Hilleberg hindrar fri handel

Ett Hilleberg Kaitum 3GT som kostar 925 usd (6022 sek) får man betala ca 8840 sek för (+ca 100 sek speditionsavgift) om man räknar på 12% tull samt 50 usd frakt (samt givetvis 25% moms). På det tätet sparar man alltså ca 800 sek (rek pris 9700 sek).

Mycket snö men ingen ficklampa!

800 spänn för extra strul, osäker leveranstid och jäkligt mycket mer arbete för att fixa garantiärenden. Jag lägger hellre min tid och energi på annat och betalar 800 spänn för en investering jag räknar med ska hålla minst 20 år.
 
Jag är rätt säker på att trådskaparen inte jämför rättvist. Om man t.ex. helt räknar bort momsen så blir det ju en suprbra affär och visst kan man ha tur med frakten alternativt handla på plats i utlandet och smuggla genom tullen. Att tycka att Hilleberg tar ockerpriser hemma känns inte helt fair i så fall men vi får avvakta länk och pris innan jag ropar hej.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att tycka att Hilleberg tar ockerpriser hemma känns inte helt fair i så fall men vi får avvakta länk och pris innan jag ropar hej.

Det beror ju till sist på dollarkursen. 6,50 idag, 6,00 för ett par veckor sedan och runt tian för några år sedan. Då var det dyrt att köpa HB från USA istället.
 
I internationell handel är det kotym att försöka stödja och skydda sina àterförsáljare pà varje marknad, och undvika parallell-import fràn länder samma produkt av nâgon anledning är billigare ( idetta fall opga làg USD-kurs).

Om trâdskaparen tánker in sig i en situation där han blir generalagent för ett varumärke i Sverige. Han lägger ned tid och pengar pà att sälja in detta märke hos svenska butiker och köper in ett större varulager produkter för att börja leverara till de kunder han lyckats skaffa.

Samtidigt finns samma produkter även tillgángliga i USA, vars valuta har en tendens att svinga ganska kraftigt, vilket gör att varumárkets produkter ibland kan köpas mycket billigare därifràn om man räknar om kursen i kronor.

Vad skulle tràdskaparen anse om ledningen för det varumárke han är generalagent för i Sverige om de i det fall svenska konsumenter istállet för att köpa hos hans svenska kunder började bestálla hos butiker i USA:

a: tillätt detta beteende (och trâdskaparens tid och pengar bortkastade, varulager osâlt)

b: hindrade detta beteende, pà det att tràdskapen finge lön för medlagd möda, pengar och riskt-tagande.



Mvh, Masse
 
Ett i mitt tycke intressantare "handelshinder" är att viss i USA tillverkad friluftsutrustning inte kan näthandlas till Europa på grund av kravet på CE-märkning.

Va? CE-märkning krävs bara om du tänker SÄLJA något inom EU. Att köpa något (för eget bruk) från utlandet ska inte påverkas av reglerna om CE-märkning.
 
Samtidigt finns samma produkter även tillgángliga i USA, vars valuta har en tendens att svinga ganska kraftigt, vilket gör att varumárkets produkter ibland kan köpas mycket billigare därifràn om man räknar om kursen i kronor.

Men dollarns svängningar påverkar väl också hur mycket Hilleberg får betalt för tälten när de säljer dem till återförsäljaren i USA?

Så om Hilleberg sålde tälten för samma pris till alla marknader så skulle det bara vara återförsäljarnas marginaler som styrde deras vinst. Och då skulle inga återförsäljare kunna sätta överpriser tack vare nån "monopolsituation".

Det är inte utan anledning som det finns konkurrenslagstiftning. Tyvärr fungerar den (ännu inte) internationellt, däremot fungerar den ju i alla fall inom EU numera.
 
Det är inte utan anledning som det finns konkurrenslagstiftning. Tyvärr fungerar den (ännu inte) internationellt, däremot fungerar den ju i alla fall inom EU numera.

Förutsatt att man är ansluten till Euron så att man konkurrerar på lika villkor (nej, jag ville inte väcka en Eurdebatt - det var bara ett konstaterande)
 
Men dollarns svängningar påverkar väl också hur mycket Hilleberg får betalt för tälten när de säljer dem till återförsäljaren i USA?

Så om Hilleberg sålde tälten för samma pris till alla marknader så skulle det bara vara återförsäljarnas marginaler som styrde deras vinst. Och då skulle inga återförsäljare kunna sätta överpriser tack vare nån "monopolsituation".

Det är inte utan anledning som det finns konkurrenslagstiftning. Tyvärr fungerar den (ännu inte) internationellt, däremot fungerar den ju i alla fall inom EU numera.

Sâ länge Hilleberg inte är världens enda tälttillverkare tror jag knappast vi kan tala om en monopolsituation. Jag tror knappast heller att Hilleberg har en sà pass stark stállning internationellt inom tältbranschen att de missbrukar sin ställning till att bediva monopol-liknande metoder. Vad de gör, och det gör som sagt de flesta, är att de försöker hàlla en nâgorlunda jämn prisbild världen över och pà sà undvika parallell-import vilket som sagt är negativt för deras àterförsäljare i de länder som för tillfállet har hög valuta.

Motsvarande situation ràdde för ett tiotal âr sedan när USD var högre án Euron och europeiska webshoppar (läs Barrabes) översvämmade den amerikanska marknaden med "billiga" produkter. Efter pàtryckningar frân t.ex La Sportiva USA, som plötsligt inte sâlde en sko i USA, tvingades Barrabes att sluta sälja just detta märke (och andra) pà postorder till USA.

Inom Euro-zonen har vi inte lángre detta problem, utan eventuella mindre prisskillnader beror snarare pâ olika lánders olika skatte- och allmänna konstnadsnivàer. Inom EU brukar ej heller företagen försöka stoppa webhandel mellan länder. Ett undtatag är att man kanske försöker undvika mer oseriösa webshoppar som jobbar utan lager etc., och pà sà vis kan pressa `priserna till alltför làga nivàer, vilket ju sker pà bekostnad av seriösa âterförsáljare med personal, lager etc. som omöjligen kan komma ned pà dessa nivàer utan att förlora pengar.


"Överpriser" existerar sällan hos de mer seriösa och hantverksmássiga varumárkena, utan priserna ligger pà den nivâ de bör för att företagen ska kunna fortsätta att utveckla och tillverka sina produkter, samt butikerna tjána en slant som gör det lönsamt att riskera att bestálla in stora varulager varje âr utan att veta om de kommer att kunna sálja det eller inte.
 
Lokal skatt betalas inte om varan skickas utanför delstaten (och företaget inte har någon butik i delstaten det skickas till).

För övrigt så, som någon redan påpekat, kan det ju vara så att Hilleberg vill skydda sina återförsäljare i Sverige (Europa).

Jag har aldrig fått den lokala skatten avdragen när jag köpt nåt per postorder från USA till Sverige. Man får betala både den lokala "momsen" och den svenska. Däremot har jag aldrig fått nåt tullpåslag utöver moms och expedtiionsavgift, mer än möjligen på 2 %.

Allt jag skickat efter, utom böcker, har tullats in korrekt så att jag fått betala moms osv för att kunna hämta ut paketet. (Eller möjligen per faktura i efterskott?)
 
Sâ länge Hilleberg inte är världens enda tälttillverkare tror jag knappast vi kan tala om en monopolsituation. Jag tror knappast heller att Hilleberg har en sà pass stark stállning internationellt inom tältbranschen att de missbrukar sin ställning till att bediva monopol-liknande metoder.

Det fanns kanske en anledning till att jag satte "monopolsituation" inom citationstecken? Sen var det ju inte Hilleberg jag syftade på utan återförsäljarna.

Om det inte finns nån som säljer Hillebergs tält till annat än listpris så är det inte fri konkurrens. En återförsäljare ska kunna sälja en produkt till inköpspris eller t.o.m. under inköpspris. Det ska inte tillverkaren kunna protestera mot.

Inom EU brukar ej heller företagen försöka stoppa webhandel mellan länder.
Det beror på att de inte får det, det är olagligt.
 
Inom EU har jag flera gånger blivit hänvisad från t ex tysk eller dansk återförsäljare till den svenska, p g a tillverkaren (Belgien) inte tillåter att de olika ÅF säljer på varandra nationsmarknader.

Vad gör man åt det, egentligen?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips