Angående uppsättning av Tarptent Stratospire.
Den uppsättningsvideo som visas av tillverkaren är visserligen inte felaktig (man kan bevisligen göra så), men den är ett marknadsföringsmässigt misslyckade för en produkt som de marknadsför som sin mest vädertåliga modell.
När jag satte upp mitt Stratospire så spikade jag fast
alla fästpunkter i marken, och sen stoppade jag in stavarna. Alltså precis som man gör med ett Enan (eller med alla andra nordiska tunneltält).
Skillnaden består alltså enbart i att man måste stoppa in två stavar, istället för en (1) båge.
Något krångligare men inte problematiskt ens i hård vind.
För att förklara lite mer ingående var Stratospires svagaste punkt är.
I huvud- och fotända finns två kolfiberstavar (blå markering).
När vinden pressar mot duken så vill stavarnas övre punkt rotera enligt röd pil.
Eftersom vandringsstavarna är styva och konstruktionen som helhet inte flexar så mycket, så överförs all kraft till tältspiken och tältspikens lina (gul markering). Linan är fäst i tältet i ett rejält fäste, så det i sig är inget större problem.
Problemet är att stratospire sluttar ganska brant, så hävstångseffekten gärna vill
lyfta spiken uppåt ur marken.
Denna effekt har man även på Enan och dess likar, men då Enan inte sluttar lika brant, samt har en flexibel tältsång, så blir det inte alls lika påtagligt. Kraften fördelas ut annorlunda och spiken lyfts inte uppåt på samma sätt.
Mitt exemplar utrustade jag med en bit extra tältlina och säkrade upp med en extra spik, bara för att säkra upp (grön markering, på ett ungefär).
Detta är på inget sätt en dealbreaker men man bör vara medveten om detta, framför allt om spiken sitter i grus, sand, eller annan mark som inte håller spiken så bra.
Om denna spik släpper så finns risk att den lösa tälthalvan tar vind, och det kan ju sluta lite hur som helst...
Hur som helst.
Jag hade inte tvekat det minsta att använda ett Stratospire 1 på sommarfjällvandring längs led.
Det är ett stadigt, väl konstruerat och välsytt tält med mycket utrymme.
Mycket goda ventilationsmöjligheter, samtidigt som det kan stängas helt.
På minussidan:
Innertältsgolvet av silnylon/silpoly och inte PU-belagd duk. Det är mestadels en vanesak, men en sådan golvduk tål inte att slås upp i ett träsk.
stormlinorna som medföljer är alldeles för korta. De fungerar mer som staglinor än som stormlinor. Jag bytte ut dem på mitt tält.
Visa bilaga 48240
Visa bilaga 48239