Hillebergtält som gått ur tiden

Ursäkta en Hilleban, men det finns väldigt lite info om modeller som slutat tillverkas, därför denna tråd.

De modeller jag kommer på just nu är Keron 2, Keron 2GT och Rajd.

Fyll gärna på med mer modeller, och om ni vet varför. Gissar Keron 2 blev för tung per person. Rajd tror jag inte sålde så bra i konkurrens med övriga ultralätta tält som börjar komma nu.
 
Mitt första Hilleberg var ett KEB. Kan det ha varit 1975. Ryggåstält med ihopkopplade inner- och yttertält. Minns jag rätt såldes det under namnet Caravan... Yttertältet gör idag sönderklippt tjänst som tarp.
 
Min bror har ett gammalt Saitaris. Länge sedan modellen gick ur produktion men still going strong. Givetvis betydligt lättare än dagens version.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    77.3 KB · Visningar: 1,298
Ex

Jag har ett Keron 3EX där du kan välja om du vill ha absid eller inte. Bra lösning men tungt! Jag kör ju ändå nästan alltid med absid men måste bära med mig några tunga blixtlås i onödan!
 
Första Nammatj.
Köpt för över 30 år sedan används fortfarande både på singelturer och med barnen.
Utvecklingen går troligtvis framåt....Men jag är nöjd.
 
Keron 2 är det samma som Stalon? Ideen var ju densamma, 2 ingångar och rymligt Använder mitt Stalon från 1990 fortfarande, har lagat ett hål samt bytt golv på det dock.

Nej, Keron 2 var som Kaitum 2 idag. 3 bågar som man låg vinkelrätt mot.
Har själv ett Stalon som är ca 20 år gammalt. Jag gillar det väldigt mycket och har aldrig förstått varför det lades ner.
 
Helags fanns också en gång i tiden.
Har aldrig sett ett i verkligheten, men det var nog som ett Keron fast med ingång genom kortsidan (så som alla Nallo (utan GT) har).
 
Mitt gamla Hilleberg har fått oerhört "säckigt" innetält efter 20 år.

Hur löser ni detta? Jag tror att det är "snoddarna" som innertältet hänger i som har blivit gamla och trötta, resulatet är att hela tältet har "krympt" och gått från ett 3man till ett 2man.
 
Mitt gamla Hilleberg har fått oerhört "säckigt" innetält efter 20 år.

Hur löser ni detta? Jag tror att det är "snoddarna" som innertältet hänger i som har blivit gamla och trötta, resulatet är att hela tältet har "krympt" och gått från ett 3man till ett 2man.

Tror Hilleberg hjälper till med det mot en rimlig peng.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.