HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

En fundering bara. Är däcket lätt att ta av utan däckjärn? Ty om du får på revor på slangens sidor, och däcket är för lätt att kränga av, så finns det kanske anledning att ändå misstänka att däcket har töjt sig.

Själv brukar jag även byta ut däcket av försiktighetsskäl, så länge inte punkteringen uppstår på fälgbandsidan eller p.g.a. genomslag.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag fick en däckexplosion en gång, mitt i natten, cykeln stod i hallen. Smällde som fan utan orsak .... Ganska läskigt innan jag fattade vad som hänt.

Men annars är det alltid snakebite, eller något vasst föremål genom däcket.
Allmäna gaslagen gäller ju även luft i cykelslangar och jag har fått explosion av hårdpumpat däck i min cyeklbod pga höjd temperatur (tror jag i alla fall) . Pumpade däcket väldigt hårt på kvällen och sedan stod cykeln i boden är oisolerad och blir väldigt varm en solig sommardag och fick explosionspunka. Jag hittade inget skräp i däck eller slang och cykel stod ju helt stilla parkerad.

Dock är det nog inte trådskaparens problem, då det väl smällde under färd.

/Patrik
 
Allmäna gaslagen gäller ju även luft i cykelslangar och jag har fått explosion av hårdpumpat däck i min cyeklbod pga höjd temperatur (tror jag i alla fall) . Pumpade däcket väldigt hårt på kvällen och sedan stod cykeln i boden är oisolerad och blir väldigt varm en solig sommardag och fick explosionspunka.
Allmäna gaslagen skrivs pV = NRT
Att T skrivs med stor bokstav är för att den anger absoluttemperaturen (Kelvin)
Det betyder att även om temperaturen när du pumpade dina däck var 0 °C och även om den sedan steg till 50 °C steg trycket endast med mindre än 20%.
Om en såpass liten tryckförändring fick din slang att explodera berodde det troligen på ngt annat, eller åtminstone inte endast på tryckförändringen i slangen.

Dock är det nog inte trådskaparens problem, då det väl smällde under färd.
+1
 
Allmäna gaslagen skrivs pV = NRT
Att T skrivs med stor bokstav är för att den anger absoluttemperaturen (Kelvin)
Det betyder att även om temperaturen när du pumpade dina däck var 0 °C och även om den sedan steg till 50 °C steg trycket endast med mindre än 20%.
Om en såpass liten tryckförändring fick din slang att explodera berodde det troligen på ngt annat, eller åtminstone inte endast på tryckförändringen i slangen.


+1
Håller med dig om att det är cirkus 20% skillnad i tryck om tempskillnad är 50 grader men är inte det tillräckligt för slangexplosion?

/Patrik
 
Håller med dig om att det är cirkus 20% skillnad i tryck om tempskillnad är 50 grader men är inte det tillräckligt för slangexplosion?

/Patrik
Det skall väl till att däcket hoppar av fälgen för att en hel slang skall explodera?
En slang som fylls med luft i det fria kan expandera ganska mycket innan den brister.
 
Det skall väl till att däcket hoppar av fälgen för att en hel slang skall explodera?
En slang som fylls med luft i det fria kan expandera ganska mycket innan den brister.
Däcket kan väl ha lyft och hoppat tillbaka igen vid själva explosionen, minns inte säkert om däcket krängt av bestående eller inte vid den punkteringen.

/Patrik
 
Jag hade återkommande problem med exploderande slang för ett drygt decennium sedan.
Small som ett pistolskott. Många gånger hängde slangen i trasor runt ekrarna när jag gick ut till cykeln.
Inte ens cykelverkstaden hittade något uppenbart fel.

Det visade sig senare att jag hade en relativt ovanlig däcksdimension, och jag hade, slarvigt nog, köpt ett par däck som var något för stora i diameter.
Slangen kröp förmodligen in så smått under däckskanten och skavdes/försvagades tills den plötsligt brast.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips