Hela Kinadelen av KKH vagbygge

Ifall nagon sitter pa sin kammare och planerar att cykla Karakoram Highway sa vill jag varna for den kinesiska delen av vagen. Direkt efter Kunjerabpasset borjar ett vagbygge som sedan pagar i stort sett langs hela vagen fram till Kashgar. Cirka 5-10 mil ar asfalterade, resten ar bedrovligt dalig, bestar mest av makadam och sand. Det blir sakert fint nar det ar klart, men det kan nog ta ett bra tag.

Det gar inte heller att cykla over gransen, kineserna tvingar dig att ta bussen mellan Sost och Tashkurgan.

...Johan...
 
Mer info ..

Har du någon hemsida eller lust att berätta lite om hur det var? Jobbigt? Problem med cykeln? Klimatet? Folket? Utrustningen? Dyrt?
 
Inga problem med cykeln!! Den stog tyvärr hemma, jag åkte buss :)

Men jag kan lova dig att det är jobbigt att cykla den vägen, ofantligt varmt (i alla fall på sommaren, det ligger runt 40 grader i stort sett ända fram till stigningen mot Kina, vi hade 45 i Rawalpindi). Billigare land tror jag knappt går att hitta, 15 kr för en brakmiddag, taxi 15 mil 120 kr. Jag gjorde av med 600 kr på en vecka, och då åt vi på restauranger, bodde på hotell, åkte massa buss osv.

Det finns gott om hemsidor som har all info du behöver för att cykla KKH. Börja med Corax sida som du hittar på Utsidan.

...Johan...
 
Trist att man tvingas ta bussen. Hoppas det är något tillfälligt.

Angående värmen: Upp till Gilgit kan det vara mycket varmt, men det finns svalare alternativ än KKH. Själv cyklade jag Islamabad-Murree-Abbottabad-Balakot-Babusar-Chilas-Gilgit-.....-Kashgar. Då minimerar man cykling på lägre höjd (men får desto sämre vägar, men finare utsikt och mindre trafik). Vägen till Abottabad var ny och fin (innan jordbävningen), men Kaghan Valley har dålig jeepväg som blir sämre ju högre upp man kommer. Khagan-dalen och Babusarpasset (ca 4400 m) kan också vara bra acklimatisering inför Khunjerabpasset (när man får cykla där).

Jag har skrivit en del om rutten på min hemsida.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.