Hjälp med bestämning av kassett och drev

Jag behöver byta kassett, drev samt kedja. Tänkte beställa på nätet så jag behöver veta vad jag har för att se vad som passar och så.
Jag har lyckats få loss framdreven, de är 24, 34, 42 kuggar. På klisterlappen står det "Shimano IG chain only".

Kassetten (för det är väl kassett?) har jag inte fått loss än, ska inhandla verktyg först.
Den enda texten jag kan se där är "aj am", jag vet inte vad detta betyder. Dreven är iallafall 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28 kuggar. Detta betecknas alltså som 11-28?

Jag har försökt läsa mig till vad jag ska ha, men vill vara hundra. Har tittat på cyclecomponents och det verkar som att kassett är ganska enkelt. Men när det kommer till framdrev så är jag helt lost. Eftersom de sitter ihop så får jag ju byta alla tre drev så tittade jag på ett set men det finns ju bara två (ett 94/58 mm och ett 110/74 mm) att välja på och de kostar rätt mycket. Hur vet jag vad jag ska ha? Och finns det inget lite billigare?

Och ang verktyg, vad jag förstår behöver jag en kassettavdragare och en kedjepiska? Funkar dessa:
kassettavdragare
kedjepiska

?

Många frågor, jag vet. Men om någon har svar på något skulle jag bli väldigt glad :)
 

Bilagor

  • framdrev.jpg
    framdrev.jpg
    85.4 KB · Visningar: 3,163
  • ru055g.jpg
    ru055g.jpg
    53.7 KB · Visningar: 2,959
  • htwisk.jpg
    htwisk.jpg
    52.4 KB · Visningar: 3,230
Jag behöver byta kassett, drev samt kedja. Tänkte beställa på nätet så jag behöver veta vad jag har för att se vad som passar och så.
Jag har lyckats få loss framdreven, de är 24, 34, 42 kuggar. På klisterlappen står det "Shimano IG chain only".

Kassetten (för det är väl kassett?) har jag inte fått loss än, ska inhandla verktyg först.
Den enda texten jag kan se där är "aj am", jag vet inte vad detta betyder. Dreven är iallafall 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28 kuggar. Detta betecknas alltså som 11-28?

Ja, en 7-delad 11-28 kassett.

Jag har försökt läsa mig till vad jag ska ha, men vill vara hundra. Har tittat på cyclecomponents och det verkar som att kassett är ganska enkelt. Men när det kommer till framdrev så är jag helt lost. Eftersom de sitter ihop så får jag ju byta alla tre drev så tittade jag på ett set men det finns ju bara två (ett 94/58 mm och ett 110/74 mm) att välja på och de kostar rätt mycket. Hur vet jag vad jag ska ha? Och finns det inget lite billigare?

Då dina framdrev sitter ihop i en "framdrevs-kassett", finns det en risk att du måste byta hela vevpartiet och troligtvis även vevlagret. Olika vevpartier kräver nämligen olika vevlager för att funka på din cykel. "Framdrevskassetter" är ganska vanliga på billigare cyklar.

På lite finare cyklar brukar det gå att byta varje framdrev för sig .Då finns det några olika standarder, både beträffande bulthålsdiameter och antalet armar på den högra vevarmen. Det är klingor till dessa vevarmar som du hittar på diverse webbutiker som Cyclecomponents, Cykelcity m.fl.


Och ang verktyg, vad jag förstår behöver jag en kassettavdragare och en kedjepiska? Funkar dessa:
kassettavdragare
kedjepiska

?

Många frågor, jag vet. Men om någon har svar på något skulle jag bli väldigt glad :)

Kedjepiskan borde ju definitivt funka. Jag är dock inte lika bombsäker på att den aktuella kassettavdragaren passar just till din kassett, men annars är det rätt verktyg. Din lokala cykelhandlare borde dock ha några olika kassettavdragare i sin verkstad och där borde du kunna få reda på rätt modell till din kassett. F.ö. borde din cykelhandlare kunna beställa hem rätt verktyg åt dig. Se förresten till att du har en lämplig skiftnyckel (eller fast nyckel) till kassettavdragaren.

Till kedjan behöver du en kedjebrytare och Park Tools kedjebrytare brukar funka bra, till skillnad från en del billigt skräp.
/Niklas
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hur har det gått?

Hej!

Jag har samma grejer som du visar i dina bilder och är i behov av att byta framdreven (till friska och gärna större).

Hur löste sig saken för dig? Fick du tag i originalprylar eller någon vettig ersättning?

Med vänlig hälsning, Insel
 
Inte så relevant nu. Men kanske ett ok tips om andra söker på ämnet.

Ska berätta hur jag gjorde med min pendlingscykel för ett år sen. Riktigt amatörmässigt eftersom jag har 0 kunskap kring cykelreparationer. Men det sparade mig mer än 3000 jmf lämna in cykeln, och gav bra resultat cykeln är fortfarande i bra form. Jag gjorde följande:

1. Laddade ner appen "bike repair" cirka 15kr
2. Eftersom jag inte kände till verktygen åkte jag till biltema och köpte alla specifika cykelverktyg de hade, cirka 3-400kr.
3. Chansade på vilka delar som skulle passa min cykel och beställde på rea från engelska butiker. Hade budget för en del felköp eftersom det skulle kostat 4500kr att lämna in cykeln. Cirka 800kr handlade jag för.
4. Följde appens anvisningar steg för steg. Det tog mig cirka 3h att byta kedja, vevlager, kasett, en klinga på framdrevet och bakbroms. Och ställa in växlarna.
 
När jag köpte en cykel senast visade det sig efter något år att kedjekransarna bak bara var kromade eller plätterade på något vis, det var inte solitt rostfritt stål och alltså inte möjligt att putsa för att återställa hur det såg ut i butik utan blev permanent mörkare och fulare. Förmodligen billigt skräp men cykeln var hyggligt dyr, runt 7-8 tusen för en korsning mellan långfärd och stadscykel utan dämpning och annat lull-lull.

Vet någon vad man ska titta efter för att vara säker på att få rostfria solida klingor på cykeln? Varierar det mellan märken och produktserier?
 
Jag är inte rädd för att skruva och dona själv, så tack för råden.

Webben är ju dock en djungel och jag skulle gärna ta lite hjälp med att spåra vad det är jag ska ha. Det står som sagt "Shimano IG chain only" på dekalen på det stora drevet. Växlingen är Sora. Det är primärt de tre framdreven jag skulle vilja byta ut, och helst mot något större. Det nuvarande stora drevet är på 42 kuggar.

Med vänlig hälsning, Insel
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.2 KB · Visningar: 2,468
Marknaden

för reservdelar är stor. Många webfirmor har bra support. Antingen satsar du på att byta vevparti dvs vevar och framdrev vilket oftast kan bli billigare och enklare att hitta eller så byter du de enskilda dreven om det går. Är dreven ihopfästade med bultar eller nitar jag ser på bilden att största drevet sitter med bultar. Du behöver veta måtten på bultcirkeln. Kolla meckartipsen på t ex http://www.parktool.com/blog/repair-help
Thure
 
Aha, nu förstår jag! Det är väl mycket det att jag cyklar 95% på stora klingan. Sedan är jag allmänt intresserad och kontrollintresserad, och vill ha koll på vilka alternativ som finns.
Det är mycket större risk att knäna tar skada av att trampa hårt-och-långsamt än av lätt-och-snabbt.
Och en typisk MTB-utväxling bör ta dig till 40+ km/h.
Så du måste hålla en ganska häftig snitthastighet innan du har nån större praktisk nytta av större klingor. Och din kropp lär inte tacka dig heller.
 
Okej, vevpartiet har beteckningen Shimano MC-FC 16, från någon gång på 80-talet.

Det är ingen kris, men det jag undrar är vilket slags "nutida" vevparti som skulle kunna passa i ramen, oavsett byte av klingstorlek eller inte. Jag trivs med cykeln, Centurion Kinesis 7005. Ja visst, jag kan ta den till ECI och fråga, men nu frågar jag er.

Med vänlig hälsning, Insel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips