Sarek, muligt at krydse øst for Lehtjitjavrre ?

Først og fremmest undskyld at jeg skriver på dansk i et Svensk Forum, men selvom jeg læser Svensk ligeså godt som Dansk, så går det ikke helt så godt med at skrive på Svensk :)

Nogle af mine venner planlægger en Sarek tur, hvor de kommer fra øst gennem Basstavagge og skal videre til Slugga og derfra på sydsiden af Pietsaure til Saltoluokta.

De vil gerne gå på østsiden af Gåbdåjavrjågåsj og øst om Gåbddåjavrre, der skulle være lettere terræn end på vestsiden. Men problemet er hvordan krydser man det nordlige sø-system ?

På fjeldkortet ser det ud til, at der er en pasage øst for Liehtjitjavrre, lige der hvor der står Rengarde og 'o'-et i Nienndo.

Men hvad der generer mig er at selvom fjeldkortet (og Google Earth) indikerer at det er muligt at krydse øst for Liehtjitjavrre, lige der hvor der står Rengarde og 'o'-et i Nienndo, så ligger Liehtjitjavrre i 788, men Vuojnesluobbala i 794, så vandet fra Liehtjitjavrre må løbe mod øst, hvilket også bekræftes af at Guordeslouppal ligger lavere i 748 . . . og medmindre det løber under jorden :) så må det passere den netop beskrevne passage, hvilket så gør det tvivlsomt om det er muligt at krydse.

Nogen som ved noget om dette ?

Jeg antager at ikke er muligt at krydse længere mod øst, dvs nord for Stuorvarre ?

Alternativt så må de gå til Rinim og blive sejlet over til øst-siden af Sito-elven og så gå den vej.

Nogen som har erfaring med området og gode råd, så vil jeg være meget taknemmelig.

med venlig hilsen
Lars
 
Hej Lars! Även om jag inte själv gått just här så vågar jag påstå att det inte går att komma över vattnen som rinner ut från Liehtjitjavrre åt öster. Som din analys av höjdskillnaderna visar så ska vattnet från bland annat Vuojnesluobbala och Guhkesvakkjåhkå rinna ut där. Detta vatten får sedan namnet Sitoätno (Sijddoädno) och jag inte hört talas om någon som vadat över den.

Men båtskjuts vid Rinim är ett fungerande alternativ som en del vandrare använder.

Bästa hälsningar /Hans
 
Passagen är vad jag vet falsk. Det går inte att gå över där på något rimligt sätt. Smala men djupa fåror.

Kollade på Google Earth hur det ser ut. Jag kan mycket väl förstå att felet har blivit till när man konverterat från och granskat flygbilder.

Nb: Sitoätno är det flera här på forumet som säger sig ha vadat - i området kring Guordeslouppal om jag inte minns fel. Men det rör sig nog om ganska exceptionella tillfällen av lågvatten.
 
Senast ändrad:
Omöjligt

Håller med föregående skribenter. Det är INTE möjligt att vada där. Det är en djup och ström mittfåra. Jag har en vän som försökte att vada där genom att hoppa på stora stenar i strömmen. Det slutade med att han stod med vatten upp till armhålorna och fick vända tillbaka. Vi fick tälta på stranden och ägna en dag åt att torka utrustning.
Närmast möjliga vadstället är vid utloppet av Vuonesluobbala i Liehttjijavrre vadet finns beskrivet på flera ställen här på utsidan.
 
Mange tak Jan og Tobias

Jeg vil videregive jeres kommentarer med min klare anbefaling at tage båden ved Rinim over til øst-siden af Sito. De kommer til at miste mindst en hel dag, hvis de prøver men må vende om fordi det ser for svært eller farligt ud.

Det var en anden historie hvis de var på vej ind, så kunne man bedre tillade sig at kigge på det, og så evt. gå langs øst-siden af Sito, hvis man vurdere det til at være for svært eller farligt.

Med venlig hilsen
Lars
 
Håller med föregående talare, Sitoätno är myycket svårvadat. Är precis hemkommen från en tur där vi undersökt vadmöjligheterna på nära håll. Vi såg inga möjligheter att vada trots att vattennivån i allmänhet kändes ganska låg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.