Hjälp att välja tält

Utan att ha sett tälten i verkligheten noterar jag två uppenbara skillnader;
- Exped tältet kräver att du trär stängerna i kanaler i innertältet medan Marmot har en enklare uppsättning med krokar.
- Exped tältet har fler och större mesh paneler på innertältet, vilket kan bli dragigt och kallt i skandinaviskt klimat - speciellt fjällen.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bägge de tälten du länkar till verkar vara av konstruktionen där du först reser innertältet och sedan lägger över yttertältet. Det är säkert en jättebra lösning i varmt, vindstilla och torrt klimat, men om det både blåser och regnar när du ska slå upp det är det nog inte lika praktiskt...

Även om jag själv använder Hillebergtält har jag snöat in lite på Bergans som ett alternativ i de lägre prisklasserna. Jag har inte själv använt Bergans Compact 3, men det finns säkert någon här på forumet som har erfarenhet av det och kan säga bu eller bä.

De tält du tittat på har bägge något större innertält än Bergans och väger mindre, men Bergans har å andra sidan en stor absid så att du slipper förvara all utrustning i innertältet. På Bergans ser det också ut som att du reser både inner- och yttertältet samtidigt.

Sedan beror ju allt på var, när och hur du tänkt använda tältet och vilka egenskaper du prioriterar.
 
Bägge de tälten du länkar till verkar vara av konstruktionen där du först reser innertältet och sedan lägger över yttertältet. Det är säkert en jättebra lösning i varmt, vindstilla och torrt klimat, men om det både blåser och regnar när du ska slå upp det är det nog inte lika praktiskt...

Även om jag själv använder Hillebergtält har jag snöat in lite på Bergans som ett alternativ i de lägre prisklasserna. Jag har inte själv använt Bergans Compact 3, men det finns säkert någon här på forumet som har erfarenhet av det och kan säga bu eller bä.

De tält du tittat på har bägge något större innertält än Bergans och väger mindre, men Bergans har å andra sidan en stor absid så att du slipper förvara all utrustning i innertältet. På Bergans ser det också ut som att du reser både inner- och yttertältet samtidigt.

Sedan beror ju allt på var, när och hur du tänkt använda tältet och vilka egenskaper du prioriterar.

Bergans tältena i den serien reses med inner och ytter samtidigt - plus att man kan koppla bort innertältet separat - t.ex om man måste dunsta iväg i regn eller bara köra yttertältet under den
krypfria säsongen
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Även om jag själv använder Hillebergtält har jag snöat in lite på Bergans som ett alternativ i de lägre prisklasserna. Jag har inte själv använt Bergans Compact 3, men det finns säkert någon här på forumet som har erfarenhet av det och kan säga bu eller bä.

De tält du tittat på har bägge något större innertält än Bergans och väger mindre, men Bergans har å andra sidan en stor absid så att du slipper förvara all utrustning i innertältet. På Bergans ser det också ut som att du reser både inner- och yttertältet samtidigt.

Sedan beror ju allt på var, när och hur du tänkt använda tältet och vilka egenskaper du prioriterar.


Som tidigare noterats är Bergans av sk "skandinavisk design", dvs inner- och yttertält är kopplade och reses samtidigt. Av Bergans tälten vill jag tipsa om att välja Compact light 3 före Compact 3. Compact light är större på nästan alla mått trots lägre vikt, dessutom med yttertält i silikoniserad nylonväv som har längre livslängd än Compact seriens PU-belagda och enklare väv.
 
Ska Du använda tältet i Sverige..... välj s k skandinavisk/ nordisk design där inner och yttertält sätts upp tillsammans. Har man satt upp och tagit ned tält i ösregn flera dygn i rad, så inser man hur mycket det är värt.

// L
 
Tycker tälten verkar små. 1,23 i sitthöjd känns lite lite. Men ska du va ensam så kanske de funkar.
Hilleberg for the win!!

123 cm höjd i innertältet är inte "lite lite". Det är "nästintill högst av vad som går att få tag på".
Det länkade marmottältet: 117 cm, Expedet; 115 cm. Double rainbow: 109 cm. Nammatj 3 GT: 105 cm. Saitaris: 125 cm.
 
Jag har sovit 20 nätter, 15 i rad i marmot limelight fc 3p nu i sommar. Det är ett väldigt trevligt tält, extremt lättrest och låg vikt.

Under några stjärnklara och vindstilla nätter hade vi kraftigt problem med kondens och dagg. Det rann om innertältet, de nätterna tyckte jag den "skandinaviska anpassningen" med färre meshpaneler var förkastlig. De andra nätterna lade sig kondensen där den skall, insidan yttertältet, vilket fungerat bra eftersom det är lätt att få separation mellan inner och yttertältet däremot får man sig en kondensdusch när man öppnar absiddörren på morgonen. :)

En natt, mitt på en fårahede på fårö hade vi kraftig vind och regn (klass 1 varning enligt SMHI). Tältet klarade även det testet galant.

Så, i kort:

À) bra och trevligt tält
B) guld med två ingångar
C) skulle vilja ha ventilationsluckor i yttertältet
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.