Himalaya OmniFuel

Är det någon här som har någon erfarenhet av Primus köket Himalaya OmniFuel?
Jag har tänkt att köpa ett kök som kan drivas på olika bränslen så jag undrar om OmniFuel låter lika mycket som Himalaya Multifuel och om det sotar lika mycket.
Om ni har något bättre förslag på kök som drivs på bränslen som är lätta att få tag på i de flesta länder så får ni gärna skriva det.

/Jörgen
[Ändrat av Jorgen79 2002-04-06 kl 16:04]

Lite att fundera på?

Hej!

Lite synpunkter å tips trots att jag ej har erfarenhet av Primus Omnifuel. Nyligen var jag i valet och kvalet av typ av multibränslekök. Kollade runt en hel del på nätet, bla recensionsbanken här på utsidan. Primus Multifuel fick en del kritik för att krångla ofta och vara pickligt att hålla på med. Omnifuelen kanske är bättre (det går ju tex att reglera lågan även med annat bränsle än gas vilket enligt mig är ett måste), men det är så nytt så få lär väl ha testat det. Jag köpte istället ett Optimus Nova vilket fått bra kritik. Hittade en väldigt bra sida där diverse kök beskrivs av en kille vid namn Svante Wendel (http://www.wendel.se/fritid/optimus_nova.htm). Novat var oxå lite billigare än Primus Omnifuel, 1149kr med pump+flaska jämfört med drygt 1500kr utan flaska för Omnifuelen. Novat går också att köra på olika bränslen utan att behöva byta munstycke (tex fotogen resp bensin). Jag beställde Novat från North Star Trading, telefon 0970-25183, väldigt bra och trevlig expediering. Har inte fått köket än men inget är som väntans tider :)

mvh / Matti

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips