Inte helt självskrivet.
Nja det är nog inte riktigt så enkelt är jag rädd. Om man tar det absolut enklaste exemplet, dvs kraft bara i längsled som appliceras genom skjuvcentrum, kommer pinnen som redan nämnts att knäcka enligt Euler's första eller tredje knäckfall. I detta fall kommer knäcklasten att vara direkt proportionerligt mot tvärsnittets lägsta yttröghetsmoment, om man förutsätter att pinnarna har samma material. Det är tyvärr inte självskrivet att en pinne med Y-profil har högre lägsta yttröghetsmoment än en med V-profil även om massan är högre. Det som man däremot kan vara helt säker på är att en pinne med O-profil är helt överlägsen på den här punkten, det är till exempel av den anledningen som alla cyklelramar byggs upp av rör-profiler.
Har man andra typer av lastfall, dvs den stora stygga verkligheten, blir det ytterligare en bra bit krångligare.
/ Stefan
Det låter plausibelt; men det verkar också rimligt att y-pinnar är starkare än v-pinnar, så därför vore erfarenheter intressanta, alltså: hur mycket starkare.
(om v-pinnar väger 11 gram så väger y-pinnar 13).
Nja det är nog inte riktigt så enkelt är jag rädd. Om man tar det absolut enklaste exemplet, dvs kraft bara i längsled som appliceras genom skjuvcentrum, kommer pinnen som redan nämnts att knäcka enligt Euler's första eller tredje knäckfall. I detta fall kommer knäcklasten att vara direkt proportionerligt mot tvärsnittets lägsta yttröghetsmoment, om man förutsätter att pinnarna har samma material. Det är tyvärr inte självskrivet att en pinne med Y-profil har högre lägsta yttröghetsmoment än en med V-profil även om massan är högre. Det som man däremot kan vara helt säker på är att en pinne med O-profil är helt överlägsen på den här punkten, det är till exempel av den anledningen som alla cyklelramar byggs upp av rör-profiler.
Har man andra typer av lastfall, dvs den stora stygga verkligheten, blir det ytterligare en bra bit krångligare.
/ Stefan