Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska

CO kolmonooxid är rejält lömskt. Syrebrist kan det bli i kroppen då CO blockerar bindningsplatserna på hemoglobin och myoglobin för syre=O2. Risken för syrebrist i luften i tältet är inte problemet.

Kroppens andningsdrive är kopplad till halten löst syre och löst koldioxid / kolsyra i blodet. Den nedsatta transporten av syre via hemoglobin reagerar inte andningsdriven på dvs ingen lufthunger trots låg transport av syre till de celler i kroppen som behöver syre.

Thure
 
Senast ändrad:
Du har rätt att med kastrull på och i tält hämmas förbräningen och blir ofullständig och därmed skapas kol(mon)oxid/kolos.
Men vid mer fullständig förbränning (god tillgång till syre vid lågan) blir det väl koldioxid och inte heller detta kan vi människor andas in i för stora mängder - utan vi vill andas syre, helst åtminstone omkring 21 % som i normal luft. Använder vi syret i tältet för att elda något flytande bränsle så blir det mindre syre kvar att andas och vi far illa. Ventilera så nytt syre kommer in oavsett om det är kolmonixid eller koldioxid som skapas av ditt kök.

/Patrik
När man låg i det militära, då låg man ju många i ett tält, och där eldade man hela natten i kaminen, skulle det inte vara lika farligt då ?
 
Att elda och leda ut röken med skorsten och att elda utan skorsten är väldigt olika saker.
Som thureb också framförde är det inte brist på syre i luften utan för hög koncentration av koloxid som är det som skadar eller dödar först.
Just Heat-Pal har jag otäcka minnen av då jag en midsommar räddade en kompis från att kvävas i sitt tält när han sov med en Heat-Pal igång. Kompisen överlevde men det gjorde inte den aktuella Heat-Palen.
 
Att elda och leda ut röken med skorsten och att elda utan skorsten är väldigt olika saker.
Som thureb också framförde är det inte brist på syre i luften utan för hög koncentration av koloxid som är det som skadar eller dödar först.
Just Heat-Pal har jag otäcka minnen av då jag en midsommar räddade en kompis från att kvävas i sitt tält när han sov med en Heat-Pal igång. Kompisen överlevde men det gjorde inte den aktuella Heat-Palen.
Fy vad otäckt, men om man har alla ventiler öppna och dörren lite på glänt, då borde det gå bra
 
Fy vad otäckt, men om man har alla ventiler öppna och dörren lite på glänt, då borde det gå bra
Själv använder jag mycket ofta köket som värmekälla i tält. Jag har även använt mig av gasolvärmare och jag har aldrig haft problem med det. Om man är orolig för CO-förgiftning finns möjlighet att investera i en kolmonoxidvarnare. Jag har dock ingen egen erfarenhet av sådana.
 
Att elda och leda ut röken med skorsten och att elda utan skorsten är väldigt olika saker.
Som thureb också framförde är det inte brist på syre i luften utan för hög koncentration av koloxid som är det som skadar eller dödar först.
Just Heat-Pal har jag otäcka minnen av då jag en midsommar räddade en kompis från att kvävas i sitt tält när han sov med en Heat-Pal igång. Kompisen överlevde men det gjorde inte den aktuella Heat-Palen.
Jag har ingen egen erfarenhet av saken, men en del använder tältkåtor med öppen eld i ( utan kamin ).
 
Jag har ingen egen erfarenhet av saken, men en del använder tältkåtor med öppen eld i ( utan kamin ).
Då det var minst 35 år sedan har jag inte alla detaljer i minnet men handhavandet var sannolikt inte helt korrekt och tältet var definitivt ingen tältkåta.
Tältkåtor har ju helt annan utformning som ger möjligt drag för utluften betydligt bättre än i ett campingtält.
Kunskapsnivån om vad som behövs för rimlig luftväxling lär också vara bättre hos vana vandrare som använder sitt kök i tältet än hos en midsommarfirande medelsvensson med ovana vid utrustningen.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av saken, men en del använder tältkåtor med öppen eld i ( utan kamin ).
Skillnaden mot "vanligt" normalstort tält är skorstenseffekten. Kåta/tipi och liknande har dramatiskt större höjdskillnad mellan till- och frånluft, och deras geometri främjar effekten ytterligare. *De urfolk som använt tält med denna form har byggt dem med rejält hög höjd, eldstad i mitten, springor nere mot mark och öppet i toppen, ibland med en extra vindstrut åt rätt håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Origo Heat pal spritkök ( värmare ) Utrustning allmänt 10
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Fam.schnee T röd i mtf kök Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.