hjälp med packning!!!

Dagsturer i skogen är något som förgyller livet, men nu har vi tagigt belutet om att gå på vandring. Jag och broder ska testa finnskogsleden, en led som är speckad med historia och upplevelse. Men saken är den att det är första gången för oss båda att ge oss ut på en lägre tur.
Det jag är nyfiken på att veta är vad man som nybörjare lätt missar! vad kan ni med erfarenhet lära oss två, vad man ofta inte tänker på som oerfaren? Att gå långa dagar mellan fina fiskevatten är den erfarenhet jag har av packning osv.
Vi fundrear också på att ta med oss hunden, men vad jag förtått så är det inte så lätt som det låter, en hud kräver ju också en del mat, den kommer i så fall få en egen säck att bära. Men hur mycket behöver en hund? Har tittat mycket på Lars Månsen ( norsk naturvandrare, nrk.no) där man kan få lite tips och trix, men när han har med sig hundar består packningen av 80 % hundmat, det är dock draghundar.
Vad är det du glömde på din första vandring? Skriv gärna en rad.
 
Hej!
Hundar kan jag tyvärr inget om. På min första vandring hade jag med mig väldigt mycket som jag inte behövde. Kläder för alla tänkbara väder och ombyten till de. Så jag hade med mig oanvända kläder tillbaka. Det var onödigt. Sen hade vi med oss på tok för lite godis;)
 
För mycket kläder kanske är något som inte behövs, värt att veta om finnskogsleden är också att den är 25 mil lång, så det är ingen liten tur( för en nybörjare). Men vad för kläder är inte bra att ha, vanliga kalsonger tex är något som kan bli obehagligt efter ett tag. Någon som vet vad som funkar i stället för vanliga boxer?
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller mat till hunden så brukar vi ta med oss det som rekommenderas på hundmatspåsarna som normalt dagsbehov men vi har alltid hundmat med oss tillbaka hem. Så gissningsvis är det är lite individuellt men så länge det bara handlar om vandring så behöver man nog inte öka dagsransonen så speciellt mycket. På vintern när det dels går lite tyngre och dels drar han lite i snöret så går det lite mer mat.

Och som Andre redan nämt och som jag också gjorde första vandringarna - för mycket kläder verkar vara "standard-misstaget" som de flesta gör.
 
Finns många bra böcker i ämnet, ex Lars Monsen -stora vildmarksboken- eller någon av Lars Fält. Kila in på närmaste bibliotek och låna hem :)

Go tur!
 
För mycket kläder kanske är något som inte behövs, värt att veta om finnskogsleden är också att den är 25 mil lång, så det är ingen liten tur( för en nybörjare). Men vad för kläder är inte bra att ha, vanliga kalsonger tex är något som kan bli obehagligt efter ett tag. Någon som vet vad som funkar i stället för vanliga boxer?

Skippa bomull generellt. Underkäder är väl det enda jag skulle kuna tänka mig ha i bomull.
 
Som jag skrev i en annan tråd nyss
Prioritera maten, smak eller vikt (Färska råvaror eller påse du häller vatten i)
Ta bara med det du verkligen behöver är ni flera kanske ni inte behöver ett kök var det räcker kanske med ett kök med två kastruller.
Skippa texmexjackan använd fiberpälströja om du fryser (bäst värme/vikt om man bortser från dunjackor) och en lätt regnjacka om det regnar.

Prioritera vikt framför bekvämlighet. När jag kommer hem utan ryggont ger jag mig snabbare ut it terränglådan än de ggr jag har burit för tungt.

Min vikt minskar hela tiden, nu har jag ett kök för tur på fjället (optimus crux lite) och ett för korta helg turer i skogen (trangia 25:3med gastillsats) vikt skillnad på ca 1 kg

Jag försöker anpassa utrustningen efter ändamålet är det en trevlig tur på helgen med matlagning och umgänge som mål = Trangia. Är det fjälltur med vackra turer och toppbestigningar = crux
 
Upplev istället för att prestera, är en grundregel som kan vara bra att ha med sig. Det har tagit mig tid att lära mig detta =) Detta gäller i synnerhet på en lång tur, där man lätt blir för fokuserad på målet. Sätt upp delmål och njut, så blir det där toppen.

Vad gäller kläder/utrustning så tänk logiskt, vad behöver jag och vad kan jag klara mig utan. En eller tre kastruller, alla bestick eller bara sked. Kort sagt, förenkla packningen, tänk multifunktion - vad kan användas till flera saker ect.

Ha en härlig tur!
Morgan
http://levinaturen.blogspot.com/
 
Vad är det du glömde på din första vandring? Skriv gärna en rad.

Handlar det specifikt om låglandsvandring så gjorde jag min första så sent i livet att jag kunde använda min erfarenhet från bergsvandring, t ex att inte ha onödiga kläder, att ha enklast möjliga kökslösning (laga och äta all mat med enbart sked, bl a). Kalsonger kan med fördel bytas mot löparshorts, som är mycket lättare att hålla rena. Möjligen har jag ett par kalsingar till lägret och jag brukar byta strumpor; jag har ett par Thorlosockor till stigen och tunna ankelsockor till lägret.

Medan man kan tvista om låga och höga skor i fjäll och alper är det knappast några tvivel om att låga skor räcker på låglandet. Jag har en gång provat löparskor och gör det inte igen - det var skitigt. Jag använder alltid stavar i bergen och aldrig på låglandet.

Det mest specifika för låglandet är väl vatten, att lägga upp rutten så att man alltid kan slå läger nära vatten och aldrig behöva bära stora kvantiteter. På två tredagarsturer på Östgötaleden bar jag nog aldrig mer än två liter. Jag har provat både filter - som kan haka upp sig - och tabletter.

Till det pirriga och oförutsägbara hör om terrängen och vegetationen tillåter en att ställa upp ett tält. Sova i vindskydd är inget som lockar.
 
Vandra med hund är kul. Värre är att bära med all mat hunden käkar. En normalstor hund drar tyvärr mycket i mat. Går leden igenom tätorter kan man ju handla hundfoder och bunkra upp.
Vatten brukar jag tigga i hus även om det innebär omvägar. Jag ser det som något som är kul och ger en extra behållning till låglandsvandringen.. Det finns så mycket udda och ovanliga personer som bor avsides i vårt land.
Leta källor och vatten är kul det med på sitt sätt, Många sjöar går faktiskt att dricka ur ändå fast undvik dricka ur slättsjöar..
Kläder kan man tvätta allt eftersom. Dom torkar fortare än man tror. Ett ombyte räcker.
Man klarar sig faktiskt på ganska lite när allt kommer omkring.
 
Det finns ett ställe där man kan handla på efter vägen, så hundfoder kanske är något som man får köpa på sig. För det väger ju en del. Men vad brukar ryggsäcken väga. Vi har räknat att hamna någon stans på 25-30 kg. sen kanske det blir mer med hundfoder. Har hoppats på fiskelycka större delen, kommer att bära på kolhydraterna, sen så klart har vi ju med lite proteiner ut i fall att det inte vill nappa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
ratatosk Lättare packning? Vandringsleder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.