Hilleberg Staika vs Allak

Hej!
Jag står nu och väljer mellan kupoltälten Staika & Allak. Vill gärna hålla nere vikten lite, så jag undrar om någon känner till hur stor skillnad det egentligen är mellan dessa två tält? Är det stor skillnad över hur hård vind de klarar, då med tanke på väv, stänger m.m. Kommer till allra största del att använda tältet på vår - sommar - höst ovan trädgränsen samt på västkusten.
Prismässigt ligger de ju på ungefär samma peng. Finns det andra detaljer som skiljer dom åt?
Hittar inte så jättemycket information om just Allak på nätet, kanske för att det är relativt nytt jämfört med Staika.
Tacksam för svar :)
hälsningar
Andreas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!
Jag står nu och väljer mellan kupoltälten Staika & Allak. Vill gärna hålla nere vikten lite, så jag undrar om någon känner till hur stor skillnad det egentligen är mellan dessa två tält? Är det stor skillnad över hur hård vind de klarar, då med tanke på väv, stänger m.m. Kommer till allra största del att använda tältet på vår - sommar - höst ovan trädgränsen samt på västkusten.
Prismässigt ligger de ju på ungefär samma peng. Finns det andra detaljer som skiljer dom åt?
Hittar inte så jättemycket information om just Allak på nätet, kanske för att det är relativt nytt jämfört med Staika.
Tacksam för svar :)
hälsningar
Andreas

Ring Hilleberg, det är mitt tips om du vill veta hur modellerna skiljer sig åt i hårdväder. De hårdtestar sina modeller flera säsonger innan de tas ut på marknaden och de får in rapporter från expeditioner som använder grejorna. Helt säkert vet de om det finns några avgörande skillnader. Och de gillar att prata tält :).

//J

Ring Hilleberg, det är mitt tips om du vill veta hur modellerna skiljer sig åt i hårdväder. De hårdtestar sina modeller flera säsonger innan de tas ut på marknaden och de får in rapporter från expeditioner som använder grejorna. Helt säkert vet de om det finns några avgörande skillnader. Och de gillar att prata tält :).

//J

Tack! Tror det får bli så! :)

Nej, men vile omformulera hela tråden, dock verkar det ju av någon anledning inte gå att ta bort sina tidigare trådar...
Så du behöver inte låta så negativ.

jag tycker med att det finns ingen anledning att vara så negativ bara för det,det finns rätt mycket speciella människor på detta forum har jag märkt, tyvär.

är med i andra forum o där är det inte alls sån dålig attityd från vissa människor som det är här:(

mvh/pelka

jag tycker med att det finns ingen anledning att vara så negativ bara för det,det finns rätt mycket speciella människor på detta forum har jag märkt, tyvär.

är med i andra forum o där är det inte alls sån dålig attityd från vissa människor som det är här:(

mvh/pelka

Hej!
Tråkigt när människor inte kan hålla tonen vänlig.
Har inte märkt av någon dålig attityd än men har bara varit medlem i några dagar :)
Det var inte min mening att lägga upp två st trådar som handlade om samma sak, visste bara inte att man kunde redigera i sin egen tråd i efterhand. Helst hade jag velat ta bort den men det går visst inte.
Sen kan jag bara tycka det är lite onödigt att ha förutfattade meningar som killen hade på denna tråden.
Ha det gött!

Tycker du tryggt kan köpa dig ett snyggt rött Allak, det tål vind jag lovar dig! Har själv 3st HB å Allak är det jag är mest nöjd med å använder mest!
Det är ju trots allt inget husköp det gäller så slå till ;)

/Janne

Tror absolut att du klara dig med Allak, har själv en Jannu (oxå med kerlon 1200 väv och 9mm stänger) och den är hur stabil som helst! Staikan skulle jag nog välja enbart om jag inte bryr mig om vikten och använder mitt tält oerhört mkt (flera månader varje år).

/Petri

så blev det!

Helt å fint va det :)
Gissa hur populärt det var hemma med ett Allak som tog upp hela kök o vardagsrummet :D
Hade!
/A

Bilagor

• web.jpg
    web.jpg
    36.4 KB · Visningar: 2,962

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips