Sarek - augusti 2012

Hejsan!

Kommer att med nagra polare aka upp till Sarek troligtvis andra veckan i augusti. Har lite funderingar over fardled, men tanken ar att vi ska borja Ritsem och ga padjelantaleden till Kisuris. Darifran viker vi av padjelantaleden och beger oss in Sarek, pa nordsidan om Kisurisberget sa att man kommer in i Routesvagge. Efter det foljer vi Routesvagge ner till pielastugan. Harifran har vi inte riktigt bestamt oss for hur vi ska ga. Antagligen kommer vi att sluta i Saltoloukta, sa antingen gar vi ner genom rapadalen och sneddar over skierfe for att sedan ga kungsleden upp till Salto. Eller det andra alternativet att fran pielastugan ga nordost mellan Apar och Sarektjakka for att sedan ta sig vidare mot Salto via Pietsaure.

Ar det nagon som vet hur lang tid dessa tva olika rutter kan tankas ta? Det ar antagligen det som kommer att bestamma vilken utav vagarna vi valjer. Tar gjarna emot synpunkter om fardrutten eller andra tips!

Axel

Själv gick jag båda varianter (Vi gick genom Rapadalen och sen med båten till Aktse, inte direkt upp mot Skierfe, men jag tror det speler ingen stor rol)
Minst (!) skulle jag själv räkna med 8 dagar för vägen ner i Rapadalen, eller 6-7 dagar för vägen över Pietsaure.
Gärna några dagar mer för toppbestignigar, dagsutflykter i bra väder, eller bara stanna i tältet i dåligt väder...

Henning

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det var ungefar den tiden jag ocksa trodde det skulle ta, mojligtvis ytterliggare nagon dag till. Beror ju endel pa vadret hur langt man kommer pa en dag.
For att fortsatta lite med bergsbestigningar, vi kommer inte att ha med oss nagon utrustning for att ga pa glaciarer eller liknande. Hade tankar pa att ga upp pa Niak, finns det andra mer "latta" berg att ga upp pa langs den vag som vi har planerat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips