Förvaring av T-röd på roadtrip?

Vanlig pet klarar sprit och varför man rekomenderar bränselflaskor är att man med den lilla utgångspipen får en flamspärr som hindrar en låga från att krypa in i flaskan om man råkar fylla en brinnande brännare med halvtom flaska som faktiskt kan ha en luftyta med tillräckligt med syre som kan understöjda en smäll i flaskan som i fallet med origal t-röd flaska.

Så kemisk hållbarhet är ok men det är en generell säkerhetsfråga.
 
T-sprit har ångtryck under atmosfärstryck tills temperaturen i närheten av 80 grader C (är det ren etanol så är kokpunkten 78.37 grader C vid 1013 mBar atmosfärstryck)

Säkerhetsflaska går under någon EN-klassificering och tål ganska många Bar övertryck innan det sprängs (precis som PET-flaskor för läsk tål en bit över 10 Bar övertryck)

Med andra ord är risken liten att säkerhetsflaskan sprängs även vid rejäl hetta i bilen.

Dock skall alkoholbränslen alltid hällas över från sin originalflaska till en säkerhetsflaska (eller flera) så fort man packar för camping - det av just anledningen flaskans kork agerar flamskydd och behållaren mycket mer tålig rent mekaniskt

Etanol har en flampunkt (dvs ger brännbara/explosiva gaser med luft) mellan +12 grader och +40 grader C - dvs. hela luftvolymen i flaskan kan brinna/smälla omedelbart om det tänds på och i sin tur kan ge tryckökning uppemot 6-8 Bar om det är slutet eller 7-8 ggr volymen vid förbränning om blandningen är nära stökiometrisk med luft.

Därav anledningen varför en säkerhetsflaska måste tåla tryck utan att spricka och detta gäller definitivt inte en originalflaska/dunk som spriten kommer levererad i.

Med andra ord två skydd - flamspärr i korken och strypning av vätskeflöde om det mot förmodan låga skulle hitta in i flaska - flaskan tål den tryckökningen som en deflagration (förbränning) av etanolånga i luft skulle ge invändigt utan att flaskan spricker upp eller kork far ut och hela innehållet sprutar ut och duschar allt - brinnande...

Det är många olyckor som har hänt av den här typen i våran försvarsmakt under åren - oftast för att man förväxlar fotogen och T-sprit-behållare i samband med eldande i kamin och tända fotogenlyktor

I det här fallet så är bensin i flaska mindre farligt än spritbränsle i flaska av anledningen att bensin har så mycket ångor i luften att det är övermättad och förbi brännbar gräns inne i behållaren (det är först när det späds ut med mer luft utanför flaskan som gör bränsleluft-blandningen brännbar igen) - därför kan man tanka bensin som man gör idag med dagens bensinbilar utan större risk för tank-explosioner, det är också anledningen varför man har E85 och inte E100 som fordonsbränsle då bensinen i E85 ser till att volymen ovanför vätskan i tanken inte är brännbar.

Det är först vid många minusgrader (bra bit under -20 minus) som bensin börja ha samma risker som etanol vid rumstemperatur (vinterbensin så blandar man i extra butan och andra lätta kolväten i bensinen för att volymen ovanför vätskan i tanken skall hålla sig övermättad och ej brännbar även vid stark kyla, mao. sommarbensin i reservdunken är en riskfaktor om man måste hälla över denna i stark kyla (och i kyla och torr luft lätt kan ge elektrostatiska knäppar - i fallet ren bensin bli uppladdad av sitt egen porlande och plaskande i rör och tank att det kan bli överlag i utrymmet, bensin med etanol är förmodligen mindre benägen att ladda upp sig statiskt iom. en viss fuktinnehåll i spritdelen)

Ovanstående resonemang är också förklaring varför hantering av campingasol är att anses som rätt säker då det aldrig är någon luft inne i flaskan i brukande.

Största risken med campingasol är Darwin Award-aktiviteter som att ha flaska över lågan eller ovanpå en kokande kastrull 'för att det skall gå fortare' (därav att man i flesta fall numera håller slangarna så korta så att man inte kan göra det eftersom man tyvärr inte kan räkna med att människor kan tänka själva utan gör dom mest idiotiska saker - det finns en tråd på forat här där människor inte ens efteråt inser att de har gjort det mest korkade och totalt idiotisk sak som skapar allmänfara både för sig själv och färdkamraterna, utan klagar istället på tillverkaren och deras kök varför gasflaskan small...) och att man har slangar och tätningar som är slitna och läcker - vilket i och för sig är en risk som gäller alla trycksatta kök oavsett bränsletyp.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Som alltid är det du skriver Torbjörn Ekström XXARGS mycket intressant och klokt att läsa.
Jag funderar på en helt annan fråga som eg. inte hör hit till TS fundering men frågar här ändå. Vad vet du om den inblandning i olika bränslsesorter som görs idag av exempelvis miljöskäl. Har läst att motorer drar mer i vissa fall pgr. av detta. Något som inte har uppmärksammats i media speciellt. I andra forum beskrivs att bränsle köpt i vissa andra länder är mer effektiva än vad vi har i Sverige idag. Vad känner du som kunnig i detta om det här.
 
Största risken med campingasol är Darwin Award-aktiviteter som att ha flaska över lågan eller ovanpå en kokande kastrull 'för att det skall gå fortare' (därav att man i flesta fall numera håller slangarna så korta så att man inte kan göra det [...]

Det var intressant. Använde nämligen min gasbrännare till trangian för första gången i förrgår. Irriterade mig på att slangen var så attans kort att tuben måste stå tätt intill köket. Trodde det berodde på snålhet eller dumhet, men nu förstår jag.

Ska ändå ringa till Trangia och fråga om det finns längre slangar, för jag tyckte det var obekvämt. Nu hade jag det hela på ett trägolv i ett vindskydd, men om det är väldigt ojämt underlag verkar det enklare om grejerna inte behöver stå dikt an också.

I övrigt var jag väldigt nöjd med brännaren. Var ju som att laga mat på värsta restaurangspisen. T-sprit no more!
icon7.gif
 
I övrigt var jag väldigt nöjd med brännaren. Var ju som att laga mat på värsta restaurangspisen. T-sprit no more!
icon7.gif

Precis! - de som förordar T-röd brännaren har inte provat på detta, tom. elspisen hemma blir mindre roligt att köra i jämförelse med GB74-brännaren (för oss som inte har gasspis hemma)
 
Det är inget direkt svar på frågan, men kan inte annat än att hålla med, byt till gasolbrännare. Har man en gång gått från T-röd till gasol så kan man inte förstå hur man kan använda något annat. Bortsett från fördelarna vid matlagning (uppkokstid och reglermöjligheter) så slipper man ju sotet, man slipper vänta på att brännaren skall svalna för att packa undan den eller fylla på. Det är så mycket enklare att hantera och laga mat i mitt kök sen jag bytte till gasol.

Gasol i bil har ju också varit uppe, här och i äldre trådar, tuben skall väl förvaras under 50c sällan det blir så varmt tex under stolen eller i reservhjulsfacket. Sen är det väl så att vi den temperaturen löser tubens skydd ut, dvs botten vänder sig för att hantera övertrycket? (jag kan ha fel) Så det är väl ytterligare högre temp som krävs för att den skall läcka

Sen när det gäller säkerhetsflaskan så finns det ju fler praktiska fördelar, den är lättare att dosera ur om inte annat, samt om du råkar välta den "öppen" så flödar det ju inte en halv liter T-röd över ens prylar. Finns ingen anledning att inte lägga en hundring på en flaska
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips