Helsport Varanger top-hat

Som en del vet så brände jag mitt varanger tält på första turen och nu har jag bestämt att laga det själv. Men då kommer mitt nästa problem, detta är min första kontakt med tipi tält och jag blir inte riktigt klok på top hatten.

När jag använde tältet sist så hade jag problem med top-hat:en den gick att stänga halva med hjälp av linor man drog i. Men andra sidan gick aldrig att stänga så fick sova med ett rejält hål vid skorsten.

Någon som vet om man kan hitta mer information om just top-haten i helsport Varanger.

Det är flera snören att dra i men känns som att den sitter fel på nått sätt...


Mvh Christian
 
Om jag minns rätt.

Det är väl en kon som är uppskuren från toppen till botten.

Dragsnörena är fästa i de nedre hörnen.

Snörena drar bara isär den uppskurna konen. Varje halva kan dras 180 grader, alltså ett halv varv. I det läget är alltså konen alltså helt öppen.
Sen drar du i de andra snörena för att dra ihop konen igen.

Min erfarenhet är att när det inte funkar, då har man lyckats trassla in ett snöre i något. Ofta i mittstången.
Det ska gå väldigt lätt att justera.
 
Det är lite knepigt att förstå hur tophatten fungerar utan att sätta upp tältet tycker jag. Som baronen säger så kan man trassla in linorna i mittstången. Så just momentet när du för in misstången i sin hållare krävs det att du har tungan rätt i mun. Jag brukar föra in min knutna näve för att hitta rätt väg mellan alla linor och band, och sedan för jag in mittstången längst med min arm. Kan vara lite svårt att hitta rätt väg med stången annars.

Här kommer några ledtrådar för att hantera topphatten:

Det finns två öppningar i topphatten. Varje öppning har en röd lina och en grön lina. Den röda linan är för att stänga och den gröna för att öppna. När du drar i den röda linan drar du samtidigt i den gröna och tvärt om.

Varje lina har ett snörlås på sig för att låsa hatten i ett visst läge. Har du låst fast den röda linan kan du inte dra i den gröna och tvärt om. Svårt att förklara men dra ut snörlåsen så du får ordentligt med slack i linorna så kan du testa dem en och en och se vad de gör. När du hittat önskat läge för topphatten låser du den på plats med hjälp av snörlåsen.

Har ingen bra bild men hittade denna på nätet.
På bilden har man dragit i den gröna linan från insidan av tältet, och samtidigt släppt efter på den röda.
Som du ser på bilden kommer öppningen att stängas om man drar i den röda linan. Men om den gröna är låst med snörlåset kommer det inte att gå. Så man måste släppa på den gröna först och sedan dra i den röda.

topphatt.jpg


Det finns även två gula linor från yttersta hörnorna av topphatten. Syns till vänster i bilden. De löper på utsidan av tältet och har en krok i änden. Du kan kroka fast kroken nånstans i tältet eller, vid behov, dra den till marken och fästa med tältspik. Den är för att hindra fladder vid vind.

När du använder kamin är det viktigt att ha koll på vilket läge topphatten är i och hur den kommer röra sig. Som du säkert har märkt :) Jag har kamin av annat märke men den dubbelväggiga skorstenssektionen jag har vid genomföringen till topphatten dämpar värmen tillräckligt för att topphatten kan ligga emot skorstenssektionens yttre vägg utan att smälta.

Det finns hakar på insidan av kåtan där du kan fästa linorna så de inte hänger och dinglar inne i tältet. Förutom att du vill akta dem från skorstenen så är det även så att de blir blöta vid regn och då rinner vatten längst med linan och droppar ner från den. Så sov inte under en hängande lina!

Kul att du ska reparera själv! Vi blir glada om du postar en bild sen :)

(Och som alltid: se till att ha bra ventilation när du eldar och glöm inte att öppna upp även de nedre ventilationsluckorna ordentligt.)
 
Om jag minns rätt.

Det är väl en kon som är uppskuren från toppen till botten.

Dragsnörena är fästa i de nedre hörnen.

Snörena drar bara isär den uppskurna konen. Varje halva kan dras 180 grader, alltså ett halv varv. I det läget är alltså konen alltså helt öppen.
Sen drar du i de andra snörena för att dra ihop konen igen.

Min erfarenhet är att när det inte funkar, då har man lyckats trassla in ett snöre i något. Ofta i mittstången.
Det ska gå väldigt lätt att justera.


Tack ska undersöka det närmare när jag lagar tältet 🙏.

MVH Christian
 
Det är lite knepigt att förstå hur tophatten fungerar utan att sätta upp tältet tycker jag. Som baronen säger så kan man trassla in linorna i mittstången. Så just momentet när du för in misstången i sin hållare krävs det att du har tungan rätt i mun. Jag brukar föra in min knutna näve för att hitta rätt väg mellan alla linor och band, och sedan för jag in mittstången längst med min arm. Kan vara lite svårt att hitta rätt väg med stången annars.

Här kommer några ledtrådar för att hantera topphatten:

Det finns två öppningar i topphatten. Varje öppning har en röd lina och en grön lina. Den röda linan är för att stänga och den gröna för att öppna. När du drar i den röda linan drar du samtidigt i den gröna och tvärt om.

Varje lina har ett snörlås på sig för att låsa hatten i ett visst läge. Har du låst fast den röda linan kan du inte dra i den gröna och tvärt om. Svårt att förklara men dra ut snörlåsen så du får ordentligt med slack i linorna så kan du testa dem en och en och se vad de gör. När du hittat önskat läge för topphatten låser du den på plats med hjälp av snörlåsen.

Har ingen bra bild men hittade denna på nätet.
På bilden har man dragit i den gröna linan från insidan av tältet, och samtidigt släppt efter på den röda.
Som du ser på bilden kommer öppningen att stängas om man drar i den röda linan. Men om den gröna är låst med snörlåset kommer det inte att gå. Så man måste släppa på den gröna först och sedan dra i den röda.

Visa bilaga 38279

Det finns även två gula linor från yttersta hörnorna av topphatten. Syns till vänster i bilden. De löper på utsidan av tältet och har en krok i änden. Du kan kroka fast kroken nånstans i tältet eller, vid behov, dra den till marken och fästa med tältspik. Den är för att hindra fladder vid vind.

När du använder kamin är det viktigt att ha koll på vilket läge topphatten är i och hur den kommer röra sig. Som du säkert har märkt :) Jag har kamin av annat märke men den dubbelväggiga skorstenssektionen jag har vid genomföringen till topphatten dämpar värmen tillräckligt för att topphatten kan ligga emot skorstenssektionens yttre vägg utan att smälta.

Det finns hakar på insidan av kåtan där du kan fästa linorna så de inte hänger och dinglar inne i tältet. Förutom att du vill akta dem från skorstenen så är det även så att de blir blöta vid regn och då rinner vatten längst med linan och droppar ner från den. Så sov inte under en hängande lina!

Kul att du ska reparera själv! Vi blir glada om du postar en bild sen :)

(Och som alltid: se till att ha bra ventilation när du eldar och glöm inte att öppna upp även de nedre ventilationsluckorna ordentligt.)

Tack så hjärtligt för den ingående beskrivningen. Ska undersöka detta ordentligt när jag lagar tältet. Självklart ska jag ta lite bilder 🙏😊🏕️
 
Lycka till med lagningen! Jag och min fru lagade några ganska omfattande skador på golvet och innertältets vägg på våran (nu sålda) tältkåta. På förhand kändes det läskigt då ingen av oss gjort något liknande, men det gick bra. Se bara till att inte sy ihop tygerna med varandra :rolleyes:

Men angående topphatten, det finns inga instruktionsfilmer eller recensionsfilmer på typ Youtube där det framgår hur man gör?
Jag har ingen erfarenhet av Helsport, men på Tentipi har jag flera gånger lyckats snurra till det lite när jag för in mittstången, men det är enkelt att fixa till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.