Hjälp med att välja kök

Hej! Jag skulle införskaffa ett kök till mina kommande vandringar, men upptäckte att det finns en uppsjö typer och modeller. Jag campade aldrig när jag var yngre, så har ingen förkunskap om skillnader typerna emellan. Tala gärna om vilket Du föredrar och varför. Tanken är också kanske att det inte väger alltför mycket och att jag kan tillreda enklare pulvermåltider samt göra kaffe-/tekok. Tacksam för all input!
Du skriver att det är dit första friluftskök, någonsin...
I det läget skulle jag rekommendera dig att vilket friluftskök/friluftskökset du än införskaffar:
Öva med det hemma på balkongen, på altanen eller i parken - och ofta! - innan du ger dig ut
för att använda mojängerna 'på riktigt'...

Ett mycket väl sammansatt set att köpa för nu, och för (näst intill) all framtid är att köpa
det väl beprövade Trangia, med gasolbrännare. Med ett Trangia kan du utvecklas;
du kan lägga till vätskebrännare för vinterbruk om den andan faller på med tiden,
du kan minska på innehållet i satsen om du med erfarenhet och övning finner att du aldrig
använder någon enskild del av kitet etc.

Med ett Trangia vickar aldrig matlagningen omkull (tyngdpunkten är väldigt låg och basen väldigt vid).
Med ett Trangia påverkar i princip inte vinden din matlagning (eftersom ett mycket bra vindskydd
är en integrerad och väsentlig del av själva köket och inte något påsatt extra).

Du skriver i singular; Jag resp mina - så jag utgår i den här modellrekommendationen från att
du avser att tillreda mat och dryck för 1 till 2 personer: Jag skulle rekommendera ett Trangia 27-4 HA
(art nr 150274) med en gasolbrännare GB-74 (art nr 742527).
Sannolikt kan du redan från början lämna spritbrännaren hemma, den följer av historiska skäl
alltid med i Trangialådorna men är hyfsat överflödig numera när gasolbrännaren finns och är så
mycket bättre/effektivare/renare/sotvänligare.

Om du med tiden finner att någon av kittlarna eller kaffepannan blir dig överflödiga - så lämnar du
den hemma då, men iom att du har det kompletta setet så kan du låta egen erfarenhet styra
efter ett tag, du är inte begränsad av andras mer eller mindre välunderbyggda uppfattningar...

Trangias hemsida kan du läsa om de olika kiten, tillbehören
och inte minst: Hur man använder grejerna. Lycka till med ditt friluftande...
 
Polar300;763624(...) Sannolikt kan du redan från början lämna spritbrännaren hemma sa:
...och faktiskt säkrare.
Många svenska f.d. mulle- och scoutbarn känner ju igen den lilla mässingkoppen som man får fylla med rödsprit och vi tenderar att underskatta riskerna med sådant som är välbekant, men den har klara riskmoment inbyggda i hanteringen, som är eliminerade i och med gasbrännaren.
I övrigt håller jag med om allt som Polar300 skrivit :)
Som du ser från mitt exempel, duger delarna från Trangian även som element i framtida egna improvisationer, när du fått upp lite ånga och vill börja finlira med att specialanpassa och/eller spara vikt.
 
Tyvärr så är Terjes glada tillrop inget att lyssna på. Om inte kallt inte är så kallt...

För övrigt finns ju all kunskap att tillägna sig här vår utmärkta utsida. Problemet är när vem som helst skriver lite vad som helst och en stor grupp okunniga läser okunnigas råd.

MusicMan är ett exempel.

Sorry Terje.

Okay. Jeg mener stadig, at Minimo, med den nye regulator, klarer köld bättra end andra gaskök. Fx. Trangia m. gasbrinnor.

Inte bättra end spritkök eller multifuelbrännare.

Minimo -7 grader med 4-seasonsmix, lägra med dom nya vintergasburkar.

Sorry for my swedish.
 
Även jag håller med polar300.
Optimus stove set som jag nämnde är en mycket potent lösning, men som första kök hos en ovan uteliggare så kan jag förstå att bla priset bär emot. Trangia 27 är väl beprövat, allsidigt och du kan plocka alla delar som du vill ha ifrån det för att skapa dina egna lösningar i framtiden, det har även jag gjort för att komplettera mitt optimuskök.
 
Men jösses! 😀 Tack alla, för att ni tog er tid!

Mycket riktigt handlar det om bruk för egen del, då jag än så länge vandrar ensam.

Jag tar till mig det ni tipsar om - tack igen!
 
Även jag tycker att Trangia 27 med gas är ett mycket bra val! Vi kör fortfarande Trangia (har dock både 25 o 27 beroende på hur många vi är) med gas efter 20 år, senast använt igår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag kan bara hålla med all som tidigare rekommenderat Trangia med gasbrännare. Jag har flera olika kök, men det utan tvekan mest använda är mina Trangia som även är förstavalet på längre fjällvandringar (27-3 till 1-2 personer, 25-3 till 3-4 personer). Jag tar hellre den lilla extra vikten för säkerheten och funktionen hos detta kök, att alltid oavsett regn eller blåst kunna laga varm mat är mycket värt. Jag lagar alltså mat med viss koktid (och inte bara värmer vatten) varför effektiv reglering av värmen och en bredstrålande brännare som GB-74 är en nödvändighet. Dessutom medger Trangia köket en för mig hög säkerhet vid matlagning i tältabsiden och lägre CO nivåer än vissa andra kök.
Jag började med spritbrännare i början av 80-talet, men sedan Trangia släppte gasbrännaren till sina kök i slutet av 80-talet har jag aldrig mer använt spritbrännaren.

När du har ett Trangiakök har du dessutom både grytor, lock/stekpanna och tamoj varför du lätt kan komplettera med en liten fristående spndelbrännare eller toppmonterad brännare (ex MSR PocketRocket mfl) när du vill bära mindre.
 
Sannolikt kan du redan från början lämna spritbrännaren hemma, den följer av historiska skäl
alltid med i Trangialådorna men är hyfsat överflödig numera när gasolbrännaren finns och är så
mycket bättre/effektivare/renare/sotvänligare. .

Halaj!

Överflödig? Det var det dummaste jag hört. Den funkar alldeles utmärkt!

//T
 
Det som jag ser som nackdel med Trangia är ju vikten. I det här fallet handlar det väl mer om lite enklare matlagning och vattenkokande? Och då behöver man kanske inte två grytor, stekpanna och rejält vindskydd.

Gas kan jag hålla med om att det är smidigast att börja med. Även om det finns tillfällen där gas inte fungerar bra så finns det betydligt fler tillfällen då gas faktiskt fungerar utmärkt och man inte vill släpa med sig en massa annat krångel. Så ett gaskök har man nästan alltid användning för.

Jag tycker att de grejer jag köpt på Biltema är prisvärda. Det går säkert att hitta kök billigare på eBay men jag föredrar att handla mer "på hemmaplan".

37-651_xl_1.jpg

Det här köket
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000033193/
visas på bilderna med det här vindskyddet
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...h-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-2000033140/
(Av nån anledning har de även stödbenen under gasflaskan på bilderna, men stödbenen behöver man ju knappast om man använder spindelköket)

Biltema har lite olika kokkärl också men eftersom jag har gamla Trangia-grytor hemma har jag inte testat Biltemas.
 
Även jag tycker att Trangia 27 med gas är ett mycket bra val! Vi kör fortfarande Trangia (har dock både 25 o 27 beroende på hur många vi är) med gas efter 20 år, senast använt igår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Jag började i forntiden med Trangia med spritbrännare och det funkade utmärkt i många många år. Har sen prövat de flashiga köken från O och P och visst coola grejor, men speciellt P har haft för mycket problem med brännare. Nu kör jag antingen Trangia 25 eller 27 beroende på behov och omständigheter, numera slltid med gasbrännare. Rekommenderas varmt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.