Hilleberg Enan vs Tarptent Stratospire 1 - Gröna Bandet

Tjena!

Jag ska under sommaren vandra Gröna Bandet solo och behöver ett nytt tält. Har sökt och läst en hel del och beslutade mig för att köra på Tarptent Stratospire 1. Såklart fått upp mycket om Hilleberg men tyckt priserna varit för höga så inte varit aktuellt för mig. Men har nu fått ett erbjudande om att köpa ett helt nytt Enan för 5800:- och har då blivit lite osäker på vilket alternativ som är bäst. Vad skulle ni rekommendera?

Jag har 18 års erfarenhet av att tälta året runt.
Mina krav på tält är stabilitet, ventilation och mycket utrymme.
Inget av tälten ovan erbjuder utrymme stort nog för mig så då går det bort.
Däremot har jag alltid en tarp över tältet (det ger större skyddat utrymme, skyddar tältet från UV strålning, nederbörd och jag har oftast ett helt torrt tält att packa ihop).
Det har hänt att tarpen har havererat i dåligt väder men då jag fortfarande har tältet så förlorade jag bara lite skyddad plats och tältskydd, ingen större katastrof.
Enan ser ut att vara välventilerat och jag gissar att det klarar större påfrestningar än Stratospire 1 som förlitar sig på vandringsstavar
Ett tarptält går att sätta upp bra men väldigt sällan bra nog för att det skall fungera optimalt för stabilitet då platsen avgör förutsättningarna. Den perfekta tarpuppsättningen finns bara i teorin, inte i verkligheten.
Av alternativen du presenterar så skulle jag välja Enan då fjällväder är mer ombytligt än väder i övriga landet. Förstärk med extra staglinor så det klara lite tuffare väderförhållanden för säkerhet. Enan ser dessutom ut att ha bra ventilation. Det minskar kondens och förbättrar luftkvalitén inne i tältet. Nackdelen för det tältet är regnstormar. Är någon av kortsidorna mot vinden när det regna och blåser kraftigt så blir det blött i tältet.
Samma problem har visserligen tarptältet. Ventilationen är duken som går upp en bit från marken. Vid regnstorm så kan du räkna bort 35 cm från ytterduken inåt som torrt utymme initialt. Lägg till tid och vattnet kryper längre in.
Min gissning är att Enan klara större påfrestningar än Stratospire 1 i skitväder.
Duken kommer att fladdra och stången kommer att röra sig men med extra staglinor är det inte troligt att stången bryts i storm.

Enan är definitivt bättre i vind men skulle säga att stratospire 1 vinner på övriga parametrar, silpolly ytterduk och väldigt mycket mer space invändigt, kör det med solid inner. Köpte precis ett arc dome 1 från tarptent och är väldigt nöjd med kvaliten.

Har själv ett Enan och kan säga att det är litet! Jag,180 cm, med en liten hund på 12 kg får plats bra - när vi väl ligger på plats. Det är inte mycket utrymme att fixa med saker i tältet. Skulle jag gå Gröna bandet hade jag nog valt ett lätt men bra tvåmannatält, typ Hilleberg Anjan, för att kunna ha plats att greja, torka kläder, ta vilodag eller bli inblåst i. Niak är också ett bra alternativ, men jag tycker de fristående konstruktionerna verkar svårare att hantera själv i stark vind.

Men, Enan är ett väldigt bra tält! Tål vind och regn mycket bra. Det går att sätta för ventilationsplanelerna om det väntas riktigt busväder.

Jag har aldrig provat ett Tarptent så jag ska egentligen inte uttala mig, men efter att ha titta på videos om hur man sätter upp det och sedan tänker jag mig att göra det i en kall regnstorm efter en dags vandring.... nej tack :)

Hilleberg (finns säkert andra också) är designade för att kunna sättas upp i storm - med handskar på händera! Och sen vet jag att det kommer att hålla. Det är en trygghet som gör att jag sover bättre. Premiumtälten är dyra, men de håller och är säkra när det ombytliga vädret på fjället bjuder på överraskningar. "Planera för det värsta hoppas på det bästa" :D

Vi kan börja med att slå hål på några myter som presenterats några inlägg upp.
Bara för att det heter TarpTent så är det inte per automatik ett s.k. tarp-tält.
Stratospire är mer likt ett vanligt tält, men använder stavar istället för bågar.

Stratospires duk går hela vägen ner till marken om man vill. Det väljer man själv genom att justera längden på stavarna.
Ventilationen på Stratospire är bättre än Enans. Det finns ventiler både i ändarna och i toppen. De går att stänga om vädret kräver.

Stratospire står extremt bra i vind.
Det går att spänna som ett trumskinn och själva formen gör att vinden rinner över bra.
Men det är ju naturligtvis ett lätt tält som dessutom är ganska stort och högt.
Varken Stratospire eller Enan är tält för extrema väder.

I en katastrofsituation med extrem vind tror jag dock Enan är det bättre valet.
Enans är ett litet tunnentält. Det kommer lägga sig ner när det haverarar.
Stratospire kan inte lägga sig ner. Tältspiken i fot/huvud-ändan kommer släppa från marken, eller så släpper linfästet till den spiken.

Jag hänger på ovan och hävdar bestämt att stavtält generellt är mycket tåliga. Jag har haft flera och kommer att fortsätta med det. Vad gäller Enan eller Stratospire så vinner det senare på betydligt större utrymme. Utgå från bekvämligheten att ligga inregnad en hel dag i ett litet vs ett större tält.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag har ett enan sedan många år. Är 180cm och upplever det som väldigt rymligt. Det blåser inte in regn som gör innertältet blöt som några fått för sig. Otroligt enkelt att slå upp.

Jag hade lätt tagit ett nytt enan för 5800. De har ett bra andrahandsvärde sen också, och du kan säkert få 5000 för det efter turen om du säljer det.

Har haft liknande själv och har även ett stavtält idag som står stadigt när det blåser på, så är väl inget fel på dessa, men de är lite bökigare att sätta upp, speciellt om det är oväder kan jag tänka mig.

Angående uppsättning av Tarptent Stratospire.

Den uppsättningsvideo som visas av tillverkaren är visserligen inte felaktig (man kan bevisligen göra så), men den är ett marknadsföringsmässigt misslyckade för en produkt som de marknadsför som sin mest vädertåliga modell.

När jag satte upp mitt Stratospire så spikade jag fast alla fästpunkter i marken, och sen stoppade jag in stavarna. Alltså precis som man gör med ett Enan (eller med alla andra nordiska tunneltält).
Skillnaden består alltså enbart i att man måste stoppa in två stavar, istället för en (1) båge.
Något krångligare men inte problematiskt ens i hård vind.

I en katastrofsituation med extrem vind tror jag dock Enan är det bättre valet.
Enans är ett litet tunnentält. Det kommer lägga sig ner när det haverarar.
Stratospire kan inte lägga sig ner. Tältspiken i fot/huvud-ändan kommer släppa från marken, eller så släpper linfästet till den spiken.

För att förklara lite mer ingående var Stratospires svagaste punkt är.

I huvud- och fotända finns två kolfiberstavar (blå markering).
När vinden pressar mot duken så vill stavarnas övre punkt rotera enligt röd pil.
Eftersom vandringsstavarna är styva och konstruktionen som helhet inte flexar så mycket, så överförs all kraft till tältspiken och tältspikens lina (gul markering). Linan är fäst i tältet i ett rejält fäste, så det i sig är inget större problem.
Problemet är att stratospire sluttar ganska brant, så hävstångseffekten gärna vill lyfta spiken uppåt ur marken.

Denna effekt har man även på Enan och dess likar, men då Enan inte sluttar lika brant, samt har en flexibel tältsång, så blir det inte alls lika påtagligt. Kraften fördelas ut annorlunda och spiken lyfts inte uppåt på samma sätt.

Mitt exemplar utrustade jag med en bit extra tältlina och säkrade upp med en extra spik, bara för att säkra upp (grön markering, på ett ungefär).

Detta är på inget sätt en dealbreaker men man bör vara medveten om detta, framför allt om spiken sitter i grus, sand, eller annan mark som inte håller spiken så bra.
Om denna spik släpper så finns risk att den lösa tälthalvan tar vind, och det kan ju sluta lite hur som helst...

Hur som helst.
Jag hade inte tvekat det minsta att använda ett Stratospire 1 på sommarfjällvandring längs led.
Det är ett stadigt, väl konstruerat och välsytt tält med mycket utrymme.
Mycket goda ventilationsmöjligheter, samtidigt som det kan stängas helt.
På minussidan:
Innertältsgolvet av silnylon/silpoly och inte PU-belagd duk. Det är mestadels en vanesak, men en sådan golvduk tål inte att slås upp i ett träsk.
stormlinorna som medföljer är alldeles för korta. De fungerar mer som staglinor än som stormlinor. Jag bytte ut dem på mitt tält.

1773146689118.png

1773145880202.png

Ibland är Utsidan en helt fantastisk källa till information :) Tack för insikt @skogsbaronen

Jag kan komplettera med information om Enan. Den är som sagt lätt att resa, tåligt mm. mm. Den nackdel jag upplevt är om det blåser lite kraftigare och vinden vrider och börjar ligga på den långsida som inte är vestibulen. Då trycker ytterduken mot innerduken. Det är svårt att spänna upp yttertältet så att detta inte sker.

Angående uppsättning av Tarptent Stratospire.

Den uppsättningsvideo som visas av tillverkaren är visserligen inte felaktig (man kan bevisligen göra så), men den är ett marknadsföringsmässigt misslyckade för en produkt som de marknadsför som sin mest vädertåliga modell.

När jag satte upp mitt Stratospire så spikade jag fast alla fästpunkter i marken, och sen stoppade jag in stavarna. Alltså precis som man gör med ett Enan (eller med alla andra nordiska tunneltält).
Skillnaden består alltså enbart i att man måste stoppa in två stavar, istället för en (1) båge.
Något krångligare men inte problematiskt ens i hård vind.

För att förklara lite mer ingående var Stratospires svagaste punkt är.

I huvud- och fotända finns två kolfiberstavar (blå markering).
När vinden pressar mot duken så vill stavarnas övre punkt rotera enligt röd pil.
Eftersom vandringsstavarna är styva och konstruktionen som helhet inte flexar så mycket, så överförs all kraft till tältspiken och tältspikens lina (gul markering). Linan är fäst i tältet i ett rejält fäste, så det i sig är inget större problem.
Problemet är att stratospire sluttar ganska brant, så hävstångseffekten gärna vill lyfta spiken uppåt ur marken.

Denna effekt har man även på Enan och dess likar, men då Enan inte sluttar lika brant, samt har en flexibel tältsång, så blir det inte alls lika påtagligt. Kraften fördelas ut annorlunda och spiken lyfts inte uppåt på samma sätt.

Mitt exemplar utrustade jag med en bit extra tältlina och säkrade upp med en extra spik, bara för att säkra upp (grön markering, på ett ungefär).

Detta är på inget sätt en dealbreaker men man bör vara medveten om detta, framför allt om spiken sitter i grus, sand, eller annan mark som inte håller spiken så bra.
Om denna spik släpper så finns risk att den lösa tälthalvan tar vind, och det kan ju sluta lite hur som helst...

Hur som helst.
Jag hade inte tvekat det minsta att använda ett Stratospire 1 på sommarfjällvandring längs led.
Det är ett stadigt, väl konstruerat och välsytt tält med mycket utrymme.
Mycket goda ventilationsmöjligheter, samtidigt som det kan stängas helt.
På minussidan:
Innertältsgolvet av silnylon/silpoly och inte PU-belagd duk. Det är mestadels en vanesak, men en sådan golvduk tål inte att slås upp i ett träsk.
stormlinorna som medföljer är alldeles för korta. De fungerar mer som staglinor än som stormlinor. Jag bytte ut dem på mitt tält.

Visa bilaga 48240

Visa bilaga 48239
Är inte silnylon vattentätt?

Är inte silnylon vattentätt?
Inte på samma sätt som PU-belagd väv, som är som en tjock gummihinna som är helt tät. På den andra sidan är det en tjock och slitstark obehandlad väv.

Silikoniserad väv är tät för att den är tätt vävd och impregnerad med silikon. Den tål ett visst vattentryck, men sedan sipprar det igenom.

Men det största problemet är att silikoniserad väv har dåligt skydd mot vassa stickande saker.
Anledningen till att silikoniserad väv har så hög rivstyrka är för att trådarna glider iväg till närmsta ripstop-söm. Där samlas alla trådar till en tjock tråd, som är jättesvår att riva av.
Av samma anledning så är det väldigt lätt att sticka något vasst genom en silikoniserad väv. Väven går inte sönder, men trådarna flyttar snällt på sig. Testa att trycka en kulspetspenna mot tältväven så ser du =)

Så i en tältbotten av silikoniserad väv blir det lätt små osynliga hål, och när man dessutom ligger eller sitter på den så blir det dessutom högt tryck.

Är silikoniserad väv helt värdelös som tältbotten?
Nej den har andra fördelar såklart, men att tälta i en vattenpöl eller där vatten rinner under duken är en dålig ide.
Personligen tycker jag inte om silikoniserad väv i tältbottnen, men det är en personlig åsikt. Det är många tält som har sådan väv, och det fungerar bevisligen så pass bra att det säljs.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.