Hjälp med tältgolv

Har ett Nordisk Oppland ca 1 år gammalt. När vi var ute i helgen märkte jag att de är som en tunn plastfilm som släpper från de svarta golvtyget.
Jag använder alltid en filt som täcker hela tält golvet innan liggunderlagen åker in. Skor har aldrig varit inne i tältet. Jag har varit riktigt pedant med de men de verka inte hjälpa.
Vad kan ha hänt?
Kan jag laga detta?
Återförsäljare är kontaktad.
847D88CD-7D12-4F4B-9D18-3D26216F6DDC.jpeg

Det är PU beläggningen på väven som släpper, vilket givetvis inte skall hända efter ett eller några år. Jag hävdar definitivt tillverkningsfel.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Du kan ju:
Klaga som du gjort hos försäljare/tillverkare.
De borde byta ut golvet, eller tältet.

Annars kan du ju överväga att skaffa ny golvväv och byta den självt (det finns ju de som syr sina egna tält och du har ju originalet som mall).

Du borde få svar omgående från dels försäljaren men speciellt tillverkaren, generalagenten om denne vill vara seriös. Juridiskt har du konsumentköplagen i botten men för ett tält som ligger i en relativ hög prisklass borde man kunna ställa krav på både tält och säljorganisation.
Jag tycker mig märka att en del tält håller rätt hög prisklass och antar att Hillebergs prissättning har lockat till det. Priset säger dock inte om det är kvalitetstält. Själv föredrar jag utrustning (som jag ställer krav på) som har en väl fungerande organisation, gärna möjlighet till reparation som exempelvis Lundhags skomakare i Järpen eller Hillebergs sömnadsavdelning på Frösön. Primus har också en väl fungerande avdelning om du får tekniska problem. Inte minst deras instruktionsfilmer och tips med reservdelar att köpa. Trangia i Trångsviken likaså går att kontakta.
Intressant att få höra hur det går för dig.

Illa. Ja, det är PU-beläggningen som släpper - och då är det inte så mycket att göra, annat än att byta ut hela golvet, tyvärr. Har det förvarats på något oförsiktigt sätt, som i direkt solljus eller något? Sådär _ska_ det verkligen inte se ut efter bara något år.

Det mest troliga är att du fått ett "måndagsexemplar" med en defekt beläggning när tältet köptes, helt enkelt. Så ta kontakt med återförsäljaren och kolla hur du kan reklamera den här.

Trist. Jag har varit imponerad av de Nordisk-produkter jag sett...

Sekunda väv där något i beläggningsprocessen fallerat. Typiskt måndagsexemplar. Kan hända alla tälttillverkare. Och du bör kunna få ett ersättningstält alternativt att tillverkaren syr i ny tältbotten IMHO.

Thure

Jag har kontaktat outnorth samt nordisk i Danmark, inget svar från något håll än så länge. De enda jag gjort som tältet inte är avsett för är vinter tältning. De har inte vart i solljus eller blivit städat med kemikalier.

Den delaminering av PU beläggningen du visar kan jag överhuvudtaget inte koppla till ex vinteranvändning. Alla tält med kan användas på vintern rent materialmässigt, det är mer en designfråga hur väl lämpade de är för vinter användning med drivsnö mm.

Okey, de känns som att de är kört med golvet. Och håller inte golvet tätt så är ju funktionen med tält borta, jag får börja kolla efter nytt tält.

Tilläggs fråga: jag har en footprint till tältet. Hur tror/vet ni tältet kommer hålla borta markfukt från att tränga in i innertältet med tanke på skadan och footprinten? Bättre än enbart ett helt innertältsgolv, eller sämre? Footprinten ska ligga på 10000 mm och golvet på 8000 mm(helt golv)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips