Hjälp med att banta packlistan

Jag hade plockat bort

Exped Fold Drybag UL L 13 liter (extra drybag till sovsäck)
Du har redan regnskydd. Fyller ingen funktion.

Sovsäckslakan SeaToSummit Mummy Silk+cotton
Behövs ej.

Plutoduk 20x20cm
Behövs ej.

Deo ompackad i Lypsylförpackning
Behövs ej.

Foppatofflor stl 44, 1 par
Onödigt.

Haglöfs L.I.M Down dunväst, XL
Onödigt.

Exped Fold Drybag UL M 8 liter (till kläder)
Du har regnskydd. Onödigt.

Exped Fold Drybag UL S 5 liter (till att tvätta och skölja kläder)
Du har regnskydd. Onödigt.

Regnställ Byxa Marmot Prezip XL
Behövs ej

Regnställ Jacka Helly Hansen Loke XL
Behövs ej.

buff
Du har mössa.

Sittunderlag
Behövs ej.

HydraPak Seeker 2L vattenpåse
Behövs ej.

Allt inom foto på 2 kg är helt värdelöst. Du har en mobil som räcker gott. Lev livet istället för att låta tekniken hålla dig upptagen. Sen finns redan det mesta fotat och upplagt på nätet, så varför släpa omkring på 2 kg?

Min erfarenhet är att det funkar med 25-30 g gas/dag, men det är surt om det tar slut. Man kokar upp, stänger av och eftervärmen i grytmysaren lagar till maten.
Samt att minst 700 g "mat, energi" i torrvikt går åt/dag.
Jag har med mig två av underkläder, dvs två par strumpor, kallingar, t-shirts.
Så resonerar jag. Har inte funderat mer på annat i listan.

Jag tycker du redan optimerat rejält, men har du provpackat och får rum med allt i en 55liters säck? Det mest uppenbara att banta viktmässigt är elektroniken men det är ju något du måste överväga mot ditt intresse.

Några synpunkter:
- Jag tror inte du klarar dig med bara en 230g gastub på 8 dagar.
- vikten 160g på dina kängor ser inte korrekt ut?
- skall du fjällvandra kan du lämna fästingplockaren hemma
- (en Garmin inReach är ingen PLB😉)
Det kom med en 6a för lite på kängorna, skall vara 1660g men hittar inget sätt att redigera inlägget.

När vi varit ute tidigare har vi snittat på ca 23g gas per dag men håller med om att vi kommer nära vad som totalt finns i tuben. Skulle den ta slut få man nöja sig med kall mat (vissa av Blå Bands frystorkade rätter skall man kunna tillaga med kallvatten enligt vad som står på dem). Sen sägs det ju också att anledningen att man kan äta kall frystorkad mat är att alternativet är att svälta ihjäl.

Jag har provpackat och det får plats :) Ryggsäcksnamnet/volymen är lite missvisande - Exos55 finns i två storlekar (beroende på rygglängd), S/M är 55 liter, L/XL är 58 liter.

Tycker det ser ganska bra ut!

Lite smågrejer. Inget som gör kilon, men det blir ändå en del vikt och volym:

Du har ganska mycket i din Övrigt-påse:
Den påsen tenderar att bli onödigt tung och skrymmande.
Plåster? Ta med ett par decimeter Micropore kirurgtejp istället. Linda den runt något lämpligt. Väger väldigt lite, tar ingen plats och är bättre än plåster.
Tabletter kan du ploppa ur kartorna och lägga i små zippåsar. Halverar vikten och volymen.

Matlagning:
Mugg på 52g. Finns plastkoppar på 6g. Jag använder innerkoppen från en Knorr snackpot.
Din grytmysare är suspekt tung. Den är antingen extremt välisolerad, eller tillverkad i ett material som inte är så isolerande =) Gör en egen <20g.

Mat:
Din vattenpåse är tung. Min väger 26g.
478g mat per dag känns lite lite? Inget av det du listar är speciellt energitätt heller. Tänker inte lägga mig i hur du äter, men det är både en komfort- och en säkerhetsfråga att ha tillräckligt med mat.

Hygien:
Handduk 70g. Om det blir en regnig vecka så kommer den aldrig väga under 100g =) Ta en chiffonet-duk istället. Gör samma jobb med väger 10g och torkar på 10 minuter. Du kan torka kondens i tältet med den också.
Barntandborste i trä =5g.
Tandkrämstabletter 0,5g/st => 1g/dag.
Tvål. Ta en kvalitativ och dryg flytande tvål i en ögondroppsflaska. 15g inklusive flaskan, och är lättare att använda än hårdtvål.

Foppatofflor? Ska du vada i dem? Om inte, onödigt.

Så är det kanske för dig. Men om huvudintresset är foto, knappast.

Personen frågar efter synpunkter i ett öppet forum med rubrik att banta packningen. Då svarar jag självklart från min synvinkel och vad jag tycker. Om han sedan tar till sig av informationen eller gör något helt annat är inte på mitt ansvar eller något jag bryr mig om.

För att svara på din fråga. Du har helt rätt! Jag håller med dig.

Jag uppskattar alla synpunkter, räknar med att den som kommer med synpunkter har sin anledning att tycka att de är bra ur mitt eller ur den personens perspektiv. Själv tar jag mig friheten att avgöra vad som passar in i min situation och att det jag inte tar till mig vid årets vandring kan komma till nytta vid kommande vandringar.

Önskar att vi håller en artig och nyfiken ton i forumet.

Till alla - ha en fortsatt trevlig vecka.

Svar på din fråga 1 om kläder.
Jag personligen har inget ombyte för dagen utan går i det jag har alla vandringsdagar. Vid bra väder passar jag på och tvättar och då använder regnkläder som vandringskläder men oftast behövs det inte då jag har lätta kläder som torkar snabbt och är det varmt kan jag stå ut med fuktiga kläder.
Jag tycker din lista är bra och genomtänkt och 14 kg ich med mat och kameragrejer är lätt.
Kängor på 1600 kan man ju diskutera men det är så individuellt vad man trivs i.
230 g gas för mig räcker i 8 dagar så jag tror du klarar dig, kanske nån dag går att stå ut med utan varm kaffe.
Gå tur!

Ok vikt men mycket onödigt med som andra redan påpekat som handduk, vattenrening, foppatofflor, liner, deo och andra bra-att-ha saker. Jag skulle kunna få bort minst 1kg, plus all onödig fotoutrustning. Där håller jag med xoxoxo och det går inflation i fotografering nuförtiden, alla ska bli proffsfotografer och göra filmer hit och dit. Vem tittar ens på digitalfoton? Inte jag iaf. Skulle hellre ta med en analog engångskamera, men ännu hellre skissblock och penna. Det är roligare.

Inför resor packar jag 3 par, 2 par i packningen av sidenfillingar. väger under 100 g alla tre och torkar i ett nafs. Alla fillingar har 2 sidor nyttja dem.
Saknar 1 engångs rakhyvel och en liten nagelborste i din lista, vilken ännu innehåller mycket av onödigheter.

Senast ändrad:
1 av varje utom inner strumpor tvättar på kvällen hänger på tork går ju även ha byxor direkt eller lite fuktigt om ej kallt.
Har MSR pocket rocket dl om man anv i Absiden eller med nästan ingen vind så drar mitt kök ca 12 gr för 1L nästan kokande vatten och stänger av och mat får svälla klart.
Tex foto kokare osv behöver man ju ej om man ej orkar bära men tar med ca 1 kg elektronik minst och ibland flera kg foto som mest 5 kg.
Sedan har jag Alltid en våg framme vid val av utr och jfr produkt blir det lättaste variant.
Har 2 varianter i 2 påsar tills resedatum närmar sig och väljer efter väderprognos tex kängor väder skydd osv ska även prova tarp någon gång eller endast yttertält.
Har ca 700 gr mat/godis dag men ofta några kg som kan bantas bort inför varje tur och troligen kan man klara sig på 3-400 gr om man endast tar tex energikex eller permikan eller ingen mat alls upp till minst 14 dag men,då ingen semester och ökad olycksrisk på mina turer.
Har däremot anv hjälm då extremt mkt block och brant tex med fasta kedjor eller vajer i berg och kort rep om kroppen med karbin. (iaf vid regn eller tid blött eller lerigt och brant ren klättring har jag ej utb för eller psyke endast grundkurs+glaciärsprickräddn.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg