Hjälp med att starta ett flerbränslekök

Tjena
Köpte i dagarna här ett EtaPower MF , skall iväg ett par veckor och klättra i Spanien och tyckte att jag skulle behöva ett kök som fungerade med många olika bränslen.

Nu till saken då, Efter mitt första manliga karakars försök utan att läsa bruksanvisningar eller liknande och helt utan någon erfarenhet utav sådana här kök så bar jag mig ut i höstmörkret utanför dörren och gjorde mitt första startförsök. efter 15 min så sprang jag in igen med gulaschsoppan kall..

Idag då så gjorde jag mitt andra försök efter att ha läst instruktionsboken ordentligt..
Jag köpte ett nytt bränsle på macken, nåt Etanol som skulle vara för stormkök och liknande,
Nippel 28 till köket dvs en nippen för bensin och liknande bränslen.

Vrider på "gasen" någon sekund, ser att tussen nere vid förvärmaren blir fuktig tänder på tussen och låter det brinna..
Nu förflyttar sig elden ifrån "koppen" med tussen i upp till själva brännaren..
när den gula elden försvinner så blir elden blå.

det är nu som det börjar strula för mig,
Jag lyckas inte hålla elden vid liv, jag har testat alla tänkbara olika sätt, aggressiv stil att ge mycket bränsle och defensiv osv osv..

Är det så att köket bara fungerar med bensin , gas och fotogen? (har testat med t-röd också första dagen)

Idag fick jag äta gulaschsoppan hemma på spisen :(

Tack för kaffet! mvh Fredrik
 
Jag har själv ett primus omnifuel, och när det gäller den så kan man inte använda sprit, utan det är bara gas, bensin, fotogen eller diesel som gäller. Jag misstänker att någonting hände i och med att du körde med T-röd första dagen.

Försök att öppna alla ventiler till slang osv. och låt ev. sprit förångas innan du gör nytt försök med annat bränsle.

Mvh /Joel
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bränslen har olika egenskaper, tändtemperatur, enrgiinnehåll etc.
Kök är enkla mekaniska tingestar.
Du skaffar ett MF-kök, byter nippel och kör med etanol och får det inte att fungera.
Inga problem men vad vill du göra?
Köra på bensin eller på fotogen?
Etanol använder du för att förvärma med när du kör på fotogen.
Kör du med bensin kan du förvärma med bensin.
Rätt munstycke för rätt bränsle.
(Etanol skall du inte bruka som bränsle då det löser packningar etc förutom att det är ett lågvärdigt bränse, dvs tungt.)
Sen förvärmer du med stängd kran, och tryck i bränsleflaskan. När förvärmingssoppan är nästan slut öppnar du kranen och då skall det brinna med blå låga och dåna. Svårare än så är det inte.
Nästa gång blir kaffevattnet varmt!
Go tur
 
Enligt produktbladet skall ditt kök gå på "både gas och flytande bränslen, såsom kemiskt ren bensin, bensin, och i nödfall även fotogen." Prova med alkylatbensin dvs gräsklipparbränsle.

T-röd består till större delen av etanol så du har provat samma typ av bränsle två kvällar i rad.
Jag har hört om andra försök att köra flerbränslekök avsedda för bensin och fotogen på etanol eller metanol. Det har gått lika dåligt som för dig.

Sök lite mer här på forumet så hittar du nog fler inlägg i frågan.

Mvh, Klas
 
Okey men då är det bränslet som är problemet då!
Trodde i min enfald att det skulle fungera med alla sorters flytande bränslen..

Ska göra ett nytt försök imorgon med bensin då och rengöra allt innan!
Nästa fråga kanske kan bli hur rengör man köket på bästa sätt?
 
Som redan nämt - du provade med sprit och det är väldigt få flerbränslekök som fungerar med just etanol (spriten stjäl ofta för mycket värme i förgasarslingan och det behöver gå ut ungefär dubbelt så mycket bränslegaser ur munstycket per tid i jämförelse med gasol och bensinånga). Även om förgasningen skulle räcka så behövde man ett munstycket med ca dubbla gasflödet för lågan på spritgaser inte skall brinna för magert och slockna.

Det finns folk som har provat med E85 i dylika kök med samma nedslående resultat trots att det är 15% bensin i det - för mager gas-luftblandning och förgasarslingan värms inte tillräckligt för att producera tillräckligt med bränslegas. Om någon undrar varför modellflygsmotorer och speedway-motorer knappt har några kylflänsar så beror det just på att bränslets förgasning (läs metanol och etanol) räcker nästan ensamt till för att kyla motorn.

Det finns några gamla Optimus fotogen/flerbränsle brännare som faktiskt kunde ta T-röd - men då var man tvungen att sticka ned ett rör med mindre hål i 'koppen' för att strypa luftflödet för att lågan skall hålla sig kvar och inte bli för mager.

Köp en dunk akylatbensin (miljövänligare soppa för gräsklippare etc.), Obs, fyrtaktsmodellen, alternativt heptan eller kem. ren bensin i målarbutiken så går det förmodligen mycket bättre. var dock försiktig då bensingaser är mycket eldfängda och kryper efter marken.

kan du hitta köksfotogen typ statoil blå eller motsvarande så går det också, men är bökigare att få fart på (kräver mycket mer förvärmning)

---

Tror du inte behöva rengöra så mycket utöver att blåsa slangen och köket ren från flytande etanol. Bensinen kommer ganska snabbt blanda och tvätta ur kvarvarande T-sprit, det är möjligen första starten som kan vara en smula knepigt om den är spritrik tills allt är genom sköljt med bensin.
 
Töm ur bränslet och blås-skaka ur det sista ur slangen-rören. Det lilla som blir kvar gör varken till eller från. Jag har ju ett Optimus 111 som fick "virvelmunstycke" (egen konstruktion, munstycke med spår som får bränslet att rotera) och det går på allt från smörjfett )nästan) till dålig vodka. Bäst går det faktiskt på diesel eller flygbränsle.
 
Tjena
Köpte i dagarna här ett EtaPower MF , skall iväg ett par veckor och klättra i Spanien och tyckte att jag skulle behöva ett kök som fungerade med många olika bränslen.

Beklagar!

Om du hade sökt på forumet innan hade du inte köpt köket. Det är felkonstruerat och förvärmer inte bränslet tillräckligt. Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den.
 
om man väljer ett annat MF-kök så kommer det fortfarande inte att fungera med T-sprit/Tenol.

mao. så kommer inte reklamationen att accepteras om man hävdar att det inte fungerar med T-sprit/tenol då det inte står någonstans i beskrivningen att man lovar att det fungerar med just T-sprit/Tenol...

Dom flesta MF-kök lovar att det fungerar från gasol/bensin till flygfotogen/diesel, men ingen av dessa nämner T-sprit/tenol någonstans och i någon MF-kök stod det tom. utryckligen att T-sprit/tenol inte fungerar som bränsle.

---

Innan man anser köket felaktigt så bör man kolla med kem. ren bensin, akylatbensin, köksfotogen och se om det fungerar med dessa - fungerar det bra dessa bränslen så finns det ingen skäl till reklamation, men fungerar det dåligt även med dessa bränslen så är det annat läge.

T-sprit/tenol fungerar _bara_ i trycklösa öppna spritbrännare av den typ som finns trangia kök och motsvarande kopior. - och i urgamla optimusbrännare med rätt insatsrör...
 
Jag har för mig att (det numera konkade) Outside nämnde något om T-röd som nödbränsle till MSR XGK II i sin urgamla katalog (1991?), fast det köket lär ju t.o.m. gå på Saké!. Fast bäst går det givetvis på kemisk bensin eller fotogen (beroende på munstycke), samt för ett icke ringa oväsen.
/Niklas
 
Jag har för mig att (det numera konkade) Outside nämnde något om T-röd som nödbränsle till MSR XGK II i sin urgamla katalog (1991?), fast det köket lär ju t.o.m. gå på Saké!. Fast bäst går det givetvis på kemisk bensin eller fotogen (beroende på munstycke), samt för ett icke ringa oväsen.
/Niklas
Det blev solgt Optimus 111, og andre med lik brenner som kunne anvende T-rød med stryprør, det er laget trykkbrennere for sprit, men det har aldri vært noen stor suksess.

Multifuel brukes for alt som kan gå på flere typer brensel, og et typisk multifuel køk går på bensin, fotogen og andre brensler med omtrent samme egenskaper.

En reklamasjon i forhold til at MF ikke virker på sprit kan vel da bare bero på at man har fått feil informasjon av selger.

dsk
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips