Hjälp med sovsäck

Vi köpte en sovsäck med komforttemperaturen -2. Den är ganska stor, kan jag tycka, och när den är i sin påse så tar det så mycket plats. Så stor kan den inte vara! det kan inte ta halva ryggsäcken! Jag är en absolut nybörjare när det gäller friluftsliv men... gör jag någonting fel?

Jag bifogar en bild (dålig bild) på hur den ser ut i påsen. Den är inte rund och fin, utan den blir större på ena siden och liten på den andra.

Vad ska jag göra?

Bilagor

• IMG_0518.jpg
    IMG_0518.jpg
    40.3 KB · Visningar: 833
Billiga syntetsäckar är ofta stora och tunga, i förhållande till dyrare dunsäckar. Men det är möjligt att du kan komprimera (trycka ihop) sovsäcken ytterliggare genom att dra åt remmarna hårdare eller genom att packa den i en annan komprimerande packpåse. Men grundproblemet är nog att det är en syntetsäck på över 2 kilo.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilken sovsäck rekommenderar ni för oss nybörjaren som:

a) Inte tar så mycket plats

b) inte är så dyra

c) med komforttemperaturen runt 0 grader

(Inga proffsiga grejer, utan nybörjarutrustning)

Billigast är ju att acceptera att den du har tar stor plats,
näst billigast är en begagnad dunsäck från blocket,
bäst pris på både lätt & varm (om det ska vara nytt) dunsäck är nog ett par av de polska märkena som finns.

Edit: Det finns säkert andra tips på märken, det var ett tag sedan jag köpte. Om du berättar vad du vill betala och hur lång du är kommer säkert få bättre hjälp. Många friluftsbutiker har frekventa reor när nya modeller ska in också.

Vi köpte en sovsäck med komforttemperaturen -2. Den är ganska stor, kan jag tycka, och när den är i sin påse så tar det så mycket plats. Så stor kan den inte vara! det kan inte ta halva ryggsäcken! Jag är en absolut nybörjare när det gäller friluftsliv men... gör jag någonting fel?

Jag bifogar en bild (dålig bild) på hur den ser ut i påsen. Den är inte rund och fin, utan den blir större på ena siden och liten på den andra.

Vad ska jag göra?

du kan ju inte krympa den så att säga. antingen en dunsäck eller acceptera att den inte kommer att bli mindre. om du är beredd att betala så kan www.cumulus.pl vara en bra start.

Mountain Hardwear 's svetsade syntetsäckar är nog bland det pack-
effektivaste du kan hitta i respektive temperaturklass. Inte fullt lika bra
som dunsäckar naturligtvis - men klart mycket vattentåligare...

Marmot

Vilken sovsäck rekommenderar ni för oss nybörjaren som:

a) Inte tar så mycket plats

b) inte är så dyra

c) med komforttemperaturen runt 0 grader

Tyvärr så är just den komben inte realistisk....små, lätta sovsäckar (dun) runt nollan Är dyra!
Syntetsäckarna är billigare men större!

Personligen tycker jag att du kan gå upp till en komforttemp på +5 grader, då ökar alternativen både på dun och syntet!

Marmot är ett märkae som jag tycker är väldigt bra, och dom har även vettiga syntetsäckar:.
Cloudbreak 30: -0,2 grader a 900g
Cloudbreak 20: -5,8 grader a 1304g

Och deras dunsäckar är väl kända för bra komfort och kvalla!

Hittade dessa på Decathlon. De verkar inte vara så stora. En är syntet och den andra dun. Tror ni att de passar bra till mina behov (vandring Abisko- Nikkaluokta i slutet av juli).?

http://www.decathlon.se/sovsack-forclaz-0-light-id_8305075.html

http://www.decathlon.se/dunsovsack-0-ulight-id_8328550.html

Tittade lite snabbt på dom och njaaa...det står att dom" fungerar runt nollan" och det är ju ganska godtyckligt!

Du kan köpa en marmot NanoWave 35 på intersport för 1099:- och den har en komforttemp på 2 grader a 1037 gram.
https://www.intersport.se/produkter/marmot-nanowave-35-long-p276239?farg=276240.

Du ska även ha i åtanke att liggunderlaget också är en viktigt del i hur varmt du upplever din sovsäck/sover.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips