Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500

Hej,
Tänkte lära mig mecka lite smått med cykeln i samband med en rengöring vilket blev svårare än vad jag trott...
Skruvade av bakhjulet från min Trek 4500 och tog av någon dum anledning av "skruven" som går genom hjulet. Nu kommer jag ej ihåg i vilken ordning muttrarna och brickorna satt samt att kullagret ramlade ut (!) Lyckades dock fetta kulorna och få dem på plats igen.
Hoppas någon kan hjälpa mig att få på det igen och ge mig lite tips kanske ;)

Bifogar bilder!

Tack på förhand! :)

Bilagor

• IMG_20140718_184140.jpg
    IMG_20140718_184140.jpg
    63.2 KB · Visningar: 847
  • IMG_20140718_184153.jpg
    IMG_20140718_184153.jpg
    73.6 KB · Visningar: 739
  • IMG_20140718_184319.jpg
    IMG_20140718_184319.jpg
    58.5 KB · Visningar: 810
  • IMG_20140718_184323.jpg
    IMG_20140718_184323.jpg
    88.2 KB · Visningar: 816
Bli inte ledsen nu men finns det lika mycket grus i lagret som utanpå muttern så måste du göra om.
Hjulaxeln, den ihåliga skall vila i bakgaffelbenen, på bägge sidor. Har du konnycklar? Annars skaffa det.
Muttrarna på utsidan av lagerbanorna skall sättas rätt med konnycklar. Därefter låsas med kontramutter. På båda sidorna.
Snabbfästet skall ha lilla fjäderänden inåt. Spännarmen sätts på icke växelsidan.
go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hemskt tacksam för dina svar!
Där bör inte vara nån grus i lagrena då jag plockade upp varje kula för sig, torkade av dem och fettade dem. Blir dock osäker nu när jag ser hur mycket grus där var på bilden jag har tagit...

Vad exakt är det som ska vila i bakgaffelbenen, för hjulaxeln ska väl inte ligga med gängorna emot?
Och var ska den släta "brickan" på tredje bilden sitta? Var bara en sån.

Tyvärr verkar det som om jag har förstört gängorna på hjulaxeln, väldigt svårt att skruva på något om man inte håller emot rejält :( Vet du vad en ny kostar och var man får tag på det?

Som sagt, tusen tack för dina svar annars hade jag väl aldrig vågat röra en cykel igen. :)

En riktig racercykelhandlare har hjulaxlar i lager.
Gängorna är ingen rymdvetenskap med en knivfil kan du säkert fixa till dem.
Jag har inte mekat cykel med skivbroms men sannorlikt är brickan för att skivbromsen skall få distans till bakgaffeln.
Har du satt lagren exakt med konnycklar? Du behöver kunna spinna hjulet för att känna när lagerspänningen bromsar, sen lossar man 1/8varv. Prövar igen. Före kontermuttern och ev distans.
På mina hojar så ligger axelgängorna fritt i gaffeln, friktionen är mellan snabbspännaren och kontermuttern.
Rätt verktyg är A och O. Efter renlighet.
go tur

Senast ändrad:
Tusen tack för dina svar! Kullagret och alla muttrar mm är nu tvättade och infettade samt på plats igen! Hjulet sitter på som det ska men snurrar dock inte helt lätt så jag har nog spänt för hårt :)

Det enda egentliga problemet nu är att bromsarna tar ganska dåligt (det gjorde de innan den här fadäsen med...). Misstänker att det skedde i samband med en tidigare oljning då bromsarna av misstag fick olja på sig. Tvättade dock bromskivorna ordentligt med ren bensin så finns inget fett kvar... Tips?
:)

Grov smärgelduk och rödsprit, på bromsklossarnas anläggningsytor. Torka bromsskivor med rena rödspritstrasor.
Bromsar och syrgasanslutningar skall man inte smörja med olja!

Det värsta som kan hända om du späner för hårt är att fkulbanorna får kulavtryck. Lösning nya kulor och banor men först pröva banorna med sot i brist på pariserblått och inga gropar lagerbanorna, tvätta smörj och sätt ihop, du behöver två konnycklar. Balgaffel har du redan . Eftrerdra ekrar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips