hillebergs tältpinnar

Först en varning. Pinnsorten med cylindriskt skaft och en hatt (liknande den på vissa häftstift) är inget vidare. Lagom roligt en morgon på en tältplats med hård mark att plötsligt stå med hatten i handen och skaftet kvar i marken - pinnarna är alltså inte i ett stycke.

Sen en undran. De vanliga Hilleberg-pinnarna, skålade med en böj upptill, verkar väldigt veka. Vet inte hur mågna jag böjt genom oförsiktighet eller i hård mark vid det här laget.
Nu har det kommit nya, gula, V och Y, där bokstäverna står för den vågräta genomskärningsprofilen. Jag misstänker att de är starkare, men de gör rätt ont att försöka få ned med bara handen. Därför undrar jag om ngn med erfarenhet av dem kan berätta om de står pall för att tryckas ned med skon eller slås i med en liten sten. Tillochmed den första manövern har fördärvat ett antal pinnar för mig.
 
Jag har guldgula Y-pinnar och de sitter bra i nästan all jord. Klarar att tryckes ned i riktigt hård mark utan att böjas. jag använder inte foten utan tar en lite sten i handen för en klar nackdel att är att dom är rätt vassa för handen upptill. Problemet med att dom är så pass lätta att få ner i hård jord kommer då dom skall upp! Jag har borrat et litet hål i mina och trätt igenom en persiennlina så det bildar en ögla som gör det lätt.

Vill minnas att mina köpte jag från Marmot och de var riktigt billiga och lätta dessutom. Undrar om inte adnature har dom?


R
 
Jag har guldgula Y-pinnar och de sitter bra i nästan all jord. Klarar att tryckes ned i riktigt hård mark utan att böjas. jag använder inte foten utan tar en lite sten i handen för en klar nackdel att är att dom är rätt vassa för handen upptill. Problemet med att dom är så pass lätta att få ner i hård jord kommer då dom skall upp! Jag har borrat et litet hål i mina och trätt igenom en persiennlina så det bildar en ögla som gör det lätt.


R

Ut hållfasthetssynpunkt (knäckning) är det nog bättre att banka med en sten och hålla en hand runt tältpinnen än att stampa på tältpinnen. Olika knäckningsfall enligt Euler.

Tittar man på dom tältpinnar Hilleberg nu har så har dom nog redan ett hål och en uppdragningslina i alla sommarpinnar.

Stinger-Titanium.gif


Y-peg.gif


v-peg.gif


OT

Peter, även om du nu gått i pension kan du kanske få en privatlektion i hållfasthetslära av någon lektor eller professor

/ Per Brune (f.d teknolog med examen från Y)
 
Det är tydligen svårt at läsa innantill. Jag frågade inte om det är speciellt bra att trampa ned tältpinnarna, eller om det är bättre än slå ned dem med en sen.

Jag frågade, bl a, om Hillebergs nya pinnar tål det - vilket är en helt annan fråga.

Det finns förstås ett skäl till frågan. På campingplatser, där marken oftast är mycket hård, finns ofta ingen annan möjlighet.
 
Slå ner dom!!!

Det är i de flesta fallen betydligt bättre att slå ner en tältpinne i marken, om man bara tar det lite lungt. Anledingen är att det är mycket svårt att få kraften enbart i pinnens längdriktning om man trampar ner den. Ofta applicerar man en betydande kraft i "tvärsled", vilket medför att man bygger upp ett vridmoment som sänker knäckkraften högst betydligt.

Som ett litet exempel kan man tänka sig att slå in en spik i en bräda. Att trampa ner tältpinnen motsvarar då att man slår spiken lite från sidan och inte rakt uppifrån, vilket givetvis medför att den böjer sig.

Så svaret på frågan om Hillebergs pinnar tål att trampas ner, är att det beror helt och hållet på hur bra man är att trampa rakt ner. Trampar man tillräckligt snett finns det ingen tältpinne som klarar det, är man världsmästare i pinntrampning lär det inte vara några problem!

/ Stefan
 
Spik

Dom flesta tälttillverkare av tält i den högre prisklassen säljer nog tältpinnar som reservdelar. Om det beror på att tältpinnar räknas som förbrukningsmaterial (går sönder) eller om man räknar med att kunderna slarvar bort sina tältpinnar har jag ingen aning om.

Jag har för mig att jag läst att det finns dom som använder något slag av spik av något slag i stället för tältpinnar när marken är hård. Inläggen borde gå att hitta med sökfunktionen.

Per
 
Det är i de flesta fallen betydligt bättre att slå ner en tältpinne i marken, om man bara tar det lite lungt. Anledingen är att det är mycket svårt att få kraften enbart i pinnens längdriktning om man trampar ner den. Ofta applicerar man en betydande kraft i "tvärsled", vilket medför att man bygger upp ett vridmoment som sänker knäckkraften högst betydligt.

Som ett litet exempel kan man tänka sig att slå in en spik i en bräda. Att trampa ner tältpinnen motsvarar då att man slår spiken lite från sidan och inte rakt uppifrån, vilket givetvis medför att den böjer sig.

Så svaret på frågan om Hillebergs pinnar tål att trampas ner, är att det beror helt och hållet på hur bra man är att trampa rakt ner. Trampar man tillräckligt snett finns det ingen tältpinne som klarar det, är man världsmästare i pinntrampning lär det inte vara några problem!

/ Stefan

Det låter plausibelt; men det verkar också rimligt att y-pinnar är starkare än v-pinnar, så därför vore erfarenheter intressanta, alltså: hur mycket starkare.
(om v-pinnar väger 11 gram så väger y-pinnar 13).
 
Senast ändrad:
Hm, jag har Hillebergstältspikar från tidigt 80-tal i plast. De har sina begränsningar, men ingen har gått av hittills. Eller förresten en av den smala typen, av de två typerna, har gått av för 1-2 år sen tror jag, men det var i så fall p g a att jag har en lite ovarsam kamrat! ;-)

Fast senast jag tältade var det hårt i marken åt alla håll, så då slog jag i plastpinnarna med en bit av en 2tum4 som låg och skräpade. Tältspik är väl f ö nåt man lätt kan köpa från lite olika tillverkare så att man får lagom starka och tunga modeller utifrån sina behov.
 
jag använder mina lättvikspinnar när jag vandrar med tältet. I fjällen finns det ju ofta tillgång på stenar där det är hårt. När jag inte behöver bära packningen så tar jag med billiga rejäla stålpinnar, som man kan banka ner i marken på campingplatser tex utan att behöva förståra sin lättviktspinnar.
 
Jag tycker det låter som handhavandefel om man lyckas bryta av HB's tältpinnar.

Jag har aldrig brutit, men väl deformerat, tältpinnar.

Rätt många är eniga med mig att de har blivit rätt veka de senaste åren och skadas lätt i hård mark (och jag talar nu om att slå ned dem med sten e.d. om de inte går i med ett handtryck). Det finns säkerligen skäl att de kommit med nya serier nyligen.
 
Senast ändrad:
jag använder mina lättvikspinnar när jag vandrar med tältet. I fjällen finns det ju ofta tillgång på stenar där det är hårt. När jag inte behöver bära packningen så tar jag med billiga rejäla stålpinnar, som man kan banka ner i marken på campingplatser tex utan att behöva förståra sin lättviktspinnar.

Min tillvaro är inte så enkelt uppdelad. Mina senaste 38 utlandsresor har haft vandring som syfte och speciellt de senaste 10 åren har det ofta varit
fri tältning och camping på samma tur. Min senaste resa är rätt typisk: camping före turen, camping 2 gånger under turen, 7 fri tältning, en natt i fri stuga (men just i Skottland verkar campingplatser ha mark av yppersta kvalitet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.