HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Hej,

För ca 2v sen lämnade jag in min cykel (på cykelcity i Lund) för allmän genomgång samt byte av däck och slang eftersom att jag nästa vecka ska börja cykla genom Sverige. Däcken är (helt nya) Schwalbe Marathon Supreme 42-622 och slangarna var Contiental Tour 28. Jag hann inte ens cykla hem till Malmö förrän jag fick min första punktering fram. Punkteringen var på ovansidan av slangen in mot fälgen. Eftersom cykel city hade stängt när jag skulle gå tillbaka med min cykel så jag gick till en annan cykelaffär för att de skulle kolla om det var något fel med däcket. De hittade inget fel på däcket men kände däremot att fälgbandet var lite slitet och bytte det och satte på en Schwalbe slang. Dagen efter hann jag cykla kanske 300m och sen hade jag punktering bak. Också nu var det på ovansidan av slangen in mot fälgen. Fick släpa cykeln till cykel city igen för att de verkligen skulle ta reda på vad som var fel. De kände att fälgbandet var lite slitet även där bak och de bytte det till ett helt nytt och satte på en helt ny continental slang igen. De kunde inte tro att det var något annat fel än fälgbandet, däcket såg helt och fint ut. Denna gång lyckades jag cykla hem till Malmö utan punktering. Idag använde jag cykeln igen för första gången sen dess och efter ca 1 mils cykling har jag punktering på bakdäcket IGEN! Ännu en gång är det på ovansidan in mot fälgen. Jag börjar bli helt desperat, har någon en susning om vad det kan bero på?

/Johan
 
Fälgbanden

Om det är på ovansidan slangen så borde det i rimlighetens namn bero på att fälgbanden på något sätt felar.
 
Typiskt fel kan vara att fälgbandet är slitet, men de är ju bytta. Annars kan ekrarna vara för långa, men då hade du haft samma problem med de gamla däcken.

Verkligen mysko.
Fälgarna har inte skadats vid däckbyte, så att metalldelar sticker up (knappast troligt, men ändå)?
Fel på däcken?
Fel storlek på däck/slang/fälg?
Grus, el likn, har hamnat mellan fälg och slang vid däcksbyte?
 
En olycka kommer sällan ensam

Men snart kommer en period utan punkor. Om inte, demontera slang o däck o kör på fälgen.
 
Fälgbandens bredd

Olika fälgmodeller är olika breda och tarvar således olika breda fälgband för att skydda slangen. Av bitter erfarenhet så vet jag att en del gummifälgband är otrevligt smala och tenderar då till att glida undan emellanåt - med åtföljande punktering! Enligt egen erfarenhet gäller detta särskilt fälgband för 559 mm hjul (26" mtb-hjul).

Personligen föredrar jag breda fälgband av plast. De är lite knöliga att få dit (och plocka dän), men när de väl är på plats, så skyddas slangen mycket effektivt - åtminstone på dubbelbottnade fälgar! De tillverkas bl.a. utav Michelin och återfinns hos välsorterade cykelhandlare. Priset är väl ungefär som en vanlig cykelslang.

Det finns även en speciell fälgtejp att tillgå. Annars funkar några lager eltejp som McGyver-variant. Glöm inte att göra hål för ventilen om du kör med eltejp.

Mina moderna fälgbands-erfarenheter bygger främst på dubbelbottnade fälgar, där ekrarna (i praktiken) inte kan nå fram till fälgbandet. Här gör det inget om ekerlängden är några mm längre än den (av ekerlängskalkylatorn beräknade) optimala ekerlängden, ty det påverkar inte punkarisken ett dyft. (Dessutom är dubbelbottnade fälgar betydligt starkare/lättare än enkelbottnade fälgar, varför de är standard på dyrare cyklar).

Med enkelbottnade fälgar vilar fälgbandet direkt mot nipplar och ekrar. Här måste ekerlängden vara exakt den optimala, för att undvika punka. Är ekrarna några mm längre än optimalt, så tigger man om punkteringar. (Notera att enkelbottnade fälgar är betydligt svagare/tyngre än motsvarande dubbelbottnade fälgar, och återfinns därför i huvudsak på billigare cyklar - inklusive standardcyklar!).

Förutom att kolla fälgbanden, kolla även fälgen och däcken, så att det inte finns något vasst som sticker ut. Även om däcket är nytt, så kan du ha fått ett måndagsexemplar.
/Niklas
 
622-42 däck men för liten slang?

Kan det vara så att slangarna är inte dimensionerade för 622-42? Det verkar osannolikt. Tour 28 som jag har hemma är dimensionererade för för 622-32/47.
 
Det kan finnas många orsaker. Men ekrar som sticker ut ur nipplarna duger inte. Filas ner till jäms med. Fälgband som flyttar sig, för stora eller för smala. Lös skit, grus eller filspån i fälgen, för lågt tryck eller vikt slang. Allt dethär kan sluta i punktering. Slangstorleken skall man alltid misstänka, för stor slang leder alltid till veck och punktering, ett nummer för liten slang fungerar däremot oftast. Har du för lågt tryck får du genomslag och ofta dubbla hål, ormbett, på slangens ovansida.
Oavsett orsak är det alltid lika frustrerande med punkor samt alltid lika skönt när man tagit bort orsaken. Som du beskrivit kan vi i alla fall stryka främmande föremål i däcket. Alltid något.
Go tur
 
Tack för alla era tips och svar. Ekrarna verkar det inte vara några fel på och fälgbanden är ju helt nya så jag hoppas verkligen cykelhandlarna har satt på ett par som är dimensionerade för mina fälgar. Vore väll konstigt annars? Jag är själv inte jättekunnig på cyklar (vill gärna bli bättre dock) så jag litar ju på att cykelhandlarna/reperatörerna vet vad de gör. Jag tänkte jag skulle lämna in den till en 3e cykelaffär idag (tänkte bike pro i Malmö för den ligger nära mig) och se vad de säger. Kanske är jag orättvis men min uteslutningsförmåga säger mig att om det inte beror på däcket, fälgbanden, smuts/sten/grus i fälgen så kanske det kan bero på slangen?! Men att jag fått 3 måndagsexemplar av continental slangar verkar väll lite för otroligt? Schwalbe slangen jag har där fram har iaf hållt 2-3 mil så alla andra punkteringar har jag fått med contiental slangarna.. Troligast är kanske ändå att det kan vara en kombination av allt sammans som orsakar detta?

dlridings: Jag har exakt samma dimensioner på min slang så det borde väll funka?
 
Kan du

beskriva var på slangen hålen blev och hur hålen ser ut? Vad har du för ventiler? En möjlighet är att däcken är lite för stora för fälgen och att däcken därför rört sig dragit med sig slangen och/eller fälgbandet och det blivit veck som lett till punktering. I så fall brukar punkteringen ligga inom någon dm från ventilen. Hur bred är fälgen? Om du snurrar hjulen sitter däcket helt jämnt runt hela omkretsen?

Att en bit av slangen lägger sig under kanttråden är en vanlig orsak till punktering.

Thure
 
Läser jag på fälgarna så står det "622-17[02]" dvs de är inte så breda. Det var också därför jag explicit frågade på cykel city om mina däck skulle passa och de sa ja, men jag vet inte om jag litar på dem längre.. Däremot är det ingen annan cykelhandlare som kommenterat att däcket skulle vara för stort för fälgen.

Däcket sitter jämt så jag tror inte det är problemet. Och ja hålen har faktiskt varit några dm från ventilen varje gång. Däremot har hålen varit olika stora. Första gången (innan de bytte fälgbanden) så vill jag minnas att hålet var ganska stort, som om någon hade skurit ett lite hål i det med kniv ca 5mm. Igår var hålet litet och "runt", inte alls lika stort som det första. De andra hålen har jag inte kollat själv utan fick bara bekräftat i affären att de också vår på ovansidan in mot fälgen.

Under dagen har jag haft cykel inlämnad igen på Bike Pro i Malmö och de har bytt fälgbandet bak igen till ett som var bredare och klistrat (och de satte på en ny Schwalbe slang). De sa att det skulle va mycket bättre än det jag hade. Får ut och testcykla en massa imorgon och se hur det går.
 
Läser jag på fälgarna så står det "622-17[02]" dvs de är inte så breda. Det var också därför jag explicit frågade på cykel city om mina däck skulle passa och de sa ja, men jag vet inte om jag litar på dem längre.. Däremot är det ingen annan cykelhandlare som kommenterat att däcket skulle vara för stort för fälgen.

Din fälg klara av däck i bredden 25-50mm http://www.schwalbe.com/gbl/en/tech...D_Seite=141&tn_mainPoint=Technik&tn_subPoint=
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.