Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor

karta

jag gick delar av leden med gröna kartan och den är fortfarande hel detta var 2:a veckan i september helt underbart väder med strålande sol.så köp vanlig grön karta och vik som vanligt fram aktuell del

vänliga hälsningar

kenneth malmer

Re: karta

backpack; sa:
jag gick delar av leden med gröna kartan och den är fortfarande hel detta var 2:a veckan i september helt underbart väder med strålande sol.så köp vanlig grön karta och vik som vanligt fram aktuell del

vänliga hälsningar

kenneth malmer
Gröna kartan, eller terrängkartan i skala 1:50000, finns ju bara i en fjällversion för södra fjällen.

Den versionen håller förresten på att bytas till Fjällkartan i skala 1:50000:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=913

Mitt stora kartfodral där jag har de kartor som för tillfället inte används väger 66 gram, det lilla kartfodralet som används för aktuell karta väger 36 gram. Krävs inte så många laminerade kartor för att man ska tjäna viktmässigt på vattentäta kartfodral. Enkelt också. Kartor är trevligt, nyttigt och användbart. Jag brukar komplettera med även vegetationskartan, men det kanske inte vikten är värd om man ska gå led.

Raskesven

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: karta

Raskesven; sa:
Jag brukar komplettera med även vegetationskartan, men det kanske inte vikten är värd om man ska gå led.

Hm, vad är vegetationskartan egentligen? Jag läser på Lantmät. hemsida men blir inte klok. Finns den att köpa i vanlig butik? Det låter intressant, men kanske är överkurs egentligen.

Läste att den bara finns över några landskap. Varför är det så?

MVH

"Svårframkomligt pga vegetation" är ju markerat på vanliga kartor, så ja, vegetionskartan är överkurs om man inte är speciellt intresserad av vegetation.

Eller tycker att det är kul med kartor och kanske får ett specialintresse för att vegetationskartan fick en att börja fundera...

Re: Re: Re: karta

millimeter; sa:
Hm, vad är vegetationskartan egentligen? Jag läser på Lantmät. hemsida men blir inte klok. Finns den att köpa i vanlig butik? Det låter intressant, men kanske är överkurs egentligen.

Läste att den bara finns över några landskap. Varför är det så?

MVH
Med vegetationskartan underlättar det att se till så men får fina lägerplatser, och vandrar på fina marker. Bara att välja mellan frisk rished (om jag måste), torr rished (ok), skarp rished (gärna), lågörtängar som övergår i gräshed (hemskt gärna)osv. Stenblocksterräng är utmärkt på vegetationskartan, videt mer detaljerat än på fjällkartan, snölegor som aldrig smälter undan, typ av skog, massa info om växtlighet, sunkmark, terräng över huvud taget.

Den ser lite simpel ut vid första anblicken, men kartan är användbar, trevlig och roligt komplement till fjällkartan, och fiskekartan naturligtvis:)

Kartan finns för hela sträckan norr om Grövelsjön i ett smalt band längs norgegränsen upp till treriksröset. Mycket info på baksidan av kartan om de olika vegatationsförhållandena inom just det området.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips