Hjälp med utrustning.

Hej!

Ska försöka mig på att vandra på bohusleden nu i Maj!

Jag behöver lite hjälp angående utrustningen.
Det jag behöver är följande:

Ett 2-manna tält, kravet är att det skall vara vattentätt (alltså det får inte kunna regna in) och det skall inte bli kondens i tältet, utöver det spelar det ingen roll vilket märke det är osv.

En bra väska ca 70L, då jag skall vara ute i ca 4 dagar.

Sist men inte minst, ett par bra kängor att gå i.

Om någon har bra tips på något av dessa är du varmt välkommen att komma med tips :)

Tack på förhand.
 
Bohusleden är mycket varierande. De södra sträckorna ställer helt andra krav än vad de norra gör. Skall du gå de södra skulle jag rekommendera GTX-skor. Skall du gå de norra behöver du i princip stövlar även om det är ett tråkigt alternativ ifall du tänker gå långa sträckor. Jag hade midkängor på mig sist från Strömstad och inåt norska gränsen och det räckte inte för att hålla ute vätan.

Bohusleden är dessutom mycket bra med vindskydd. När jag gick Jonsered och norrut i majhelgen förra året sov jag i vindskydd alla nätter, det kanske är något att överväga?

Om du tänkt att köpa utrustning för att även ha i andra sammanhang skulle det underlätta att veta vad du tänkt dig då och hur mycket pengar du kan tänka dig att spendera. Beroende på hur lång du är skulle jag kunna ge tips om ryggsäckar jag personligen använt med gott resultat från 199 kronor upp till flera tusen.
 
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av Bohusleden, men vad gäller utrustningen tycker jag inte att du ska stirra dig blind på prislappen om du planerar att vara aktiv i framtiden. Tält och ryggsäck kan hålla en livstid vid normalt användande om man sköter om dom, så prova många olika märken och fabrikat och köp det du trivs med. Kängor får man väl räkna med att nöta ut men samma sak där. Prova olika modeller och köp det du trivs med.

Givetvis kan man hitta fina lågprisvarianter som duger gott vid sparsamt användande men man ska nog inte räkna med att få ut samma livslängd ur dessa.

VH/Anders
 
Tjena
Tält 2 man: Vaude taurus I
lätt och smidigt 2 manna tält, enkelt att sätta upp och lagom för två att sova i. Ska man däremot bo i tältet så är det i minsta laget. Jag är iaf väldigt nöjd med mitt. har sovt både 2 och ensam i det.
Pris 1600 - 2100 kr
finns även taurus II som är lite större men då även lite dyrare.

Ryggsäck: Lundhags V8 75
Riktigt nöjd med denna ryggsäck, klockren bärkomfort. Avbergarbältet hjälper verkligen! många små och smidiga fack för plylar som man använder när man rastar. Ryggsäck är det som jag tycker att man inte bör snåla på då det gör enorm skillnad för rygg, axlar och höfter!
pris:1900 - 2300 kr

Kängor: Haglöfs solid
Sköna kängor som passar mina fötter, det är ju dock väldigt individuellt vilket märke man bör ha. Som jag har förståt det och upplevt det så är Lundhags och haglöfs för lite bredare fötter och miendel, lowa och hanwag för lite smalare fötter. Pris på ett par kängor varierar kraftigt, mellan 1300 för stadiums salomon som min bror har och 3800 för lundahgs som mina jobbarpolare har. Jag gillar dock mina haglöfs, lätta smidiga och torra =)
pris 2200kr

Detta är tips på bra prylar, finns säkert billigare där ute så tänk till på vad du kan tänka dig att behöva ha grejerna till i framtiden. kolla även vad du kan låna av kompisar och testa så att det är din grej med vandring innan du lägger ut flera tusen på saker du aldrig kommer att använda.

Lycka till!
 
Hej!

Ska försöka mig på att vandra på bohusleden nu i Maj!

Jag behöver lite hjälp angående utrustningen.
Det jag behöver är följande:

Ett 2-manna tält, kravet är att det skall vara vattentätt (alltså det får inte kunna regna in) och det skall inte bli kondens i tältet, utöver det spelar det ingen roll vilket märke det är osv.

En bra väska ca 70L, då jag skall vara ute i ca 4 dagar.

Sist men inte minst, ett par bra kängor att gå i.

Om någon har bra tips på något av dessa är du varmt välkommen att komma med tips :)

Tack på förhand.


En 70 l ryggsäck kan vara intressant att överväga om du tänker gå fler och längre vandringar än denna. För 4 dagar
räcker en betydligt mindre säck. Jag använder en 65 kg:s säck för 10-11 dagar på fjället. Jag delar inte uppfattningen att det är särskilt värdefullt med många fickor och fack. Lock med fack kan vara praktiskt, men på vissa turer har jag lämnat locket hemma!

Även om jag själv bär lätta fotknölshöga kängor (1100 gram paret) i bergsterräng skulle det aldrig falla mig in att använda kängor på låglandet. Vanliga löparskor räcker, om du redan har sådana, och inte är rädd för att bli skitig om fötterna. Annars finns låga lätta skor med bra sula av märket New Balance, Keen eller Icebug; de brukar väga sådär 1 kg paret, eller mindre.

Vatten är ett problem på låglandsleder och det kan vara väsentligt att planera så att du inte behöver bära vatten. Om du inte passerar en källa under en etapp kan du behöva ha en liter med dig. Försök planera läger där du har nära till en sjö vars vatten oftast kan renas med micropuur-tabletter. Filter är åbäkigt. Vindskydd, om de inte placerats av idioter, brukar ligga
vid sjöar och det finns ofta fria ytor att ställa upp tält på.
 
Tjena Samus.
När i maj ska du gå? Och vilka sträckor?

Ska själv göra en minivandring, bara två etapper, om ett par veckor.

Till er som är bekanta med Bohusleden har jag en fråga:
Jag ska gå etapp 10 och 11, från Lysevatten till Vassbovik. Är stövlar att rekomendera eller går det bra med lågskor?
 
Hejsan

Jag gick etapp 7, 8 och 9 nu i helgen (1 - 3 Maj). Jag startade vid Trankärr och blev hämtad vi Lysevatten. Det jag kan säga är att det är väldigt torrt och fint bara ett par ställen som är lite "geggiga" men dom trippar man lätt förbi, jag skulle gissa att etapperna norr om Lysevatten ser ungefär lika dana ut. Vandrade med en billig men bra sko (Haglöfs Flash) och det gick fino fino.

Tyvärr var jag nog lite för tungt lastad (nybörjarmiss) och har även en gammal och tung ryggsäck (Sylen från sent 70-tal) så det blev ganska jobbigt i slutet på vandringen.

Skit i tältet för det är mycket riktigt gott om underbart placerade vindskydd. Vattnet drack både jag och hunden ur sjöarna längs leden. Tipps packa rätt och packa lätt, skit i kängor utan använd en bra sko och sov i vindskydden.

Lycka till

Johan
 
70 liter låter lovligt tungt.
Vindskydden är frekventa och var lediga när jag gick.
Jag gick i lågskor men smaken är som baken, att gå runt ett vått ställe, eller vada barfota är båda möjliga lösningar.
Har du inte gått med kängor och packning på länge satsa på mindre säck och frekventare proviantering och nyttja vindskydden.
Blir vädret skit fundera på bussen....
 
Men hallå!

Vandra fyra dagar på Bohusleden i Maj kan man väl göra med vilken urtustning som helst från Biltema och ett par gympaskor/stövlar!

Skräm nu inte bort nykomlingarna med att man måste ha dyr märkesutrustning!

Johnny
 
Jag ska gå etapp 10 och 11, från Lysevatten till Vassbovik. Är stövlar att rekomendera eller går det bra med lågskor?

Sist gick jag den sträcken med vanliga gummiskor på mig utan problem. Det är dock rätt mycket typ gräsbusketerräng så om det har regnat mycket dagarna innan kanske man kan räkna med lite lera. Slall du bli hämtad så be dem ta med extra skor och en plastpåse ifall. Har du GTX-skor som jag normalt använder är det inga problem oavsett. Det är inga direkt träsk och mossar på vägen.
 
Sist gick jag den sträcken med vanliga gummiskor på mig utan problem. Det är dock rätt mycket typ gräsbusketerräng så om det har regnat mycket dagarna innan kanske man kan räkna med lite lera. Slall du bli hämtad så be dem ta med extra skor och en plastpåse ifall. Har du GTX-skor som jag normalt använder är det inga problem oavsett. Det är inga direkt träsk och mossar på vägen.

Ok, tack. Lågskor då alltså.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
fredde_gbg Dagstur/test av utrustning i Göteborg Vandringsleder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...