Helly-tech???

Har varit på jakt efter en budget-skaljacka och hittade ett intressant objekt, Helly Hansen Traverse Jacket. Nu undrar jag om det finns någon med erfarenheter av denna jacka.

Jag undrar framförallt om Helly Hansens "Gore-tex" variant - "Helly-Tech" (tror jag de kallade den) - är något att ha. Om man kan lita på den i taskigt väder?

/Andreas
 
Helt värdelöst.
Mitt och hustruns regnställ från HH med Hellytech höll oss torra i strax under 14 år, för dom pengarna borde det hållit minst 20 :)

Allvarligt talat så är jag mycket nöjd med mitt "gamla" regnställ, tyvärr så blev tyget skört efter många års användande som universaljacka.
Byxorna som inte används så ofta håller mig torr o varm om benen fortfarande men jackan är utbytt mott en ny HH. Tycker dock att den nya är lite för tät inifrån jämfört med den gamla.
 
Min erfarenhet av ett par Helly-Tech byxor är att de håller absolut tätt för väta utifrån, medan de "andas" rätt dåligt och blir lite sunkiga. De brallorna har dock ett ganska grovt tyg, som i sig kanske inte "andas" så bra. En polare har ett bar lättare varianter i Helly-Tech och de verkar "andas" bättre, men är inte lika täta för väta utifrån. GT "andas" nog bättre, och XCR betydligt bättre.
 
dålig andning

Har haft min jacka i 1,5 år och håller med om att den andas dåligt men håller tätt bra. Detta var min första skaljacka så jag har inte så mycket att jämföra med.
/petter
 
Tack för åsikterna!

Tack för era inlägg, utifrån dem bestämde jag mig för att vänta ett par månader, göra ett försök att spara lite till, och förhoppningsvis ha råd att gå upp en prisklass.

/Andreas
 
Nytt tänk

Gore-tex, Helly-Tach i all ära men...

Har använt en Gore-texjacka i åratal och visst är det bra. Men förra året köpte jag en Nip-jacka (Fjällräven) i deras G 1000-material. Skuren i första hand som en klätterjacka.
När vintern kom hade jag svårt att slita mig från denna unerbara ägodel. Det slutade med att Gore-texjackan blev hängande kvar hemma. Jag har vaxat min Nip med jämna mellanrum och använder den året runt.Mycket smidig jacka för pengarna, (ca. 2000:) Funkade kanonbra hela vintern både hemma och i alperna.Oavsett väder.
 
Hel ok

Hejsan,

Läste precis en gammal tråd om falska TNF-jackor.

Men nu till ärendet.
Jag har en Helly Hansen jacka som jag köpt på HK Factory outlet för ett par år sedan.
Jackan heter "all mountain jacket" och hade alla lappar och etiketter som brukar sitta på nya märkeskläder.
På prislappen stod det att den var sänkt från ca 4500 till det jag gav, strax under 1000-lappen. Jag har inte hittat "all mountain jacket" på HHs hemsida eller i någon broschyr, så man undrar ju om den är äkta.
Men vi utgår ifrån att min jacka är en orginaljacka så kan jag ge följande lilla recension.

Den står pall för väder och vind riktigt bra men jag har blivit svettig i den då jag rört mej en hel del.
Slutsats: den tål regn och rusk bättre än t ex GTX men andas sämre.

Jackan är robust och tål hårda tag, inklusive att nötas mot en klippvägg.
Den är nerlusad med ventilationsmöjligheter (möjligen för at kompensera för tätare membran)
Slutsats: robust och genomtäkt men tung, nästan 1 kg.

Samanfattning:
Med tanke på vad jag gav är den mycket prisvärd. Ska du svettas i den så finns det bättre alternativ än Helly Tech. Likaså om du är gramjägare.

thats my $0.02 worth

Bengt
 
Helt ok

Hejsan,

Läste precis en gammal tråd om falska TNF-jackor.

Men nu till ärendet.
Jag har en Helly Hansen jacka som jag köpt på HK Factory outlet för ett par år sedan.
Jackan heter "all mountain jacket" och hade alla lappar och etiketter som brukar sitta på nya märkeskläder.
På prislappen stod det att den var sänkt från ca 4500 till det jag gav, strax under 1000-lappen. Jag har inte hittat "all mountain jacket" på HHs hemsida eller i någon broschyr, så man undrar ju om den är äkta.
Men om vi utgår ifrån att min jacka är en orginaljacka så kan jag ge följande lilla recension.

Den står pall för väder och vind riktigt bra men jag har blivit svettig i den då jag rört mej en hel del.
Slutsats: den tål regn och rusk bättre än t ex GTX men andas sämre.

Jackan är robust och tål hårda tag, inklusive att nötas mot en klippvägg.
Den är nerlusad med ventilationsmöjligheter (möjligen för at kompensera för tätare membran)
Slutsats: robust och genomtäkt men tung, nästan 1 kg.

Samanfattning:
Med tanke på vad jag gav är den mycket prisvärd. Ska du svettas i den så finns det bättre alternativ än Helly Hansen. Likaså om du är gramjägare.

thats my $0.02 worth

Bengt
 
Att man svettas i en jacka med membran av något slag är ju inget konstigt alls.
Så väl ventilerande membran finns inte(vadjagvet) så att man inte blir svettig under jackan vid hård ansträngning eller hög temp. Min nuvarnade HH-jacka har blixtlås under armarna som jag tycker fungerar toppen när jag börjar bli varm i kläderna :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...