Hjälp med att banta packlistan

Angående mat.
Du kan plocka ihop "egen" mat ganska lätt, beroende på hur knusslig du är med maten. Behöver inte bli ett stort projekt av det, då det finns mycket på hyllan som redan är torrt och konserverat.

Jag kör alltid samma lunch. Snabb, enkel och kräver väldigt lite vatten (bränsle).
Ett paket ramen 85g.
En lång ölkorv 50g som hackas upp i småbitar hemmavid.
10g torkade wokgrönsaker (se Joannas inlägg).
Sen har jag med mig en 0,5l PET-flaska med hot sweet chili-sås som räcker till alla luncher.
Denna lunch kräver 1,3-1,5dl kokande vatten. Får stå i grytmysaren i 10 min.

Till middag kör jag lite större och godare rätter.



Och sovsäcken är lite väl kall. Missade det tidigare.
Jag har 400g bra dun i min. Men då sover jag inte i något underställ, utan enbart i en tunn tröja, tunn mössa, och en jättetunn sidenliner.
 
Vindskydd till brännaren har jag inte använt när jag varit ute förr. Det har varit ett aktivt beslut efter att ha sett en del bilder på andras brännare och smälta piezotändare. Gör man det för tight så kan det bli väldigt varmt men det kanske är tid att bygga ihop något och se hur varmt det blir.
Ja, piezo är en jäkla onödighet som bara väger och just t ex gör att du avstår från det bästa sättet att spara bränslevikt. Men kör åtminstone med Skogsbaronens variant. Själv har ett som nästan är helt omslutande och märker att det ger stora besparingar, men så har jag heller inga plastdelar på min brännare. Fast jag sticker ju in handen för att skruva på gasventilen och har hittills inte reagerat på att där är särskilt varmt.
Testa någon variant hemma under säkra former.
 
Jag skall definitivt kolla upp ullkläder. Aclima verkar vara bra men kostar också därefter. Det kan kanske finns andra märken som är nästan lika bra men som har ett lägre pris. Att gå runt på två ombyten och ändå känna att det är fräscht gör att jag kommer tillbaka in i bekvämlighetszonen igen och bara det känns som en jättevinst. (...)
XXL verkar ha en evig rea på merinounderställ. Nästan för bra för att vara sant, men allt är kända kvalitetsmärken så det är nog lugnt.
 
Ang linern - jag tror att den skyddar sovsäcken en hel del. Har ingen förhoppning att den skall påverka värmen så att det märks.
Fast den ska ju inte behövas om du sover i långärmat och långbent underställ och sockor. Själv har jag också på min tunna buff som en balaclava kring ansiktet, både för värmen och för att just skydda sovsäcken från hårfett.
Grytmysare kan bli aktuellt om jag kommer så långt att jag lagar mat. Mina kockfärdigheter hittills har varit att koka vatten och hälla i en påse... (...)
Även frystorkad mat blir smakligare om den får eftersvälla - och inte minst hinner ätas - i högre temperatur. Jag som ofta vandrar kallt skulle inte hinna njuta av en varm måltid utan grytmysaren. Men det är ju en helt personlig trivselfråga :)
Utan grytmysaren hade jag ändå fått ha någon skyddande och skrammelhämmande påse kring grytan/kökskittet, så viktstraffet är minimalt..
(...) Bra tips om tandkrämstabletter och deo.
Inte alla som trivs med tandkrämstabletter och viktvinsten är ju försumbar. Testa hemma först för säkerhets skull.
(...) Pannlampan är nog overkill en sommarkväll i Sarek men har fördelen att den kan växla mellan starkt ljus och svagt (som får batterierna att hålla i evighet) och även har rött/orange ljus som räddat mig ibland när jag behövt leta efter saker men inte vill tappa för mycket av mörkerseendet.
Håller helt med dig om pannlampa, min är med oavsett årstid.
 
(...) Min oro för att sätta ihop en meny torkad mat helt själv är att det inte blir tillräckligt så att jag blir mätt - det är nog största anledningen till jag i första hand tänker på färdigpackad frystorkad mat om jag skall vandra.
Enda "fördelen" med frystorkat är att kaloriinnehållet står på paketet så man slipper räkna själv ;). Annars håller ju dessa påsar inga imponerande kalorivärden per viktenhet.

Kaloriinnehåll på nästan allt man köper finns numera på paketet. Skulle något saknas kan man kolla det här. Men det är inte noga, man får göra göra lite överslagsberäkningar de första gångerna men sen säter sig den kunskapen snabbt i fingrarna och man kan tryggt fixa sin mat "på känn".

Sen kan jag tycka att oron för ev. underskott oftast är överdriven - man ska hamna rejält snett om det ska spela någon roll på den korta tid det handlar om. Evolutionen har försett oss med därtill avsedda krisförråd, och man måste vara extremt underviktig för att inte ha de marginalerna.

Det är mer fråga om trivsel, och det är individuellt hur lätt man ställer om till fettförbränning; vissa behöver sina kolhydratboosters för att trivas, medan andra inte märker något alls. Att helt "gå" på fettförbränning sänker prestationen något vid riktigt högintensiv ansträngning, men till de nivåerna är det långt på vanlig fjällvandring.

Men man behöver absolut inte helt skippa kolhydraterna för att kalori-snittet per viktenhet ändå ska hamna högre än med frystorkat.

***
Men vore jag du, så skulle jag börja med allt det andra du kan skava ner vikt på, för där finns mest att hämta direkt. Mat är mer personligt och meningen med det hela är ju at man trivs.
Lycka till, och återkoppla gärna hur det har gått!
 
Jag skall definitivt kolla upp ullkläder. Aclima verkar vara bra men kostar också därefter. Det kan kanske finns andra märken som är nästan lika bra men som har ett lägre pris. Att gå runt på två ombyten och ändå känna att det är fräscht gör att jag kommer tillbaka in i bekvämlighetszonen igen och bara det känns som en jättevinst.
Skillnaden på syntet och ull är mycket större än mellan de olika ullunderställen så det går utmärkt att ta något annat. Jag har turen att jag kan använda pojkstorlekar som brukar reas ut för 200kr/plagg med jämna mellanrum, även aclimas. Så jag glömde hur pricy de är.
Att kunna packa om maten låter bra. När jag var ute förra året kändes skräppåsen rejält tung mot slutet.
Om du inte ”vågar” göra egen mat kan du packa om den frystorkade och fylla på med frön och nötter, jordnötssmör och annat så du får 3pt av 2pt frystorkat. Men att bara packa om kommer göra stor skillnad i påse vikt och volym oavsett.

Ang linern - jag tror att den skyddar sovsäcken en hel del. Har ingen förhoppning att den skall påverka värmen så att det märks.
Jag sover alltid i ullunderställ och buff över håret och jag har använt min sovsäck i långt över 6mån effektiv tid och har inte märkt av att den blivit ofräsch. Kläderna skyddar ju från den värsta kropps-smutsen. Om man inte ändå vill ha de plaggen så är en liner kanske lättare men det låter som om du ändå vill ha underställ.
Men folk utsöndrar olika mkt fett genom huden så om du upplevt att sovsäckar blir sunkiga fort är det kanske en poäng med liner.

Angående om sovsäcken är varm nog så är det fortfarande en del kyliga nätter kvar i södra Sverige med så du kanske får möjlighet att komma ut på en liten tur och testa den innan det blir varmare om nätterna. Sen är man ofta lite mer frusen om man är trött men det kan ge en fingervisning om hur det funkar för dig.

Pannlampan (och det mesta på listan) är kanske inte optimala ur viktsynpunkt men har den fördelen att det är utrustning jag har hemma. Pannlampan är nog overkill en sommarkväll i Sarek men har fördelen att den kan växla mellan starkt ljus och svagt (som får batterierna att hålla i evighet) och även har rött/orange ljus som räddat mig ibland när jag behövt leta efter saker men inte vill tappa för mycket av mörkerseendet.
Håller med om att rött ljus är viktigt! Och att du redan har den pannlampan är ju en utmärkt anledning att välja den!

Det verkar som om du kommer spara in en hel del vikt ändå på att bara rensa lite, det är ju det bästa sättet att lätta på packningen! Utöver att det blir lättare att bära så blir det skönt att ha färre prylar att hantera under turen, tycker jag själv iaf.
 
Mina sidenkalsingar har två sidor, tvättar du strumpor så tvätta aven kallingar, 3 p räcker. Säkerhetnålar håller torkgodset utanpå ryggsäcken. Bl a SidenSelma för.
 
Mina sidenkalsingar har två sidor, tvättar du strumpor så tvätta aven kallingar, 3 p räcker. Säkerhetnålar håller torkgodset utanpå ryggsäcken. Bl a SidenSelma för.
Utgår ifrån att du inte kör nålen genom sidentyget. MINA sidenkalsingar väger kring 5 g styck och skulle inte tåla det, om det blåser :)

Så varning på det, men man kan ju trä nålen genom ena benhålet, om kalsingarna är mer minimalistiska. Fats jag trär dem hellre över någon av ryggsäckens kompressionsremmar.
Sockor klämmer jag fast i en gummicord-ögla med snörstopp, som också alltid sitter på ryggsäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.