Hjälp med dagsturer i Sälen!

Heejsan!
Skall upp till Sälen i sommar och undrar om det är någon som har några tips på vart man kan vandra på dagsturer över dagen för att få se lite vackra vyer?

P.s. Är Åre eller Idre bättre orter för detta ändamål?
Mvh
Jesper
 
Åre är definitivt bättre eftersom fjället helt enkelt är högre. Har inte superkoll på Sälen men jag tycker inte riktigt man får den där fjällkänslan där.
 
Städjan och Grövelsjön

Om du inte vill åka så långt och kan tänka dig Idre, så ligger Städjan inte så långt därifrån. En ganska så brant fjälltopp med vacker utsikt som man lätt klarar på en förmiddag.

Vill du hålla dig kvar i de södra trakterna och prova på fjällvandring kanske Grövelsjön kan vara ett alternativ, som har mer kalfjäll och större vidder än vad som finns runt Sälenfjällen. Det ligger ganska nära Idre men mer norr ut mot norska gränsen. Därifrån kan du göra dagsutflykter både in i Norge och Salsfjället, vandra runt sjön Grövelsjön eller mot Storvättershågna och Rogenområdet.

Har du aldrig prövat på fjällvandring så behöver du inte åka längre ut än Grövelsjön tycker jag. Får du sen mersmak av det hela så står resten av fjällvärden öppen för dig :)

Du kan läsa mer om fjällvandring i Grövelsjöfjällen tex här:
http://www.grovelsjon.com/Vandring.htm

STF har även en trevlig fjällstation här:
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Dalarna/Fjallstationer/STF-Grovelsjon-Fjallstation/?intro=false
 
Hej!
Vad kul att du ska åka till Sälen. Märker att det även bland svaren i denna tråd finns lite fördomar om Sälen som fjällområde. Tyvärr är det många som tycker så utan att ha varit där. Det ska dock genast erkännas att många som åker till Sälen gör det vintertid för skidåkning och fest.

Nåväl. Du ska få några tips som jag hoppas blir till nytta. De två klassiska turerna är Södra Kungsleden och Sälenringen.

Södra Kungsleden förutsätter transport enligt mitt förslag.
Start vid Görälven mellan Grundforsen och STFs anläggning i Ersbo. Vandring söderut och en lång och brant stigning till Granfjällssätern. Här är man väldigt ofta ensam. Fortsätt brant uppför på Västra Granfjället och en fantastisk fjällvandring med solen i ansiktet fram till Närfjällsstugan. Följ leden österut ner i dalen och så upp över Lägerdalsfjället och Synddalskläppen. Därefter flackt och lättgånget från Kläppenskjulet via Synddalens fäbod till Källfjällsstugan. Den avslutande delen över Källfjället till Östfjällsstugan och den lätta underbara vandringen ner till Högfjällshotellet är en höjdare. Den här turen är cirka 25 km lång och

Sälenringen startat vid Högfjällshotellet och går motsols fram till Närfjällsstugan. Här viker man åt sydväst uppför den branta sluttningen till Stor-Närfjällets topp. Därefter en lång utförssträcka via Saldalskojan och ner till Närsjön. Här finns en badplats. Vidarer söderut fram till Tandådalstjärn, över fjällvägen och så runt myren fram till en grusväg som för oss bort mot Skogsäterstugan. Den sista biten upp till Skogsäterstugan går brant uppför men när vi kommer fram så passar en rast perfekt här bland träden i den högresta och öppna skogen.

Leden fortsätter österut genom Hundfjällets naturreservat och ner till Kvillkojan dit man gör en liten avstickare. Vi fortsätter söderut till Vålbrändan där det finns en utmärkt servering vissa tider under sommaren. En rast här med utsikten mot Hundfjället och Mossakalen är en höjdare.
Därefter fortsätter vi österut genom spännande terräng fram till Mornässäterstugan. Nu stiger leden och vi kommer ut på kalfjället igen fram till Mellanfjällsstugan som ligger som en liten oas. Härifrån viker vi söderut till Hemfjällstangen och följer som avslutning Hemfjället hela vägen tillbaka till Högfjällshotellet igen. I bra väder är denna avslutande del fantastisk med utsikten över Västerdalälven och blånande berg bort mot Älvdalen och Idre. Jag rekommenderar 3 dagar för denna vandring i sin helhet.

Självfallet går det att kombinera andra turer och få till rejäla dagsturer där du garanterat inte möter en människa.

Lät det här spännande?

Vilken tur att min bok om området precis är klar. Boken heter Vandringar i Sälenfjällen och Østre Trysil och går att köpa via min hemsida: http://www.salenvandring.se Pris: 249 SEK.
Självfallet är boken i fyrfärg och totalt finns det 95 olika ledförslag och utflykter att njuta av.

Hoppas att det här låter intressant och jag bidrar gärna med fler tips om ni vill...

Mvh Stefan
 
Japp, det är samma hemsida som jag har gjort. Har två adresser dit. ;)

Finns många varianter att plocka ihop därifrån...

/Stefan
 
Det finns många fina turer i Sälen, har gått på de flesta ställen då jag bor relativt nära. Men visst finns det "bättre" fjällområden att gå i - med mer vild-/ödemarkskänsla och större vidder, men man kan absolut få fina vandringsupplevelser i sälen. Och är man ändå där ska man absolut passa på. Men skulle jag bo långt ifrån och åka enkommes för att vandra och uppleva fjällmiljö, skulle jag nog åka lite längre upp.
 

Bilagor

  • 1283803642.jpg
    1283803642.jpg
    38.1 KB · Visningar: 11,143
Håller med om vad du skriver... Många som ska ta sin första fjälltur får ofta rekommendationen att bege sig så långt bort vilket förtar en del av nöjet. Eller så krävs tält och tung packning. På det sättet är Sälenfjällen ett perfekt nybörjarområde. Samtidigt finns det gott om vildmark och urskogsområden i Sälenfjällen. En märklig känsla av att gå t.ex i Saldalen och så vet man att 3-4 kilometer bort så är det massvis med folk, serveringar, liftar osv.
 
Hej!
Vad kul att du ska åka till Sälen. Märker att det även bland svaren i denna tråd finns lite fördomar om Sälen som fjällområde. Tyvärr är det många som tycker så utan att ha varit där. Det ska dock genast erkännas att många som åker till Sälen gör det vintertid för skidåkning och fest.

Nåväl. Du ska få några tips som jag hoppas blir till nytta. De två klassiska turerna är Södra Kungsleden och Sälenringen.

Södra Kungsleden förutsätter transport enligt mitt förslag.
Start vid Görälven mellan Grundforsen och STFs anläggning i Ersbo. Vandring söderut och en lång och brant stigning till Granfjällssätern. Här är man väldigt ofta ensam. Fortsätt brant uppför på Västra Granfjället och en fantastisk fjällvandring med solen i ansiktet fram till Närfjällsstugan. Följ leden österut ner i dalen och så upp över Lägerdalsfjället och Synddalskläppen. Därefter flackt och lättgånget från Kläppenskjulet via Synddalens fäbod till Källfjällsstugan. Den avslutande delen över Källfjället till Östfjällsstugan och den lätta underbara vandringen ner till Högfjällshotellet är en höjdare. Den här turen är cirka 25 km lång och

Sälenringen startat vid Högfjällshotellet och går motsols fram till Närfjällsstugan. Här viker man åt sydväst uppför den branta sluttningen till Stor-Närfjällets topp. Därefter en lång utförssträcka via Saldalskojan och ner till Närsjön. Här finns en badplats. Vidarer söderut fram till Tandådalstjärn, över fjällvägen och så runt myren fram till en grusväg som för oss bort mot Skogsäterstugan. Den sista biten upp till Skogsäterstugan går brant uppför men när vi kommer fram så passar en rast perfekt här bland träden i den högresta och öppna skogen.

Leden fortsätter österut genom Hundfjällets naturreservat och ner till Kvillkojan dit man gör en liten avstickare. Vi fortsätter söderut till Vålbrändan där det finns en utmärkt servering vissa tider under sommaren. En rast här med utsikten mot Hundfjället och Mossakalen är en höjdare.
Därefter fortsätter vi österut genom spännande terräng fram till Mornässäterstugan. Nu stiger leden och vi kommer ut på kalfjället igen fram till Mellanfjällsstugan som ligger som en liten oas. Härifrån viker vi söderut till Hemfjällstangen och följer som avslutning Hemfjället hela vägen tillbaka till Högfjällshotellet igen. I bra väder är denna avslutande del fantastisk med utsikten över Västerdalälven och blånande berg bort mot Älvdalen och Idre. Jag rekommenderar 3 dagar för denna vandring i sin helhet.

Självfallet går det att kombinera andra turer och få till rejäla dagsturer där du garanterat inte möter en människa.

Lät det här spännande?

Vilken tur att min bok om området precis är klar. Boken heter Vandringar i Sälenfjällen och Østre Trysil och går att köpa via min hemsida: http://www.salenvandring.se Pris: 249 SEK.
Självfallet är boken i fyrfärg och totalt finns det 95 olika ledförslag och utflykter att njuta av.

Hoppas att det här låter intressant och jag bidrar gärna med fler tips om ni vill...

Mvh Stefan

Bra tips till trådskaparen. Synd att du avslutar med reklam för egna produkter. Inte ok tycker jag. Så ta gärna bort det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.