Hjälp!!!! Lundhags ranger high!

42 eller 43, det är frågan.... eller kanske till och med 41 :/

Provade ett par Lundhags Ranger High på Naturkompaniet. Jag har strl 41,5 -42 och provade därför strl 43, de kändes för strora, 42 orna var slut och även i Lundhags lager. Beställde 42 på naturkompaniets webbshop å ja ska hämta ut dem på tisdag. Nu har jag läst att kängor krymper och fötter sväller (ja jag är en grönjöling) Är srtl 42 helt uteslutet? Var nyss inne på Lundhags hemsida och läste att vid Kängor byggda på OPTIlästen kan man oftast välja samma storlek som sina vardagsskor. När det gäller Normal läst som 'Professional' och 'Scout' ska man gå upp en storlek. Varför är det så?? Jag vill ju absolut inte ha ett par kängor som blir för små. Jag har mätt upp fötterna till 25,6 cm och enligt lundhags ska man lägga på två cm för att få rätt storlek enligt deras unika tabellen ska strl 42 vara 28,6 efter tillagda två cm, mina fötter blir 27,6, då har jag ju en strl över. Låter det här korrekt??
 
Senast ändrad:
ja vet inte vad det är för sula i. Ska prova 42 orna först för 43 kändes för stora. jaja, passar de inte kan jag byta storlek i butiken har jag för mig
 
Varning Lundhags ranger high

Enligt Lundhags tabell för att hitta rätt storlek skulle jag ha 41 men jag vill utfärda en varning. 41: orna skulle blivit obrukbara om jag köpt dem. Har gått en sträcka av 15 mil på 4 dagar längs dalkarslvägen och det som händer efter cirka två mils vandring är att tårna tar i fram. Inte mycket men efter ytterligare två mil känns det rejält i fötterna. Så lita inte på lundhags kalkyler, gå upp minst 1,5 storlek om ni vill slippa problem. Annars är jag nöjd med kängan, fungerar i den miljön den är gjort för men faan för asfalt. Blir att köpa ett par trekkingskor. Ett flertal vandrare har gått 15-20 mil i bara sandaler och det verkar funka det också.
 
... efter cirka två mils vandring är att tårna tar i fram. Inte mycket men efter ytterligare två mil känns det rejält i fötterna...

Jag har ett par Ranger Mid. Dom ÄR stor i storlekarna, men inte SÅ stora. Ta lite större än vad Lundhags rekommenderar. Discophilips erfarenheter har jag också råkat ut för, men mest i utförslöpor eller då man trampar på fort.

/Hasse
 
Jag undrar varför detta problem så ofta uppstår med Lundhags, dvs att man tycker sig ha köpt rätt storlek men att de efter ett tag känns för små. Det hände även mig (mina är sålda nu), jag följde Lundhags rekommendationer, de satt perfekt från början men efter 10 mil var de trånga fram, tårna tog i. Jag kollade med Lundhags och enligt dem ska inte cellgummit krympa (och det låter ju rimligt). Kan det vara att sulan böjs i gångvecket och upplevs som kortare?

Det är ju inte sällan man ser Lundhagare säljas ut pga fel storlek...
 
Dalkarlsvandringen är en enxtrem vandring och jag vet inte om det är skon som krymper eller foten som sväller. Nu efter ett par dagar har jag samma 1,5 cm glapp som jag hade när jag provade kängan i affären. Är det något skumt som händer med kängan efter 10-11 mils vandring på asfalt grus? eller är det foten som sväller så mycket? och i så fall hur långt tid tar det innan en svällande fot återfår normal storlek? det här med kängor verkar vara ett lotteri. Jag tycker iallafall att det är DÅLIGT av lundhags att gå ut med rekommendationer som inte stämmer. 43 orna känns helt för stora, nästan så jag trampar ur dem i hälen. Nää det blir att köpa ett par riktiga trekkingskor och köra lundhagarna i sin rätta miljö, skog och kuperad terräng.
 
Ny läst

Enligt lundhags så använder man en ny läst som inte ska krympa som de gamla gjorde. Har för mig att den nya är uppbyggd i plast. Sedan är det så att man under dagen trampar ut foten så den plattas till lite helst under belastning. Då fötterna blir varma har de även en tendens att svälla. Detta är förstås individuellt hur mycket. Sen är inte alltid fötterna lika, min vänsterfot är tex lite längre än min högerfot. Själv har jag ett par syncro high som är köpta i min normala storlek och frun har ett par ranger och än vi är båda nöjda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.