Hjälp med tältgolv

Footprintet kommer ju att hjälpa till att hålla bort markfukt från innertältet, men det finns alltid risk beroende på val av tältplats och väder att regnvatten kan ta sig in mellan footprint och tältgolvet, och då blir det vått i innertältet då det golvet inte är tätt och footprintet hindrar vattnet att ta dig någon annan stans än in i tältet. Ett helt innertältsgolv är A och O i sammanhanget.
Det känns nu som du argumenterar att skadan på tältgolvet är något du får leva med. Det är för mig helt fel inställning om den uppkommit genom normal användning och förvaring av tältet (torrt och rent) efter så kort tid som du initialt beskrev. Du skall i så fall hävda din rätt då tältet inte visat sig hålla rätt kvalitet utan är behäftat med ett tillverkningsfel.
 
Footprintet kommer ju att hjälpa till att hålla bort markfukt från innertältet, men det finns alltid risk beroende på val av tältplats och väder att regnvatten kan ta sig in mellan footprint och tältgolvet, och då blir det vått i innertältet då det golvet inte är tätt och footprintet hindrar vattnet att ta dig någon annan stans än in i tältet. Ett helt innertältsgolv är A och O i sammanhanget.
Det känns nu som du argumenterar att skadan på tältgolvet är något du får leva med. Det är för mig helt fel inställning om den uppkommit genom normal användning och förvaring av tältet (torrt och rent) efter så kort tid som du initialt beskrev. Du skall i så fall hävda din rätt då tältet inte visat sig hålla rätt kvalitet utan är behäftat med ett tillverkningsfel.
Mm de kan va så;)
Men jag har börjat titta på tält, funderar på ett Hilleberg Keron 3GT
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Drömkund för alla säljare :love:
Köper dyrt, struntar i utnyttja sin garanti rätt och köper istället snordyrt ;)(y)

Ligger något i det känns det som...🤔

Mest intressant är att få veta om det blivit något livstecken ännu från de som kontaktats. Om inte så är väl det ett kvitto på något är fel med servicen till att börja med. Normalt borde vara snabb återkoppling och en seriös reklamationshantering.
 
Drömkund och drömkund...

Jag kan nog bete mig på ett liknande sätt. Om en eventuell reklamation inte hanteras snabbt och professionellt så har det mer än en gång hänt att jag köpt en likvärdig eller bättre vara istället.

De nya inköpen har inte gjort hos den handlare som inte skött sig. Jag byter affär och producent, så dålig service gör att jag försvinner som kund för evigt. Jag värdesätter min egen tid för mycket för att hålla på att trilskas med reklamationer, ARN, överklaganden etc.

Det bör inte vara i en säljares intresse att kunder inte återkommer. Det är inte ovanligt att 80% av försäljningen går till existerande kunder. Om kunder inte kommer tillbaka brukar det bli jobbigt. :)
 
Jag har inte fått kontakt med varken återförsäljare eller tillverkare. Återförsäljaren skriver på sin hemsida att de är långa väntetider, så under den roar jag mig med att titta på ett annat tält.
 
Läser om att någon värdesätter sin tid så att reklamationer inte är intressant att syssla med. Lyckligt att ha sådan ekonomi. Själv måste jag trilskas med min lagliga rätt om jag handlat för flera tusen, min plånbok kräver det.

När det gäller leverantören som sägs vara Outnorth har jag ingen erfarenhet av problem, det har funkat för min del. De borde väl själva ha ett intresse i att vara behjälplig med reklamationen. Som jag förstår vill de ha varan åter för att sedan under ca trettio dagar ha klarat ut hur de ställer sig till den. Texten nedan är från deras information.

””” Reklamationer. Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundservice på info@outnorth.se. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även välja att börja på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.”””

Det verkar konstigt att inte fått kontakt med dem på flera dagar. Mycket konstigt. Känns som en hund är begraven här...🐶
 
Jag har skrivit till dom på info-mailen samt i deras formulär alternativ och provat ringa idag. MEN de står oxå på deras sida att dom har ett högt tryck just nu. Förhoppningsvis så ser dom kunden och tar emot tältet. Är jävligt nöjd med tältet storleksmässigt, vikt och funktion.
 
Jag har väl rätt hyfsad ekonomi, och det fåtal inköp jag gör av uteprylar påverkar inte familjens disponibla inkomst i någon större utsträckning. Jag har redan i princip allt jag behöver, och när jag köper något nytt så ersätter jag nästan alltid någonting jag redan har. Det gör att jag bara köper kvalitetsprylar, som sedan används länge. Jag har just ersatt ett kring 25 år gammalt Fjällräventält med ett nytt HB. Även om det är ett dyrt nytt tält så räknar jag med att i längden ligga på hundralappar per år för att ha det.

Får jag en felaktig vara reklamerar jag den (i alla fall oftast). Däremot fortsätter jag inte att bråka med återförsäljare/tillverkare om de inte tar sitt ansvar. Då tar jag istället mina pengar och handlar någon annanstans. Jag har mer av ett problem av att ha för lite tid än för lite pengar, så jag värdesätter min egen tid relativt högt.

Det mesta av mina inköp har under senaste tiden gått till familjen, så det är en del pengar som går till de handlare som sköter sig. Det händer rätt ofta att jag väljer att köpa i fysisk butik även om det blir dyrare. Allt för att även fortsättningsvis kunna prova varorna jag planerar att köpa.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips