Helsport Rondane superlight 3

Tidigare tittade jag en del på dom tälten men struntade i dom efter att ha pratat med bla en återförsäljare som tyckte att det var "långa ledningar" vid reparationer och reklamationer. Det samt att det är litet, 90/70 bara i innertältet gjorde att jag valde bort det....med den prisbild som är.

Är man inte så lång och "bara" ska sova i tältet två personer så är det väl funkis.

Mtrl mässigt sett så är det snäppet klenare än Hillebergs "Yellow label" i jämnförelse. Ytterduken 15D ripstop(20D HB), Golvet är samma, 40D och innertältet är något klenare...men det har ju mindre betydelse.

Inga erfarenheter men mina tankar om tältet :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har haft ett Rondane Camp 3 i många år, vad jag kan se samma som "Superlight" men tyngre.

Fördelar: Robust, det har klarat hård vind på fjället bra. Lätt att sätta upp. Skönt med absid. Lätt för sin storlek (mitt väger 2.35 kg), gör att det fungerar som 1-pers. Bra ventilation!

Nackdelar: Lågt (90 cm i innertält). Snarare 2,5 pers än 3 (vi har ofta varit 2). Går inte att stänga ventilationen, vilket kan ha betydelse när det är ordentligt kallt och blåsigt.

Kort sagt ett riktigt bra tält om man kan acceptera den något låga höjden. Sen vet jag inte hur "Superlighten" står sig hållbarhetsmässigt, men om tyget och bågarna står pall så är konstruktionen mycket bra och robust.

Oki... låter ju rätt lovande iaf.. Jag är väl ute efter ett riktigt tält för 2pers +två huskys...

Vikten är ju till stor fördel för jag har tänkt använda tältet ensam med hundarna oxå...då slipper jag ha ett 2pers tält till solo turer..
Den låga takhöjden får man ju leva med när man ändå får ett lätt o hyfsat rymligt tält me större absid.

Vet någon om de är fästen för markspik nere vid stånghållaren o motsatt sida på superlight?

Det finns en bild på Helsports hemsida som visar hur det ser ut vid stånghållaren; där sitter en ögla för markpinne. Jag kan förstås inte svära på att motsvarande ögla finns på andra sidan, men det skulle förvåna mig mycket om den saknas...

Fick hem mitt nya boende.. Lyx me mer plats i absiden för att torka kläder,matlagning vid dåligt väder.. o massvis me utrymme för mig o två huskys i tältet..

Bilagor

• DSC_1269.jpg
    DSC_1269.jpg
    51.1 KB · Visningar: 1,530

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips