Hjälp med sovsäck

Hej,
Skulle vilja köpa en ny sovsäck då min (i syntet) inte värmer tillräckligt.
Var i höga kusten förra veckan, under natten var temperaturen 8+ grader och enligt sovsäcken är komforttemperaturen 7 grader 14 grader, men frös endå med underställ.
Edit: förstår nu varför jag frös när det inte stod 7 grader :)
Sovsäcken jag har: Tcom +14, Tlim +11, Text +/-0.

Rekommenderar ni nåt märke eller modell som väger lite och är liten komprimerad?

Har tittat på denna men tycker pack volymen är för stor:

Eller denna, men vet inte hur stor den blir komprimerad:

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Det är ditt framtida användningsområde som är en av de gränssättande kriterierna. Din längd och volym är de andra. Den viktigaste biten är kanske vad får det kosta?
Du hänvisar till två sommarsovsäckar. Är det sommar i skogen som är ditt användningsområde?
Skulle du vilja gå i fjällen eller alperna kan du sommartid få nattemperaturer på -5° och givetvis behöver du då en mer isolerande sovsäck.

go tur
 
Ska ha till sommaren bara och just nu mest till skogen.
Men skulle vilja fjällvandra nån dag upp i norra Sverige under sommaren.

Är 171cm, ska nog kolla på de som klarar av till -5 som du säger, men undrar om de inte blir för varma om det är +8 grader på natten.
 
Vad har du för säck nu?
Det är viktigt att man talar om samma sak när man diskuterar komforttemperaturer. Alla säckar är inte testade enligt EN-standarden, och det finns två värden inom EN-standarden som kan kallas för komforttemperatur.

Marmot Never Winter har en komforttemperatur för herrar (Tlim) på -1,7C. Det är inte helt galet för en fjällsäck sommartid, men jag hade nog satsat på en som är aningen varmare.

Sen är det mycket annat som väger in också.
Hur varm du är som person, om du kan tänka dig att sova med en tröja på dig, o.s.v.


Packvolymen som anges är ofta, men inte alltid, packpåsens volym. På en dunsovsäck kan det betyda att du kan halvera volymen med lagom komprimering. Med hård komprimering blir det såklart mindre, men det är inte bra för säcken. Packpåsar kan också variera från väldigt trånga till ganska rymliga, så det är inte lätt att jämföra de siffrorna.
En marmot never winter har visserligen inget jätteexklusivt dun (exklusivt dun med hög fillpower komprimerar bättre), men den kan verkligen inte bli stor när man packar den.
Jag har en gammal haglöfs trail lite (syntetsäck) med Tlim på +8C. Packvolymen på den är större än packvolymen på min Marmot sawtooth, vilken är en sovsäck i samma serie som never winter fast 200g tyngre.

Har du varit i en affär och bett att få se en dunsäck i sin packpåse?
 
Har en noname sovsäck som bara kostade ca 300kr.

Har sett några i butik men de är större i volym än den jag har, kanske de har mer fyllning eller ingen påse som komprimerar sovsäcken.

Får åka iväg och kolla igen i butik.
 
Ah ok.
Hade bara sån där vanlig foam liggunderlag som knappt kostar 100 kr, sån som liknar yoga matta.

Köpte Exped Flexmat Plus, men efter legat och sovit 2 nätter på den hemma kommer jag kasta sk*ten, så obekväm när man ligger på sidan.

Har inte testat Therm A Rest Z Lite, men vill helst skippa luftmadrass efter sett folk sitta och laga hålen.
 
Ja. Med det liggunderlaget finns det förbättringspotential. Eftersom isoleringen i sovsäcken kläms ihop under kroppen skyddar sovsäcken dåligt mot markkylan. Titta efter ett liggunderlag med högre R-värde.
Vill du undvika att det är obekvämt, så måste du nog skaffa uppblåsbart. Det är ett val nästan alla måste göra.
Obekvämt eller punkarisk.

Här är ett exempel. Kanske lite dyrt. Men det har bra rykte och R-värde,

/John
 
Tack för hjälpen.

Tror jag börjar med att köpa denna som har R-värde 2,6, den borde vara bättre än den jag har nu som kanske har 1,0 i R-värde.
Sen kan jag använda uppblåsbar liggunderlag ovanför det om det behövs, för vill verkligen inte ha problem med punktering.


Edit: Köpte denna för bara 129kr och som har R-värde 2,5.
 
Senast ändrad:
Det är lite ovanligt att någon uppfattar att ett uppblåsbart liggunderlag har sämre komfort än ett i cellplast.

Jag har både Exped och NeoAIR uppblåsbara och de som har samma höjd har i princip precis samma komfort. Sedan första uppblåsbara liggunderlaget köptes har jag bara använt cellplastunderlag som backup och förstärkning under eller eventuellt över det uppblåsbara. Jag sover betydligt bättre på ett uppblåsbart liggunderlag. Helst så tjockt som möjligt. Jag uppfattar inte Ridgerest som ett speciellt bekvämt liggunderlag i jämförelse med ett uppblåstbart.

Däremot är lufttrycket viktigt för att ett uppblåsbart ska vara skönt att ligga på. För mycket eller för lite luft dödar snabbt komforten.

När det gäller sovsäck finns det en stark koppling mellan vad du betalar och vad du får. Lättare dunsäckar med bra dun kostar en bra slant. Kan du acceptera lite mer vikt och volym blir det billigare. Jag hade tittat på Marmot Sawtooth som ett mer prisvärt alternativ. Never Winter är i mitt tycke lite för kall säck, även om värmebehov på säck är synnerligen individuellt.

Så länge sovsäcken har dragkedja brukar det gå bra att reglera värmen. Det är därför sällan problem med att säcken är för varm. Problemet är snarare att en varmare säck är tyngre, större och ofta dyrare -- även om dyr varm säck ofta är lättare och mindre än en kallare billigare säck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
asfaltsbarn Sovsäck hjälp och fråga Bo och sova 4
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
ulfö Hjälp med sovsäck Bo och sova 7
marab Hjälp, ny sovsäck?! Bo och sova 10
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
flindra Snabb HJÄLP: Sovsäck! Bo och sova 9
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.