Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT

Mitt nallo 2GT (årsmodell 2008) väger 2596gram, så enligt mig stämmer HB:s viktangivelser bra. Gäller även mitt Akto, som väger 1509g.

Jag tycker inte jag har lider speciellt mycket av att ventilerna och dörren i yttertältet inte har myggnät. Hade ett FJ Akka innan och precis som chnaon skriver, så kommer myggen in via underkanten av tältduken (visst blir det mindre mygg, men myggfritt blir det inte).

Blir det överjäkligt mycket mygg och knott (som under jämtlandsvandringen sommaren 2009) funkar det fint att rulla bort hela fronten på absiden på Nallo 2GT och sedan ligga i innertältet med fin utsikt över omgivningen.

nallo3gtkortsida1.jpg

(bild lånad från kajak.nu)

Jag har heller inget att klaga på när det gäller ventilationen. Jag har tältat med det både på sommaren och vintern och tycker den funkar jättebra på sommaren och helt ok på vintern. Visst blir det lite kondensdroppar på insidan av yttertältet, men med en liten wettextrasa kan det lätt torkas bort innan tältet tas ner. Jag kan ju nämna att jag oftast använder ett extragolv som även täcker hela absiden (precis som på bilden). Det tar nog bort en hel del markkondens...

Mvh,
Erik
 
Har ett Nallo 3GT , senaste modellen med upprullningsbar frontdel av absiden, uppskattar det mycket, härligt att ligga kvar i tältet och se ut över en fin fjällsjö på morgonkvisten,. Har tältat i hårdvind, värmebölja o stekande sol, regn, klarat allt med glans, aldrig på vintern, inte aktuellt för mig.
Ventilerar oftast max vid finväder ,bl.a så är "dörren" på innertältet är dubbel så jag brukar rulla ner ena delen en bit eller hela för genomdrag. Då solen gassar på morgonen så öppnar jag alla ingångar på absiden.
Har inte upplevt någon kondens som varit besvärande eller som jag tänkt på. Tur?
Var orolig för mygg och knott i somras då det saknar myggnät i absiden men upplevde inte det som något problem.

Valde mellan Nammtj 3GT, Kaitum 2 o Nallo 3GT, blev ett Nallo GT pga bl.a den lägre vikten mot Nammatj och absiden gentemot Kaitum . Har haft ett Keron 3 och då jag oftast bär tältet själv så uppskattar jag drygt 1 kg mindre vikt på mina axlar. Annars var Keron ett kanontält, går att sitta fyra stora vuxna inne i innertältet och spela kort om mygg o knott är outhärdliga
Kontrollvägde mitt tält då det var nytt och vågen visade nästan exakt 2.8 kg.
Om vikten är viktig är mitt råd Nallo GT, annars Nammatj 3GT, bättre innertältsutrymme. Klart den upprullingsbara fronten på Nallo GT är inte så dum, Hmm
 
Namatj

Tänker du inte använda tältet på vintern, inte störs av mygg i absiden, den låga fotänden/absid, ett tält som är ganska högt på mitten med olika långa bågar och, i mitt tycke, dåliga ventilationen, där det primära är att bära lätt så blir svaret utan tvekan Nallo.

Skall du vintertälta, inte vill ha mygg i absiden, kan ha ett lite lägre tak men vill ha jämn höjd i absid och innertält, lite bättre ventilation, lika långa bågar och står ut med den extra vikt som ett sådant tält medför , då rekomendrar jag Namatj.

Nallo har en stor fördel och det är vikten. Riktigt skönt att bära mindre.
Namatj kammar dock hem komfort-poäng.
Ingen av modellerna är dålig utan de är mycket fina och välarbetade.

Det här är hur jag upplever dessa två modeller av tält. För mig är komforten viktig men naturligtvis får inte tälten väga hur mycket som helst. Det måste ju vara en bedömmning som väder, vind, behov och vikt får styra. I dagsläget nytjar/har jag inte något Nallo men äger i stället Keron 3 Gt, Namatj 2 Gt och ett Kaitum 2 . Så det blir något av dessa som jag tar när jag använder tunneltält.
 
Skall du bära eller skall det bäras av flera/fortskaffningsmedel? Den där extra stora absiden skall oxså bäras.
Att kroka ner innertältet är ingen stor sak men då har man utrymmet utan vikten, kan vara värt att tänka på.
Nallo2 räcker mycket länge och är lättast!
Ett hemmagjort extragolv av byggplast håller markfukten under plasten.
Att lyfta på tältduken förbättrar ventilationen fenomenalt, 1/2 weetexduk räcker länge....
 
Nallo är ju mindre invändigt också och har dessutom lägre höjd vid fötterna vilket gör att sovsäcken lätt har kontakt med duken och blir fuktig på vintern.

Nallo o Nammatj är ju väldigt lika men ändå inte.

Beror på användingsområde. Kan du beskriva mer hur ditt behov ser ut?

Vandra mycket vår,sommar,höst och flytta tältet varje dag. Ofta vara ensam eller alltid två/tre?
Vara ute mer än en vecka/vinter?
 
Så som det ser ut nu så skall jag vandra 12dagar i sommar och då är vi sammanlagt 5 personer, dvs 2st 2-3mans tält. Vi har ett i gruppen (3mans)men behöver ett till.
Vintertältnings ser jag som ganska avlägsen utan det handlar om barmarksterräng allt som oftast men som sagt så skall möjlighetens finnas till vintertältning.

Har även lite drömmar om att kanske dra mig upp på Kili eller Eldbrus i framtiden och det är ju en storfördel om det fungerar både i varma och kalla klimat. med tanke på ventilationen.

kaitum tältet som nån nämde har jag inte tittat på så mycket just pga av att den har 2 ingångar, detta verkar bara vara meckigt i mitt huvud?
1200 eller 1800väven spelar ingen roll. Det är vikt mot komfort.
Jag är inte den som rynkar åt näsan för att bära litegranna på ryggen men allt har sin gräns. Nu när jag verkligen kan välja så är det klart att man vill att det skall väga så lite som möjligt men ändå vara grymt bra!
Tältet är främst tänkt till att vara till 2personer och i vissa fall enmans.
Har även funderat över GT verisonerna, jovisst det känns ju gött att ha mycket utrymme men hur mycket använder man verkligen det till mer än att lägga kängor/ryggsäckar där?
 
Nallo/Nammatj

Jag har ett Nammatj 3GT och ett Nallo 2GT, båda har några år på nacken,

Det är ju orättvist att jämföra ett 3 med ett 2 pesonerstält men Nammtj är komfortablare och kanske något lättare att handha och ventilationslösningen är bättre.

En stor skillnad är hur tälten reagerar i fukt där Nallot med sin tunna väv sackar ihop betydligt mer.

GT-absiden, som jag har i båda tälten är guld värd, och vikten per person är ynka 2 hekto. Ingen big deal enligt mig. Båda tälten väger för övrigt 1,2 kg per person när dom är fullbelagda.

Jag använder Nallot för längre vandringar under barmarksperionden då man är 2 personer och Nammtj för 3 personersturer, paddling, vinterturer och då jag helt enkelt vill ha lite mera plats t.ex. en helgtur med familjen.

Båda tälten är mycket bra. Du kan inte välja fel.

Uffe
 
haha istället för att ta bort en modell så får ni mig att lägga till en att välja mellan. Dock så försvinner 20cm i bredd och 3 mans utrymmet försvinner helt och hållet. och vikten landar på 3.4.

Så som jag ser det:
nammatj 3gt
+ventilation som talas om här
+myggnät i dörrn
- det går inte att rulla upp absiden
-"hög" vikt

Nallo 3gt
+upprullande av absiden
+låg vikt
-ventilationen
-låtande väv när det är regnar och blåser hårt

kaitum 2gt

upprullande av absiden
bra vikt
ventilation
-enbart 2 mans
låtande väv osv...

hmm detta blir inte lätt.
 
Myggnät i absiddörren

Jag tycker inte det gör varken från eller till. Tror att det går att ta bort på nyare Nammatj. Det skulle jag göra.

Är myggen dj*vliga sitter man i innertältet ändå.

Uffe
 
Till eller från

Fast om inget av detta hade spelat någon roll eller inte gjort till eller från hade nog tältköparna endast införskaffat Nallo eller Namatj?
 
Hej!
Jag har tyvärr ingen erfaranhet av Nallo men jag har gjort ett antal nätter i ett Nammatj 3 GT. Jag kan helt klart rekommendera det tältet. Jag har sovit i det både under riktigt varma sommarnätter samt i djup snö och minusgrader under vintern och det tältet har aldrig gjort mig besviken hittills.

Att ha GT-varianten är bra om man vill kunna laga mat i absiden utan att det blir trångt. Men vill man ha ett lätt tält så finns det säkerligen andra modeller som lämpar sig bättre men jag har haft turen att inte vara den som burit det :)
 
Det handlar om 900gram mellan nallo gt 3 o Nammatj GT 3 tältet spelar det verkligen så stor roll om tältet väger så lite mer om du väljer Nammatj GT 3??

det orkar du nog bära;)

annat om en sovsäck eller ett liggunderlag väger 900g mer tycker jag,då skulle jag välja det lite lättare alternativet,

bara en tanke från mej;)



jag har själv nyligen köpt ett Nammatj GT3 ,ska upp till norrland o testa det i sommar :),är super nöjd med det när jag har slagit upp det här hemma,kanon bra med den stora absiden m.m.

jag hadde samma tankar om vikten med men jag valde Nammatj GT3 till slut
/P
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.