Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar?

Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan ett Helsport Reinsfjell Superlight 2 och ett Hilleberg Akto. Båda är begagnade. På lång sikt vill jag egentligen hellre ha ett tvåmannatält, för att kunna tälta tillsammans med vänner under fjällturer, men denna sommar skulle det egentligen kunna fungera fint med ett enmannatält också. Så, frågan är om det är värt att satsa på ett Akto nu, för att använda i sommar och sedan köpa ett tvåmannatält längre fram.

Har ni några spontana tankar eller tips? Kanske har ni testat något av tälten och har ni i så fall någon idé om vilket tält som är mest prisvärt?
 
Ett tvåmanna alla dagar.

Jag tycker att du ska köpa ett lätt tvåmanna på en gång, då har du mera utrymme när du är ensam och du kan vara två :)!

Jag har testat HB Akto under en del nätter, och ja det funkar...men man är ju som en mask när man ska ta på och av sig kläder tycker jag(med mina 190cm).

Så istället använder jag nu HB Niak (1.7kg) som solotält och det är helt suveränt. Har även använt HB Anjan2(1.8kg) som också fungerar riktigt bra.

Bra lätta tält med gott om utrymme när man är ensam och man kan vara två i dom :).
 
Telemark 2

Har Nordisk Telemark 2 ULW och är mycket nöjd.

Lätt
Bra ytor för 1 p funkar för 2 p
Packas ihop i litet format

Kanske värt att kolla upp!
 
Telemark

Stort tack för tipset! Det där tältet ser väldigt fint ut, imponerande låg vikt dessutom! Jag har inte stenkoll, så jag undrar vad den största fördelen med tunneltält (exempelvis Nordisk Telemark jmf med Helsport Reinsfjell) är? Funkar båda bra till fjällvandring tro? Och hur värt kan det vara att gå upp något i prisklass, exempelvis 3500 kr upp till 5500 kr vid köp av tält?
 
Stort tack för tipset! Det där tältet ser väldigt fint ut, imponerande låg vikt dessutom! Jag har inte stenkoll, så jag undrar vad den största fördelen med tunneltält (exempelvis Nordisk Telemark jmf med Helsport Reinsfjell) är? Funkar båda bra till fjällvandring tro? Och hur värt kan det vara att gå upp något i prisklass, exempelvis 3500 kr upp till 5500 kr vid köp av tält?

En sak du bör tänka på som gäller både Akto:t ochTelemarken, det är att dom har bara EN tältstång och ganska så brant sluttande mot fotänden.

Att vara två personer i Telemarken tex är ingen höjdare om man ska "leva" där inne, kanske stannar kvar i tältet en regnig dag/halvdag. Och ska den andra ut så får man formligen krypa över den andre.
Saker du bör ta i beaktning i ett längre perspektiv :)

Själv spenderar jag nog 12-14 timmar inne i tältet varje vandrings dygn, gör läger runt 18-tiden och brukar starta runt 08 nästa morgon.

Allt tält som är nämnda funkar i fjällmiljö, dom har siliconiserade yttervävar med en rivstyrka på ca 8kg vilket är fullt acceptabelt för tre säsonger.

Går man upp i prisklass får man oftast ett lättare tält, bättre gjort, bättre mtrl såsom tältdukar, stänger, dragkedjor, linor och markpinnar. Hur ventilationen är, sömnar....kort och sagt, bättre kvalla rakt igenom.
Ska man använda det mycket och under flera år så motiverar absolut ett högre pris anser jag.

När det kommer till tält så vill inte jag kompromissa, jag vill veta att vilket skräpväder jag är har, råkar ut för så kommer tältet att stå pall och jag får en god natts sömn, pigg att starta nästa dag :)!
Mitt ena HB har jag ägt i 11år (Kaitum)och det har fungerat perfekt, inte minska lilla detalj har felat under åren, både under sommar och vinterfjäll.

Men visst, det flesta tält även billigare funkar bra så länge vädret är ok!

Helsport Reinsfjell Superligt 2 som du nämnde ser spontant bra ut på bilderna på deras hemsida.
 
Jag hade att Akto (kanonbra tält), men sålde det och köpte ett Reinsfjell Superlight istället, just för att de extra grammen spelar inte mig någon roll och då är Reinsfjell mer flexibelt.
 
Bra input!

Tusen tack för era svar och för bra input! Låter som om Reinsfjell kan vara ett bra alternativ och verkar även vara värt att kosta på sig ett bra tält för att det ska hålla i ett par år!
 
Golvduken ser tunn ut...

.... så frågan blir då. Ni som har Reinsfjell Superlight. Hur håller golvet?

Tänker nog köpa footprint ändå men på ev soloturer så vill man kunna skippa det pg a den extra vikten.
 
Ja golvduken är jättetunn på Helsports superlight-serie. De har dumsnålat på den för att få ner vikten verkar det som. Den är halkig och känns inte trygg. Jag sålde mitt och köpte ett Hilleberg istället.
 
Just att golvduken är halkig är ett återkommande klagomål på Helsports Reinsfjell superlight. Jag har köpt ett sånt tält och kan lämna omdöme efter sommarens fjälltur.

Thure
 
Ja golvduken är jättetunn på Helsports superlight-serie. De har dumsnålat på den för att få ner vikten verkar det som. Den är halkig och känns inte trygg. Jag sålde mitt och köpte ett Hilleberg istället.

Ja, håller med. Det får ivf initialt bli att köra med footprint. Vikten för ett 2-personstält blir ändå ok + att man får golv i absiderna, bara det är mycket värt.

På soloturerna får mitt gamla HB Akto duga även i fortsättningen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...