Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt

Nä, skomakare bliv vid din läst. Undrar hur mycket det spelar in att man näppeligen kan begära en halv månadslön för fyra kvadratmeter silnylon...Eller är jag cynisk nu?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det ságs att det är just de underbetalda som inte har râd att köpa billigt.

Samt lär det ju vara mer miljövänligt att köpa grejer som hâller längre, eller? ;)
 
Hillebergs klarar sig nog med det de har. Vore de mer intresserade av, och insatta i, lättpackning, skulle de givetvis starta ett undermärke. Men jag gissar att de finge svårt att klämma in sig på den rådande marknaden.
 
Tror att de gör rätt här. Hela varumärket vill signalera "kompromisslöst" (utöver då möjligen vikt och pris...). Att tumma på det urholkar varumärket, jag blev förvånad när de tog fram Raid och jag tror det försvinner rätt snart. Alternativet är nog snarare att starta ett annat varumärke, som Camoscio säger, men så länge deras nuvarande produktlinje med tillhörande varumärke expanderar (huruvida det tar marknadsandelar framgår inte, men jag antar att de gör det på USA-marknaden, den kan knappast ha vuxit med 65 % per år...) så verkar det vara en onödig utspridning av resurserna...

Jag tror att vi som konsumenter tjänar på att det finns flera nischspelare som gör sitt bästa på sina respektive segment snarare än att alla försöker göra allt...
 
Senast ändrad:
Tror att de gör rätt här. Hela varumärket vill signalera "kompromisslöst". Att tumma på det urholkar varumärket,

Ja, det är ju precis så de tänker. Det tråkiga är att jag vet att de, om de kunde gå utanför de uppsatta Hilleberg-ramarna, skulle kunna göra riktigt bra grejer för riktiga lättpackare.

Att starta ett undervarumärke finns det antagligen inte resurser till, precis som du säger. De har att göra så det räcker med dagens produktion. Och varför ta risker när man redan säljer mer än man kan tillverka?

jag blev förvånad när de tog fram Raid och jag tror det försvinner rätt snart. A

Man tyckte väl att Rajd var ett måste för USA-marknaden. Vad jag har förstått när jag har pratat med dem skulle de helst av allt inte ens sälja Rajd i Sverige, eftersom svenska konsumenter tror att allt Hilleberg gör går att jämföra med ett Keron.
Redan Nallo ställer till informationsproblem för att många konsumenter tror att det bara är en billigare och lättare variant av Nammatj, och inte ett lättviktstält med andra material och konstruktionslösningar.
"På mitt gamla Keron kunde jag parkera skotern i innertältet, men på mitt nya Nallo blev det märken i golvet - varför det?" :)
 
Man tyckte väl att Rajd var ett måste för USA-marknaden. Vad jag har förstått när jag har pratat med dem skulle de helst av allt inte ens sälja Rajd i Sverige, eftersom svenska konsumenter tror att allt Hilleberg gör går att jämföra med ett Keron.
Redan Nallo ställer till informationsproblem för att många konsumenter tror att det bara är en billigare och lättare variant av Nammatj, och inte ett lättviktstält med andra material och konstruktionslösningar.
"På mitt gamla Keron kunde jag parkera skotern i innertältet, men på mitt nya Nallo blev det märken i golvet - varför det?" :)

Aha, därav GT alltså... ;) Skoter Grand Touring...

Lite intressant fall när man blir låst av sitt varumärke på det viset; för mycket brand equity för att sätta det på spel samtidigt som man missar affärsmöjligheter... Jag kan hålla med om att det är synd att deras kompetens inte får spela ut ordentligt i lättviktssammanhang. Men vi får väl se, fortsätter de växa som de gör i USA lär väl saker hända, företag som får såna framgångar brukar väl ha svårt att bli vid sin läst, eller ser i alla fall till att definiera om den...
 
Har ni redan glömt levernasproblemen från i somras

En personlig undran
Om man inte klarar av att leverera inom rimlig tid efter beställning, och inte kan/törs producera och lägga på lager under lågsäsong, så är det nog ingen bra strategi att utöka sortimentet ytterligare.

Per
 
Har ni redan glömt levernasproblemen från i somras
Om man inte klarar av att leverera inom rimlig tid efter beställning, och inte kan/törs producera och lägga på lager under lågsäsong, så är det nog ingen bra strategi att utöka sortimentet ytterligare.

Det är väl ungefär det vi säger?

Men det är ju solklart att Hilleberg skulle kunna leverera mer om de flyttade tillverkningen till Asien. Även där sitter varumärket i vägen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips