetröja
Mössa + vantar
Regnställ i galon

Utrustning

Ryggsäck 90l
Kniv
Trangiakök + T-röd
Uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck
Tält (2p 2,5 kg)
Tandborste
Pannlampa
Vattenflaska 0,5l

Mat

Torrfoder/frystorkat

Mina allmänna funderingar kring detta är:

Har jag för lite/för kalla kläder?
Bör jag köpa ett par grövre, varmare byxor?
Vad sägs om Galonstället? Jag svettas inte särskilt mycket och min erfarenhet är att galon funkar bäst vid ihållande regn.
Jag har en Gore-tex jacka, bör jag använda den under vandring och skippa softshell-jackan och galonjackan och på så vis spara vikt? Jag litar dock inte på att Gore-tex jackan funkar om det är konstant busväder.

Min sovsäck är för sommar, bör jag köpa en 3-säsongs?
Måste jag ha med mig t-röd för 5 dygn eller kan man köpa det när man passerar fjällstationer?
Hur är tillgången på vatten? Bör jag skaffa en vattensäck?

Slutligen, vad tror ni om vikten? Jag är ganska stark men vill inte att vandringen ska bli en plåga pga tung ryggsäck.

Ber om ursäkt för långt inlägg men jag vore tacksam för svar och synpunkter...

Mvh
Elias
 
Hej Elias, grattis till din planerade fjällvandring. Tänk på att den kan skapa ett beroende!

Jag går direkt på dina frågor.

1) För kalla kläder? Jag tror inte det. Ett ullunderställ (och dessutom ett annat underställ) plus softshell plus fleece plus galon räcker för din tur, även om det kan bli nollgradigt någon gång.

2) Varmare byxor? Nej, dina underställ och framför allt, galonbyxorna, gör dig varm när det regnar och/eller blåser.

3) Galonstället? Tungt att bära, andas inte, men garanterat tätt. Inget dåligt val, tycker jag.

4) Goretexjackan? Lämna den hemma. Din kombination ger större flexibilitet.

5) Sovsäcken? Ja, den är för tunn om du får kyligt väder. Början av september i Jämtland brukar ju vara rätt varm, men det finns inget som heter normalt väder i fjällen.

6) T-sprit. Ta med en liter hemifrån (men inte på flyget!) så klarar du dig med god marginal. Jag räknar själv med en liter för 8-10 dar, men då måste man hushålla. Modern fjällmat kräver mycket lite energi, lite vatten som ska kokas upp bara.

7) Vatten? Brukar finnas där man väljer att tälta, så lämna vattensäcken hemma. Men en 0,5 liters petflaska är bra att ha för torra sträckor och som säkerhet vid ev. olycka.

8) Vikt? Jag har själv ca 20 kg för en 10-dagarstur. Du bör klara dig med ett par kilo mindre.

Hoppas du får många fler synpunkter! Ämnet engagerar rätt många..........

Lycka till önskar Pelle
 
Jämtlandsfjällen är nyckfulla när det gäller vädret. Området ligger mitt i det bälte där lågtrycken från Atlanten rullar in men första veckan i september är vädret ofta fint. Är det riktigt finväder med solsken och klarblå himmel så blir det garanterat minusgrader på nätterna så jag sätter ett frågetecken på sovsäcken. I övrigt så ser din utrustningslista bra ut och galonisar funkar utmärkt och är slitstarka.

T-röd och mat finns att köpa på fjällstationerna. Där finns resturang, bar, dusch och bastu oxå.

Drickbart porlande fräscht fjällvatten finns överallt i näsans riktning så skippa vattensäcken.

Hur mkt väger ryggan fullpackad?

God tur och väkommen till Jämtland.
 
Senast ändrad:
Ser att du fått bra kommentarer redan men här är mina spontana synpunkter utöver det som redan sagts.

Solglasögon kan vara rätt trevligt, skyddar även ögonen om det blåser mycket. Vet inte så mycket om just jämtlandsfjällen men om man tältar eller rastar nedanför trädgränsen kan en såg för att fixa ved och en brasa vara mysigt. Sen tycker jag att ett litet förstahjälpen-kit (inkl skavsårsplåster) är värt att släpa på. Om det är kallt (september kan ju variera nåt grymt mellan sommarvärme och snö) är det schysst att ha kanske en lättare dunjacka eller dunväst (hellre det än bulkiga fleeceplagg). Särskilt när man pausar är det skönt att dra på sig nåt varmt över de kläder man går i. Själv har jag alltid med mig en dunväst när jag skidar eller vandrar just för pauserna. En del gillar poncho bättre än regnkläder, delvis för att de ventilerar bättre och ofta går att trä över ryggsäcken.

Att vandra själv är helt underbart. Tror du kommer må riktigt fint.
 
Vettig packning

Totalt sett verkar du ha en vettig packning, väldigt lik min egen :)

Tycker också att du resonerar klokt. Det jag tänker är att 90 L låter som en stor ryggsäck, men om du inte fyller den med mer grejor borde det fungera. Vikten utifrån utrustningen verkar okej.

Skulle jag justera något är det i första hand att byta till en varmare sovsäck, i september kan det bli minusgrader och jag skulle rekommendera en säck som klarar - 10-12 grader, du vill sova gott om natten.

Tänk på att ta med ett par "vindvantar-tummodell" som du har när du vandrar, några plusgrader och regn kyler fort av händerna, med några vindvantar så stänger du ute vinden och händerna hålls i användbart skick. Galonställ brukar vara tunga, men fungerar väl, tänk på vad människor hade innan Gore-tex kom... Har du en tjock fleecetröja bör det räcka som förstärkningsplagg.

Gällande vatten finns det normalt överallt i fjällen, ha en 0,5 vattenflaska, eller ännu hellre en termos eftersom det kan vara kallt och en kopp varm vatten värmer gott. Jag brukar koka upp vatten och blanda ut detta med kallt vatten och får då ljummet vatten i riklig mängd. Fyller på termosen vid lunch. Skönt också att kunna dricka varm om man vaknar och är frusen på natten.

Gällande T-röd bör du kolla om det går att köpa, eftersom du "bara" ska vandra fem dygn skulle jag rekommendera att du tar med dig. Alternativet är att köpa en gasbrännare och gas istället, väl investerade pengar.

God tur!
 
Tack för synpunkterna!

Det verkar som jag är ganska rätt ute med vad jag behöver :)
Ny sovsäck får det bli och jag ska givetvis ta med mig en första hjälpen-låda, skavsårstejp och smärtstillande.
Vad gäller vantar tänkte jag ta med ett par fiskevantar för blött och kallt väder.
Känns spännande att ge sig ut ensam... Jag antar att man kanske saknar någon att dela upplevelsen med men jag trivs i mitt eget sällskap och tror att ensamheten gör det lite speciellt.
Dessutom har jag två småbarn hemma så lugn och ro är man inte bortskämd med :)
 
Hej, jag tycker att du har tänkt på det mesta, och du har redan fått många bra synpunkter, så jag bara kompletterar lite.
Galonkläder är onekligen idiotsäkra, men du skulle spara mycket vikt och volym på att byta. Renodlade tunna regnställ kan vara fullt tillräckligt regntäta och inte jättedyra, om du inte väljer avancerade membranmodeller.

Jag gör precis som du, dubblerar underställ och strumpor, med den tredubbla funktionen av sovplagg, ombyte och förstärkning (det ena paret går att dra utanpå det andra). Mest effektivt blir det om du vid behov kan ha på dig alla kläder du har med (ok, utom extrakalsingarna då ;))

Utöver strumpor kan det vara skönt att kunna byta innersulor, om du skulle råka gå ner dig så du får vatten över kängskaftet.
Det kan också vara skönt med något scarf- eller buffaktigt kring halsen, väldigt bra att reglera kroppstemperaturen med.

Antar att du tänkt på sked, tändstickor och toapapper; om du kommer att sakna en bit tvål och någon liten handduk vet bara du själv ;).

En rulle skavsårstejp kan som påpekats vara skillnaden på njutning och plåga! Tejpen är också bra till att staga småstukningar, fästa förband och laga allt möjligt med.
Jag brukar också ha med det pyttelilla stiftet med arméns hudsalva, bra mot allt från torrsprickor till rumpskav ;). Finns en variant med solskyddsfaktor, kan göra nytta på nästippen t o m i september, om du är ljushyllt. En sterilkompress, ett ark strips ("kirurgtejp") och en liten pincett är inte heller helt fel i sjukvårdspåsen. En mini-spegel är bra att ha när man är ensam, svårt att få bort skräp i ögat etc annars.
Sprit att tvätta sår med har du ju redan ;).

Jag brukar ta med minsta storlekens (eftersom den går att ta med på flyget) schweiziska fickkniv med sax, skruvmejsel och pincett. Nål och tråd + tandtråd (superstark, går att laga allt möjligt med), en miniburk med skovax att bättra på impregneringen med vid behov, samt någon laglapp, lite extra staglina och naturligtvis reparations-stånghylsan till tältet.

En wettextrasa kan vara bra till mycket, t ex torka ur kondens ur tältet, torka disk eller t o m fungera som handduk.

Någon termos tar i alla fall inte jag med på en hösttur, tycker inte det är värt den extra vikten, men det är en smakfråga.

Ett rastplagg av dun kan vara underbart skönt, men samtidigt är det väldigt känsligt för fukt, så jag skulle inte våga ha det som enda värmeplagget.

Trevlig tur!
PS det är underbart att vandra ensam :)
 
Senast ändrad:
Det var ytterligare bra tips, tack Joanna!
Jag har ännu inte gått in alltför detaljerat i utrustningsplaneringen men reparation, sårvård och hygien är väl något man kanske bör ha i åtanke

Rumpskav... Det kallades infanterield när jag gjorde lumpen :) Däremot fick vi lära oss att det absolut inte fick behandlas med hudsalvan, vi fick pudra stjärten med babypuder :D
 
Glöm inte några centiliter punsch eller whisky - den lilla extra vikten är guld värd någon dag efter mitten av turen...
 
(...) Rumpskav... Det kallades infanterield när jag gjorde lumpen :) Däremot fick vi lära oss att det absolut inte fick behandlas med hudsalvan, vi fick pudra stjärten med babypuder :D
Helt rätt - i analogi med skavsårstejp är hudsalvan bra för att slippa rumpskav ;).
Mer på allvar, så spillde just detta exempel över från mina mer tropiska turer - tror inte problemet är överhängande på en femdagarstur i svenska höstfjäll.
 
Jag kom att tänka på att det på vissa ställen är naturreservat. Då är det lite mer restriktivt när det gäller att ta ved och så. Kolla isf innan, vålådalen tex har ju info på nätet om regler. Inget speciellt komplicerat, men man vill ju göra rätt.

Annars tycker jag att du verkar ha tänkt och fått ruskigt bra tips. Glöm inte att ta med något extra gott att dricka/äta. Efter några dagar blir sånt till extrem lyx :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.