Hjälp med tält för att bo i ;-)

Hej!

Jag behöver ett tält som jag kan sova i några nätter på sommaren. Det är så att jag jobbar i Norge och tänkte att jag istället för att tidigare på bo hotell skulle kunna sova i tält istället på någon fin plats.

Eftersom jag jobbar natt så behöver jag bara sova på dagen. Därför vill jag gärna ha ett tält som är mörkt och svalt. Naturligtvis ska det tåla regn och vind. Men jag jobbar utanför Oslo så det är inte uppe i fjällen. Vikten spelar mindre roll eftersom jag kommer att ha bilen i anslutning. Pris helst inte över 3000kr och gärna ett tält som kan funka för tre personer men inget krav eftersom jag primärt ska bo själv.

Tack!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du ska sova dagtid kan det bli outhärdligt i ett tält om solen ligger på.

Jag brukar spänna upp en tarp ovanför tältet som extra skugga mot solen.

På Addnature.se finns det billiga tarpar för en femhundring.

/Laxfiskaren som sover när det passar.

Tack för svaren! Jag ska titta på tältet som rekommenderas.

En tarp låter bra ide även om jag kan välja platsen där jag ska sova med omsorg. Kan ju då välja skuggsida. Sover fram till kl 3 ca och sen är det bara att bada i någon sjö och äta frukost ;-)

Duscha kan jag på jobbet och även laga mat. Så jag behöver inte tänka så mycket på mat förutom frukost. Kan även grilla någon dag.

Om man tältar i sol och inte får till ett skugglägen är skorstenseffekten i en tältkåta värdefull.

Thure

Att sova dagtid i solen i en komfortabel temperatur är inte så enkelt.

Ett myggnät tillsammans med något som kan ge skugga kanske, ex. en tarp, och sedan ett tält för de regniga och blåsiga dagarna.

Detta tält verkar kanon så jag ska nog slå till. Tror du att det är mörkt och att det inte alstrar för mycket värme?

Ett mörk tält bör naturligtvis bli varmare än ett ljust i solen, se till att tälta i skugga evt spänn upp en presenning el dyligt ovanför som solskydd.

Skugga och bra ventilation är det enda som ger dig svalka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips