Hillebergstält

Det beror helt på slitaget. :)
Då inte bara mekanisk åverkan utan även saker som mängds solljus som väven fått utstå. Mitt lilla Namatj från -96 är riktigt fräscht då slitaget har varit intensivt men kortvarigt, nästan ingen sol alls.

Själva modellerna från 20-25 år sedan har inte ändrats allt för mycket.

Om det är ett specifikt tält du klurar på lägg upp bild på tältet om du har tillgång till det.
 
Förutom sol som kan påverka yttertältsväven som joask202 skriver så är det självklart innertältets golv som är en känslig punkt, både för slitage men även åldring av PU-beläggningen. Här erbjuder Hilleberg en tjänst att byta golvet, vilket kan vara något att beakta om tältet i övrigt är i fint skick.
Om du överväger att köpa ett beg tält är det självlart viktigt att även se efter hur tältet förvarats då det alltid finns risk för både skador och mögel om tältet förvarats fuktigt.

Uppdaterat: Om tältet är så gammalt som du skriver kan yttertältsväven vara i Kerlon 1500 som är en Polysterväv istället för dagens Polyamid (=Nylon) vävar som Kerlon 1800, 1200 etc). Polysterväven är inte känslig för solevs UV-strålning och klarar sig därför bättre mot åldring. Jag har själv ett Caravan Keb3 (Hilleberg design) från mitten av 1980-talet med silkoniserad Poysterväv i yttertältet, och vore det inte för att PU-beläggningen på innertältets golv helt flagnat bort hade tältet i varit i fullgott skick.
Kan även vara så att stängerna i ett så gammalt Hilleberg tält är tillverkade av glasfiber vilket är ett något sämre alternativ än dagens aluminiumstänger (om du överväger att köpa ett beg tält vill säga).
 
Senast ändrad:
Jag har ett Nammatj från mitten av 80-talet. Förutom golvskyddet, som försvann ganska fort, så är det fortfarande i gott skick. Jag har väl inte varit så rädd om det. Använde det senast för några veckor sedan på Artfjället i bla regn. Fungerar perfekt fortfarande. Bästa köp jag någonsin gjort.
 
Var förra helgen vid Storulvån med dottern och tältade. Mitt HB Niak från -99 håller tätt än. Då har det använts i princip varje år i fjällterräng. Så visst håller de bra!
 
Tack för svar med tips/erfarenheter. Anledningen till frågan är att jag har ett Hillebergs Nammatj 2 GT som jag tänkte sälja om det är OK.
Det är använt 50 nätter under 1990-talet i fjällterräng i juli/augusti och utsatt för minimalt med solljus. Är i övrigt välskött och har förvarats "fluffigt" i en garderob. Säljbart?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.