Hjälp med att banta packlistan

...och hela tabellen som pdf:
 

Bilagor

  • Nu försöker jag skriva lite om enskilda saker i din lista.pdf
    81 KB · Visningar: 29
Tar man fel typ av vatten en (1) gång så blir det stopp i filtret, då behöver man sprutan.
Dessutom är det bra att spola ur filtret dagligen.
Ah, såg först nu att det planerades ta med ngn form av filter. Det behöver man inte. Ta rätt vatten bara (=allt vatten i fjällen som smakar bra, dvs nästan allt).
 
Ah, såg först nu att det planerades ta med ngn form av filter. Det behöver man inte. Ta rätt vatten bara (=allt vatten i fjällen som smakar bra, dvs nästan allt).
OT
Nej det behövs inte, men det har fördelen att man dricka det där tveksamma vattnet också.
Det innebär att man kan slå läger precis var som helst och ändå ha dricksvatten nära, vilket ökar antalet bra lägerplatser rejält =)
 
Själv vandrar jag alltid blytungt, går max två mil på en dag och tar många pauser. Och njuter av fjällvärlden själv i min helt egna takt. Så jag tänkte istället öka på vikten på din packning då jag först inte tror en 55 liters rygga kommer räcka. Du kommer nog få leka Tetris varje gång du ska packa ner sakerna i vilket fall. Jag har en 100 liters som jag mest bara trycker ner prylarna i. Sen tror jag att du behöver mer än ett extra batteri för att kunna fota allt det fina du kommer få se. Kanske en powerbank på 10 000 mAh? (Eller 20 tusen om jag skulle välja till mig själv) Och sist tycker jag du ska ta med en hel toarulle, utifall.
 
Tycker det ser hyggligt ut från första början.
17kg minus 7kg mat minus 2kg fotogrejer, så du är ju nere på 8kg på ryggen i grundutrustning.
Men några grejer hittar jag =)

Generellt:
Ta bort alla typer av förpackningar och påsar och ersätt med en sopsäck eller liner som är lika stor som ryggsäcken. Det är en hel del vikt låst i påsar och sådant.
Sovsäck tycker jag att man bör ha säkrad i en egen drybag, som extra säkerhet.

Bära/sova/skydd:
Inga konstigheter.

Matlagning:
Mugg på 54g. Min mugg väger 6g (Knorr snackpot).
Spork 20g. Min träsked på 17cm väger 6g.
Du saknar vindskydd. Ett sådant väger <15g och spar väldigt mycket gas.

Hygien:
Handduk 70 g. En städduk (gammalmodig disktrasa) väger 10g och gör jobbet. Torkar på 10 minuter och tar ingen plats på torklinan heller. Marginalkomfortförlusten mot ditt val är ytterst liten (du får vrida ur den 2-3 ggr under torkandet). Dessutom är det bra att ha en sådan här för att torka kondens i tältet m.m.
Din spade. Jag har en The Deuce. Den väger 17g.
Tandborste och tandkräm. En kortad trätandborste väger ca 5g. Tandkrämstabletter väger 1g/dag.
Deodorant. Jag brukar trycka in stift-deo i ett sånt där litet stift. Rymmer 10 g deo och stiftet väger 6g.
Tvål. Jag använder Dr Bronners flytande tvål som jag förvarar i en ögondroppsflaska som rymmer 10ml. Den är extremt dryg. Nu blir det nördvarning, men jag mätte upp detta en gång. 50 droppar/gram. 10 droppar räcker gott och väl för att tvätta händerna.
300g kan du spara här under hygien. Typ 75%.

Övrigt:
Svårt att bedöma utan att veta innehållet exakt. Men generellt så kan man, i relativa mått mätt, minst halvera vikten på många småsaker. Lämna förpackningen hemma, linda av sytråden istället för att ta hela rullen, o.s.v.
Värktabletter t.ex. Byt från Alvedon (maxdos 8/dag) till Ipren (3/dag). Det blir en halvering i vikt. Räkna ut hur många dagars dos du behöver på din tur. Halvering igen. Ploppa ut tabletterna ur arket och lägg dem i en pytteliten zippåse, så halverar du vikten igen.

Kläder:
Regnkläderna är ganska tunga. Inte jättetunga, men 500g för både jacka och byxa är möjligt utan att det blir extremt på något sätt.
Du saknar vindjacka. En sådan väger <150g och är betydligt trevligare att vandra i när det är vindskydd du vill åt.
Kalsonger. Man väljer en syntetmodell som torkar snabbt. Man har ett par att gå i, och ett par att sova i. Det paret man går i sköljer man ur när man byter om efter dagens slut. Två par väger max 200g. Besparing 500g.
Kortärmad tröja/underställströja. En att gå i, en att sova i. Totalt 2st alltså, inklusive den på kroppen. Besparing 175g.
Foppatofflor. I och med att du har kängor som det inte går att vada i så är det ett måste med ett par vadarskor. Skalkängor utan foder kan man vada i. Antar att du inte vill byta =)
Under kläder kan du spara åtminstone 500+175g.

Foto:
Ja det vill du väl ha med dig helt enkelt =)

Mat:
750g per dag är rimligt tycker jag, men det står ingenting om energiinnehåll, så det är svårbedömt.

På kroppen:
Fleecetröja kan ersättas med brynja i syntet. Klart lättare och likvärdigt isolerande. Men det är ju lite avhängt på hur kall du är som person såklart.
Onödigt tunga byxor tycker jag, men ingen stor grej.
Skärp. Finns funktionella som väger 30g.
Buren vikt på kroppen är också vikt, även om det har mindre betydelse.


Du borde med enkelhet kunna skala av 800g på detta utan att behöva köpa något dyrt.

Länkar min packlista, om det kan vara utav intresse.

EDIT:
Kartan.
En tyvekkarta väger 40g och behöver inget kartfodral i det avseendet.
Tack för alla synpunkter, räknar jag på det blir det ca 1.1kg minskning för att bara ta bort saker :)

Vindskydd till brännaren har jag inte använt när jag varit ute förr. Det har varit ett aktivt beslut efter att ha sett en del bilder på andras brännare och smälta piezotändare. Gör man det för tight så kan det bli väldigt varmt men det kanske är tid att bygga ihop något och se hur varmt det blir.
 
Du uttrycker en viss oro över att bli ofräsch men har ändå valt syntetiska kläder. Mitt råd är att byta så allt är i ull!! Underkläder, t-shirt, underställ, allt som ska vara nära kroppen gör sig bäst i ull. Det håller sig mycket fräschare och luktar bättre och är enklare att vädra. Alltså man får mer effekt av att vädra dem. Ju tunnare ull desto mindre smuts samlar de och desto lättare är de att vädra och tvätta. Aclima Lightwool är min absoluta favorit men det finns flera fina.

Jag har alltid ett torrt ombyte till kvällen, alltså underställströja och långkallingar och raggsockar. På längre turer där jag vill ha backup på vanliga strumpor ifall det blir hål, så har jag även ett par sådana att byta till på kvällen. Det håller sig ganska rent då jag inte vandrar i det. Utan att byta till kvällskläder blir det både kallt och obekvämt.

Jag är tjej och tjejer brukar ofta sunka ner underkläderna lite mer än killar faktiskt. Ändå nöjer jag mig med att ha ett på mig och ett i packningen. Ungefär varannan dag så tvättar jag ett av paren genom att lägga i en 1L ziplockpåse tillsammans med tvål och ljummet vatten. Jag använder samma vatten och en halv wettextrasa eller liknande för att tvätta kroppen på några väl valda ställen. Givetvis innan jag lagt i mina smutsiga trosor! Och givetvis är trosorna i ull för att hålla sig fräsha. Är det kallt så vet jag att jag inte kommer vilja tvätta och då tar jag ibland såna pappershanddukar som finns på många offentliga toaletter och har i trosorna. När dagen är slut så slänger jag eller eldar upp pappershandduken.

Som myggnät använder jag StS Nano som väger 12g inkl förpackning och troligtvis är trevligare att använda än det du har (gissar det pga att de tyngre brukar vara svårare att se igenom och ventilera sämre men jag vet så klart inte vilket du har).

Och angående den frystorkade maten, packa absolut om den! Tillaga i kastrullen (med grytmysare) eller om du vill slippa disk och gillar att äta ur påse så använd rejäla påsar från topits som tål 90 grader. Du kan koka vatten i kastrullen, hälla över i påsen och sedan lägga påsen i kastrullen så den blir bekvämare att äta ur. Själv ogillar jag att äta ur påse utan äter ur kastrullen och diskar efteråt genom att värma någon matsked vatten efter middagen och torka ur med en liten trasa.
Jag skall definitivt kolla upp ullkläder. Aclima verkar vara bra men kostar också därefter. Det kan kanske finns andra märken som är nästan lika bra men som har ett lägre pris. Att gå runt på två ombyten och ändå känna att det är fräscht gör att jag kommer tillbaka in i bekvämlighetszonen igen och bara det känns som en jättevinst.

Att kunna packa om maten låter bra. När jag var ute förra året kändes skräppåsen rejält tung mot slutet.
 
Här kommer lite tankar. Jag känner ju inte dig, så ta det för vad det är, alltså spontana tankar. Du kan ju ha goda skäl till dina val som jag inte känner till och din lista verkar på det stora hela rimlig och genomtänkt. Men det borde gå att hyvla av några hekto.

Sovsystem: härligt att läsa om någon som struntar i uppblåsbart liggunderlag. Cellplast är ju lätt och dessutom säkrare/hållbarare.
Jag hade inte klarat mig med den sovsäcken men jag är frusen av mig. Tänker du att linern ska ge värme eller är den för att skydda sovsäcken?

Kök: jag saknar vindskydd och grytmysare på din lista. Man sparar mkt gas med grytmysare. Vindskydd sparar också mycket gas och kan i vissa förhållanden vara nödvändigt för att ens koka upp vatten.

Behöver du verkligen filter i Sarek?

Hygien: det finns tandkrömstabletter som blir ännu lättare än en liten tub.
om jag använde deo skulle jag ta en bit av ett deo-stift inne ziploc, ca 10g. Är det rollon så kan man hälla över lite vätska i en liten plastburk tillsammans med tvättservetter för enklare applicering.
En liten bit olivtvål väger kanske 5g. Man kan göra flytande tvål av den genom att skava av några smulor och lösa upp i vatten, tex i kastrullen eller i tvättpåsen jag redan nämnt.

Övrigt: behöver du sittunderlaget eller kan du sitta på liggunderlaget?
Pannlampan är lite tung. Jag vet inte hur mörkt det blir där uppe så sent, är den inte för att vandra med kanske det räcker med en Prezl elite på typ 30g?
Ang linern - jag tror att den skyddar sovsäcken en hel del. Har ingen förhoppning att den skall påverka värmen så att det märks.

Grytmysare kan bli aktuellt om jag kommer så långt att jag lagar mat. Mina kockfärdigheter hittills har varit att koka vatten och hälla i en påse... Vindskydd till brännaren har jag inte använt tidigare efter att ha sett bilder på när det gått snett (blivit så varmt att peizotändaren smält).

Nej, filter kanske inte behövs i Sarek. Då är det 150g som kan plockas bort direkt.

Bra tips om tandkrämstabletter och deo.

Pannlampan (och det mesta på listan) är kanske inte optimala ur viktsynpunkt men har den fördelen att det är utrustning jag har hemma. Pannlampan är nog overkill en sommarkväll i Sarek men har fördelen att den kan växla mellan starkt ljus och svagt (som får batterierna att hålla i evighet) och även har rött/orange ljus som räddat mig ibland när jag behövt leta efter saker men inte vill tappa för mycket av mörkerseendet.
 
Mat

Det effektivaste sättet att öka energiinnehållet i maten, och därmed minska dess vikt, är att höja fettandelen. Tänk nötter/frön, rejält med smör/olja i maten, fullfett mjölkpulver, kokosmjölkpulver, choklad, chalva, jordnötssmör etc. Själv drar jag ner rejält på kolhydraterna i stället, men andra verkar behöva en viss andel för att må bra.

Det effektivaste sättet att spara på bränsle är självklart stor andel mat som kan ätas/återvattnas kall: hellre någon matig musliblandning med fullfett mjölkpulver, än att koka gröt varje morgon. Men alla trivs ju inte med det. Bästa sättt att spara bränsle annars är ett rejält vindskydd och minimerad koktid. Det är enkelt att sätta ihop måltider som bara behöver kokas upp och sen svälla klart en stund i en grytmysare. Couscous är bara ett exempel, och såklart all hemmatorkad mat.

Denna länklista leder vidare till några inlägg och en artikel jag skrivit om "lätt" mat på vandring.

Man behöver inte torka så mycket själv, eller inte alls om man inte vill. Allt fler användbara torkade ingredienser går att köpa i vanliga mataffärer, men ännu fler i invandraraffärer med mat från hela världen. Massor med sådana tips finns i denna tråd.

Annars är det busenkelt att torka själv, särskilt grönsaker. Jag brukar ha ICA basic/Willys/Liedls (det är samma) bas-wokmix i enkilospåsar som stapelföda hemma i frysen. Bara att tina i mikron, hälla ut på långpannan och sätta på ugnen, så har man blandade grönsaker klara för en veckas vandring.
Samma med storpack av hackad spenat - det går fort och blir jättegott i nästan allt.
Samma med typ storpåsar av färdiglagat tunnskivat kebabkött.

Jag har alltså INTE några portionsförpackade zippåsar, utan föredrar att fritt kombinera ur ett par-tre (små) kolhydratbaser (ex: bulgur, krossad bönpasta), några hemtorkade grönsaksblandningar, några proteinkällor och några energi- och smak-boosters, som jag kombinerar fritt efter humör och hunger.
Inget som kräver mer än uppkok + eftersvällning i en grytmysare, och en del som kan återvattnas kallt.
Mina favoriter: hummuskoncentrat (finns att köpa, men hemmagjord är godare), torkad ost, kokosmjölkpulver, tomatsåspulver (gjort på tub-puré), mixade torkade oliver, rostade kikärter (färdigköpta, finns bl a i Asien-affärer), smör, färsk vitlök och en j:a massa frön & nötter
🙂

Jag har läst en del av dina inlägg tidigare där du skriver om mat och du får det verkligen att låta både enkelt och smakfullt. Jag behöver nog ha min mat portionsförpackad så att jag inte 'gör slut' på maten för tidigt.

Mina tidigare turer har kanske haft ett enformigt matupplägg - müsli till frukost, frystorkat till lunch och till kvällsmat antingen frystorkad eller att vi lagat mat. Den bästa upplevelsen var nog när vi lagade tacos mitt på fjället. Den mat vi haft med oss som vi lagat har vägt en bra bit mer än den frystorkade. Min oro för att sätta ihop en meny torkad mat helt själv är att det inte blir tillräckligt så att jag blir mätt - det är nog största anledningen till jag i första hand tänker på färdigpackad frystorkad mat om jag skall vandra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.