Ray tarp i Sarek?

Jag har precis gjort fardig en Ray Tarp ifran deras kit, och tankte testa den uppe i Sarek i sommar. Hilleberg far folja med om det gar at fanders, men kul att testa hur tarpen funkar daruppe.

Jag har jamfort tyget som kommer i Rays kit, och det kanns aningen tunnare an Hillebergs UL tyg, och nar jag testrev en bit sa gick det ganska latt att dra sonder det, speciellt om det ar en som som gar upp i syhalen.
Sa nu till min fraga, finns det mojlighet att kopa valdigt likt tyg som Hilleberg kor med - dvs Kerlon 1800 tyg for att gora en tarp - shelby har ju innertaltsvaven, men jag har inte sett yttervaven hos dem. Jag vill absolut inte kopa restpartier om det skulle vara samre vattentatt eller rivstyrka - helt enkelt for mycket jobb at sy och somtata och sen se att det inte ar tatt osv.

Nagon som kor med Ray's tyg och tycker rivstyrkan racker?
eventuellt sa haller kanske somtatningen ihop sommarna en aning...
 

Bilagor

  • _IMG_1336__gb.jpg
    _IMG_1336__gb.jpg
    84.9 KB · Visningar: 755
Hillebergs försäljningsargument

Jag tror inte du ska haka upp på rivstyrkan. Det är Hillebergs försäljningsargument om rivstyrkan. Du ska väl inte sätta upp tarpen mitt i buskarna med taggar? Du skriver inte vad det är för material i Ray-paketet. Om det är silnylon, då är det ingen fara då många tälttillverkare använder silnylon som ytterväv på deras tältmodeller. En nackdel med Kerlon-väven är att den är tung, ej så lätt och då är det lika bra att köra ett helt tält för samma vikt med Kerlon-väven.

Jag har precis köpt en tarp från USA. När jag tittade på Hillebergs tarp-modeller så föll de snabbt från listan eftersom de var för tunga för att vara tarp.

En sak till ang tarpen. Glöm inte myggskydd! Annars ser tarpen bra ut! En utmaning att använda den i Sarek.
 
Senast ändrad:
Yep, vaven ar silnylon, skulle gissa pa 30D men kanns aningen tunnare an Kerlon 1200.
Ok du har ratt, jag har nog hakat upp mig lite for mycket pa Hillebergs, kanske for att jag kor med tva av deras tunneltalt - Nammatj och Kaitum, vilka jag ar nojd med forutom vikten.

Vi skall testa tarp i sommar, men tar ocksa med Kaitum om det inte funkar, och aven myggnatshuva om det ar for mycket flygfan. Aterkommer med rapport hur det funkar nar vi varit daruppe i Juli.

Ang vikt sa blev denna inklusive linor 486g, inte illa for tva personer. Till det kommer myggnaten och duk at ligga pa - men vi kommer nog testa att ligga pa Kaitum innertalt sa vi slipper slapa med en extra 'groundsheet'.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.